Br@mmoestuin Geplaatst: 3 augustus 2014 Geplaatst: 3 augustus 2014 mooi gemaakt, je zou ook storm ankers kunnen gebruiken als versteviging. Quote Niks is gezonder en leuker dan shoppen in je eigen groente tuin.
geedee Geplaatst: 3 augustus 2014 Geplaatst: 3 augustus 2014 Mooi stukje handenarbeid Als je nog latjes over hebt, zou ik een raampje tegenover de deur overwegen. Je kunt dan snel en goed de kas luchten bij broeierige dagen. Misschien is een driehoekje in de nok van de tegenoverliggende zijde een optie? Quote
Balto Geplaatst: 28 juni 2015 Geplaatst: 28 juni 2015 Even weer een upje. Hebben jullie nog steeds jullie kas van polycarbonaat? Nog steeds blij/minder blij mee? Quote
DannyL Geplaatst: 27 juli 2015 Geplaatst: 27 juli 2015 Ik heb ook zo'n goedkope kas gekocht vorig jaar, maar hij is te klein.Dit jaar ga ik zelf maar een nieuwe kas bouwen van staal en dun polycarbonaat. Opzich is die goedkope kas best goed, als je zelf alles verstevigd.Zelfs met 20cm sneeuw erop is het bij mij niet ingezakt.Over de gehele lengte en breedte heb ik nu verstevigingslaten gemaakt van wat panlatten, en de panelen erop vastgeschroefd.Nu komen ze niet naar binnen, en ook niet naar buiten toe Kortom, zo'n kleine goedkope kas is leuk als je zelf best handig bent en maar weinig ruimte nodig hebt.Nu ga ik van 1.80mx1.25m naar 3x3m toe. Hopelijk geeft dat de gewenste grootte voor mij, maar ik ben er bang voor (al heb ik niet meer plek) Quote
JHoppenbrouwers Geplaatst: 23 oktober 2015 Geplaatst: 23 oktober 2015 Ook ik heb me gewaagd na het uitvoerig lezen van dit forum aan een budget tuinkas van Vida XL (volgens mij precies dezelfde als waar iedereen hier het over heeft) . Op dit moment ben ik nog aan het bouwen en verbeteren. Nu heb ik wel de luxe dat ik deze in mijn werkplaats in elkaar kan zetten en later naar de plek van bestemming kan brengen. De handleiding is erg slecht geprint en had alle drie de handleidingen in verschillende talen nodig voor goede plaatjes. Maar op zich ging het wel met die handleiding. Kwam trouwens later achter dat je op deze link: http://www.tuinkassenwinkel.nl/media/wysiwyg/opbouwbeschrijvingen/ECObasic_2.0.pdf een online handleiding vind met dezelfde plaatjes als de handleiding van vida xl maar dan een heel stuk duidelijker, kwam er daardoor ook achter dat ik de deur achterstevoren had gemonteerd . Wel paste alles perfect in elkaar en passen de 4mm polycarbonaat plaatjes er heel strak in, iets te strak zelfs waardoor ik voor de raamclips met een mes sleufjes in de plaatjes moest maken om de clips mooi te laten klemmen (anders vielen ze niet in het sleufje maar erachter waardoor ze niet echt klemde).Verder heb ik de ruitjes aan de onder en bovenkant + tussenstukken gekit met Sikaflex crystal clear, Een supersterke lijm kit die ik al veel vaker heb gebruikt voor moeilijke verbindingen. Hier heb ik het idee gezien met staalkabeltjes rond de ruitjes en dat heeft me aan het denken gezet alleen ik doe het met platte aluminium strips die ik aan de buitenkant in het midden van elk ruitje met boutjes vast heb gezet aan het frame en dan ook nog met kit tegen de ruitjes heb geplakt. En moet zeggen dat er nog maar amper beweging zit in de plaatjes. Kan het me echt niet voorstellen dat deze er nog uit kunnen komen! Ook is de hele constructie hierdoor een heel stuk stijver geworden (strips van 15x2mm gebruikt bij elkaar 37 euro) Zal even een foto bijvoegen van de constructie, foto's van de verbeteringen ga ik nog maken en posten Quote
JHoppenbrouwers Geplaatst: 25 oktober 2015 Geplaatst: 25 oktober 2015 Hierbij wat foto's van de verbeteringen aan de kas. De alu strips zitten ook nog gekit tegen de plaatjes zodat deze ook niet naar binnen kunnen waaien (en het helpt ook tegen klapperen). Quote
nick_v_n Geplaatst: 12 januari 2016 Geplaatst: 12 januari 2016 Zag de kasjes al een aantal keer voorbij komen. Zit nog met het volgende: hoe zitten de alu profielen aan elkaar gemonteerd? Heb nog een stapeltje tuindersglas liggen. In dit draadje word er door niemand over gesproken, maar denken jullie dat het mogelijk Is om ipv pc platen glas platen te plaatsen? Dan zit je ook niet meer met het probleem vam doorbuigen en daardoor weg waaien. Of is het frame hier te gammel voor? Gr nick Quote
DannyL Geplaatst: 18 januari 2016 Geplaatst: 18 januari 2016 Ik had een dergelijke kas, maar je het alu zit gewoon aan elkaar geschroefd met een bout en een moer.. Dus dat is makkelijk.Als je glas hebt liggen, kun je natuurlijk frames maken waar je glas in legt, en vervolgens monteren. Ik heb zelf een kas gemaakt van om en nabij 3 bij 3, en dat heeft me in totaal 150 euro gekost om te maken.Ik kreeg oude enkel glas ruiten van me ouders die in stalen frames zaten.Zal binnenkort eens wat foto's maken. Quote
DannyL Geplaatst: 27 januari 2016 Geplaatst: 27 januari 2016 Met een beetje creativiteit kom je nog eens ergens Even een foto van mijn nieuwe kas met enkelglas in stalen frames: Quote
jey.nl Geplaatst: 7 september 2016 Geplaatst: 7 september 2016 Wauw mooie fotos! Quote bezoek ook eens http://www.jey.nl doe-het-zelf blog
Deborah Geplaatst: 7 september 2016 Geplaatst: 7 september 2016 Je kunt ook een kas maken op basis van een geodetische koepel: Quote Mijn naam betekent Honingbij, later als ik groot ben wil ik Imker worden.
