Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:
We doen dit omdat we ooit een keer wat doosjes in de hokken hebben gezet waar speciale mijten in zaten. Die kan je kopen. En die mijten zorgen er voor dat je geen/weinig bloedluizen hebt. En dat werkt super! Zeker afgelopen jaar, maar ook daarvoor, hebben we weinig tot niets hoeven doen tegen die nare kriebelbeestjes.

En die mijten leven in het hok, en wil je er dus niet uitbezemen/soppen/poetsen. Vandaar.

Wat voor mijten hebben jullie daarvoor gebruikt jorieke?

Geplaatst:
in melkwei geweekte zaden

Zouden hanen ook lactose-intolerant kunnen zijn?

Leuk, zo'n vrijlevend Flipje Jet

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:

Ja echt hè, hij leeft zo op zichzelf dat we niet vergeten moeten af en toe eten voor hem neer te leggen. Hij eet gelukkig ook veel onder de vogelvoerplankjes weg.

Hij heet Phillip Cocu, roepnaam Flip, zijn voorganger heette Arie de Haan en die ervoor Foppe de Haan .

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Dank voor de tip Jorieke! Het filmpje ziet er wel een beetje agressief uit maar zeker de moeite van het proberen waard. Meer preventief bij ons, maar ik zie wel eens kippen die onder de bloedluis zitten, en dat wil ik onze kippen toch graag besparen.

• 2 weeks later...
Geplaatst:

Ziet er mooi uit! We zijn alvast inspiratie aan het opdoen. We hebben een mooi hok van vrienden gehad voor een paar krielkipjes, maar we willen straks naast wat kippen ook loopeenden. Ben benieuwd naar de update waar het helemaal af is. Altijd goed om te blijven dromen.

Geplaatst:

Prachtig hok Nas! En leuk te lezen van die eendjes. Ik zou ze ook wel graag willen, maar lief is niet wild van het vlees en ik heb nauwelijks slakken... En de eitjes vind ik toch wat lekkerder van de kippies. Dus ik lees gewoon jullie avonturen. Dan geniet ik mee, zonder vieze drinkbakken of drijvende kippen.

Hier waren ze gisteren wat van de leg. Ik had te weinig (ontdooit) water voor ze achtergelaten. Daar schijnen ze nogal op te reageren. Ik leef, ik leer! Ze eten hun granen erg goed. Had ze gisteren ter verrijking, naast een pluk gras, een banaan in stukjes en sinaasappel in stukjes gegeven. De banaan was duidelijk favoriet!

Tot slot: eerste ei met rood vlekje gegeten. Fijn dat de hanen actief worden. Dat betekent echter ook dat we afscheid gaan nemen van een van de twee heren binnenkort. Want drie dames, twee heren is te veel. We weten ook al welke. We hebben 1 hele zorgzame stoere haan, en 1 vechtjas die vooral voor zichzelf opkomt. Kippensoep van haan op het menu binnenkort!

Amrocks schijnen haast nooit broeds te worden, maar de buren hebben een vanalles-door-elkaar-groep kippen, waar aardig broedse types tussen zitten. Dus wellicht dat ik die over een maandje eens een paar eieren probeer toe te stoppen...

Want zou er nog best een paar bij willen. Zowel voor de eieren als voor de soep!

wees bevriend met kleine dingen

Geplaatst:

Aankomende vrijdag gaat de broedmachine van mijn zoon aan met eitjes van mij.

Ik had vorig jaar kuikens van ayam cymani waarvan er 3 groot zijn geworden. 2 hanen en een hen. Die kippen zijn hier in de buurt niet te krijgen.uiteindelijk nu 20 eieren gekocht en mijn enige hennetje legt sinds kort en heeft nu 6 eitjes.

Dus ga het proberen.... dat ras komt moeilijk uit dus als er 2 uitkomen ben ik al blij ( blijven binnen onder de lamp).

Wordt vervolgd 2018012815440394071518032907.jpg2018012823253246521518032850.jpg2018012813262121601518032941.jpg

Geplaatst:

Ik zag in het najaar op een vogelshow dus zo`n zwart ras. Maar die waren pikzwart, door en door zwart kam lellen binenkant bek enz. Heel mooi. Jouw kippen zijn ook prachtig Nas!

Geplaatst:

Nou, mijn "super kippen" zijn van de leg. Snap er geen pepernoot van. Na een dikke drie weken keurig iedere dag 2 tot 3 eitjes (3 kippies) is er sinds een kleine week slechts nog iedere dag 2 of vaker 1 eitje, met gisteren voor het eerst helemaal nix geen eitje.

Vraag me af wat er veranderd is...

Wat ik zo kan bedenken

- Ze missen een legkorrel. Ik heb wel bio scharrel kippen voer en geef los kalk en mais en groen, maar geen specifieke legkorrel

- De hanen zijn actief geworden, gaan ook met regelmaat in de leghokken kijken. Dus misschien worden ze te veel gestoord. (Hoewel 'het' er niet bruut aan toe gaat vooralsnog gelukkig)

- De recente koude periode heeft ze wat van slag.

Anders zou ik het zo niet weten (ik zoek een icoontje waarbij ik me achter mijn oren krab )

Een van de hanen wordt iig komend weekeinde kippensoep. Misschien brengt dat wat rust...

Geplaatst:

Tja, wij hadden dat ook vaak als we ergens kippen kochten. Dan leek het eerst heel goed, en dan stopten ze ineens (of iig veel minder eieren). We zitten nu al weken in een goeie vibe, elke dag veel eieren sinds ik die hele maïskorrels voer. Echt ongekend. Maar goed, die voer jij al. Het zou dan aan de legkorrels kunnen liggen ja. Je zou het kippenvoer kunnen minderen en er dan iets legkorrels bij kunnen geven. Half om half zeg maar?

Verder zou ik denken dat de legnesten te licht staan, hier hebben we alles donker gemaakt. Maar goed, dat vonden ze in de weken hiervoor ook geen probleem. Al kan het zijn dat de eieren toen nog even in productie waren en ze er weinig 'keus' over hadden waar en hoe ze er uit kwamen.

De hanen zouden ook een probleem kunnen geven, dat weet ik eigenlijk niet. Het zal zeker rust geven om er 1 te slachten ja.

Geplaatst: (aangepast)
...sinds een kleine week...

Een kleine week geleden, op 7 februari, schrijf je dat ze te weinig water hadden.

Dat kan de reden zijn dat ze van de leg zijn geraakt.

aangepast door Gast

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:

Dank Speets. Je hebt inderdaad gelijk. Dat was geen handige actie.

(En wat een nare -d/-t fout maakte ik daar! Maar dat geheel terzijde)

We zijn er nu super alert op.

Het leghok heb ik voor de zekerheid ook even gedraaid, dan ligt het met de rug naar de zon, dat is alvast wat donkerder. En nog wat hoger gezet. Want dat las ik hier ook ergens op het forum. Dat dat beter was.

En verder verwen ik ze een beetje met groente/zadenprutjes waar ik kalk (gemalen eierschalen) doorheen meng. Slimme beestjes joh, na 2 dagen weten ze het al precies. En zijn er... nou ja: als de kippen bij!

Geplaatst:

Nu de buitenkraan afgesloten is ivm vorst, was ik onbewust wat kariger met water geven en idd de eier productie kakte volledig in ,van 8 naar 1 ei per dag.

Ik zag toevallig filmpje van swedish homestead en die man gaf aan 2 emmers water op 10 kippen per dag nou hier kregen ze nog niet de helft.

Nog steeds geef ik niet zoveel maar morgens toch wel weer de emmer af vullen.

3 dagen later zag ik de productie weer omhoog vliegen.

Dus ik zeg.....hop hop met dat water.

Geplaatst:

Water en wat ook kan schelen is dat nw kippen bij jou andere voeding kregen dan wat ze eerst kregen. Dat kan je zeker merken aan de legfrequentie. Kippen kunnen trouwens best wel even een dagke zonder water maar niet langer.

Geplaatst:

Nou noppes nix nog niet kwa eieren.

Nee, niet waar hoor, maar het is niet verbeterd. 1 ei per dag meestal, en soms 0.

Nieuwe theorie is dat ze in het begin heel happy waren in de kas: veel beestjes en ander spul te rommelen.

Nu is de kas eigenlijk volledig omgespold, en het enige wat ze nog kunnen vinden zijn de korreltjes voer die ze zelf onder gespit hebben.

Mijn nieuwe idee is dus om ze buiten te laten spelen: kasdeur open en de moestuin in!

Dat kan best. Er staan alleen prei en knof, en daar zijn ze niet dol op.

Maar ze mogen niet wegvliegen (het terrein is niet echt omheind, behalve door slootjes, en bij de weg een anderhalve meter hoog hek)

Dus had bedacht: vanavond, na het op stok gaan, wiek ik ze kort aan 1 kant. Dan kunnen ze vanaf morgen naar buiten.

Eens kijken of dat weer wat eieren brengt.

Geplaatst:

Onze haan vloog mij vorige week ineens tegen mijn knie aan. Expres, met zijn poten vooruit gestrekt. Ik weet niet waardoor hij dit ineens nodig vond, misschien herkende hij mij niet omdat ik mijn capuchon op had o.i.d. toen ik de emmer met water kwam vullen. Ik heb hem een soort van schop gegeven, en zoiets geroepen als "wat doe jij nou weer?!" en sindsdien blijft hij op een afstandje en gaat zelfs ergens achter staan als ik elke ochtend heet water in hun bevroren drinkemmer giet Daarna (als ik uit de wei ben) gaat hij op een boomstronk staan en kukelt hij een paar keer. Om zichzelf nog een soort van te bewijzen ofzo?

Zijn vader vloog mij/ons vorig jaar om de haverklap aan, en rende vaak ook nog met het hek mee als ik niet eens in de wei liep. Vooral als je je omdraaide maakte hij een soort van schijnbeweging.

Nou hadden we die haan vorig jaar ergens anders vandaan, en was hij al volwassen toen ie kwam. Zijn zoon is hier opgegroeid vanaf kuiken, dus ik hoopte dat het nog een tijd goed zou blijven gaan. En het is nu ook weer even goed hoor... maar ik houd hem in de gaten! Vanavond brengen we wat eieren weg naar een broedmachine van een vereniging hier in de buurt. Dus op zich, als blijkt dat die goed bevrucht zijn, hebben we hem ook niet meer nodig Tenzij ie braaf blijft... want hij is wel een knapperd, best wel een heer, en hij kukelt overdag niet zoveel. Dus nog een jaartje zou best handig zijn...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...