aalterse-willy Geplaatst: 20 februari 2017 Geplaatst: 20 februari 2017 Heb dat al eens bekeken maar het is heel veel werk om al die latten op de juiste manier te zagen. Elke schuine zijde is onder twee hoeken gezaagd! Hout heb ik genoeg liggen en pvc ook. Alleen het zagen zie ik niet zitten. Heb wel, na lang zoeken, een systeem gezien met ringen van 2" buis en van die gaatjesband. Is te proberen waard, eerst met een paar stukken zien of het kan lukken. Verstuurd vanaf mijn SM-A300FU met Tapatalk Quote Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.
de deerhounder Geplaatst: 20 februari 2017 Geplaatst: 20 februari 2017 Voor een dergelijke geodetische koepel zijn de hoeken altijd dezelfde toch?Dus eens je de hoek gevonden hebt is het een herhaling.Wij hebben nog wel een elektrische verstekzaag waarmee dergelijke vrij gemakkelijk zou moeten zijn.Indien iemand zin heeft kunnen we wel iets organiseren, of hier, of elders. Quote
aalterse-willy Geplaatst: 22 februari 2017 Geplaatst: 22 februari 2017 De hoeken zijn niet hetzelfde en de lengte ook niet. Zie maar eens op een calculator Verstuurd vanaf mijn SM-A300FU met Tapatalk Quote Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.
harryabc Geplaatst: 16 oktober 2017 Geplaatst: 16 oktober 2017 voor iedereen die denkt goedkoop uit te zijn met plastics. kijk hier eerst ff naar Quote Dat is geen onkruid, dat is groenbemesting .
JHoppenbrouwers Geplaatst: 18 januari 2018 Geplaatst: 18 januari 2018 Ik dacht vandaag dat mijn verstevigde budget polycarbonaat kas er echt aan zou gaan (deze kwam van vida xl). Boom omgewaaid, pannen van het dak maar de kas, helemaal niets. Destijds eind 2015 de kas weg gezet (zie mijn eerdere posts). En die heb ik meteen verstevigd met wat aluminium strips voor de raampjes en die ook gekit met sikaflex crystal clear kit. De kit is nu wel bij sommige raampjes los gekomen (onder en boven waar het polycarbonaat open is) maar wat ervoor zorgt dat de raampjes nog steeds na al heel wat stormen op zijn plek zitten zijn toch echt de alu stripjes die ik over de raampjes heb gelegd. Met twee boutjes zit elke strip vast.Stond er echt van te kijken dat hij het niet begaf (en ook geen extra onderhoud nodig heeft). Hoop dat andere hier wat aan hebben. Voor iets meer koop je die strips maar zonder had ik nu waarschijnlijk één doffe ellende gehad. Quote
JHoppenbrouwers Geplaatst: 29 maart 2019 Geplaatst: 29 maart 2019 Update van de goedkope tuin kas. Hij staat nu meer dan drie jaar. Nog geen ruitje eruit gewaaid (wel alles verstevigd met kit en strips destijds met bouwen) alleen is het dak nu aan vervanging toe na een heftige hagel bui en voor het eerst een half kapot ruitje. (het plastic spul). het is nu verduurd, nog steeds dicht alleen de boven laag van het dubbele plastic kon die hagel niet meer hebben. Ga er nu glas in zetten. Dat wilde ik al langer alleen het bleef tot nu toe goed gaan met de budget kas. Quote
Frenkie123 Geplaatst: 13 november 2021 Geplaatst: 13 november 2021 Ik heb zelf zo een goedkope kas gekocht. Om bouwen naar glas is geen optie omdat de profielen erg dun zijn, na een najaar storm kon ik achter de polycarbonaat platen aan gaan omdat ze allemaal er uit waren gewaaid. uiteindelijk heb ik een houten frame in de kas gebouwd om stevigheid te krijgen. Goedkoop blijft duurkoop in dit geval, os na 5 jaar vallen de polycarbonaat platen uit elkaar daar de uv bescherming weg is na 3 jaar. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.