Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:
8 uren geleden, Trea zei:

Ik ben heus niet boos op jou.

Hahaha, nee hoor, dat was het láátste wat bij mij op kwam 😂

Vaccineren heeft natuurlijk óók alles te maken met geld. Niet alleen de enting kost sloten geld; je krijgt ook te maken met exportbelemmeringen. En dat kost nog veel meer.

Maar compensaties aan pluimveehouders lopen natuurlijk ook in de papieren, dus er wordt wel over gepraat:

Er komt een concreet stappenplan om de mogelijkheden van vaccinatie te onderzoeken. Samen met het ministerie werkt de sector aan het creëren van draagvlak voor vaccinatie tegen vogelgriep binnen Europees verband. 'Belangrijk hierbij is dat vaccineren niet mag leiden tot een exportstop', meldt voorzitter Kees de Jong van vakgroep Pluimveehouderij LTO/NOP.

Schiet dus nog niet zo hard op.

Op 9-11-2021 om 14:46, tielse flipje zei:

Het lijkt mij ook niet logisch dat de watervogels alleen de laatste decennia vogelgriep verspreiden, waarschijnlijk is dat al veel en veel langer het geval. 

Dat heeft niets met logica te maken:

Vogelgriep kwam vorige eeuw slechts sporadisch voor. De grote vogelgriepuitbraak in 2003 in Nederland kwam door een laagpathogeen type dat naar een hoogpathogeen type muteerde. Sinds 2013/2014 zijn vooral hoogpathogene griepvirussen bij wilde vogels verantwoordelijk voor uitbraken in Nederland en West-Europa.

Laagpathogeen = niet erg gevaarlijk, hoogpathogeen wel.

Met het gevaar voor ons valt het wel mee. De meeste vogelgrieptypen zijn niet besmettelijk voor mensen.

Al zal het vroeg of laat wel net zo gaan als met Covid-19 : ongetwijfeld zal het vogelgriep ook een keer muteren naar een voor mensen hoogpathogene stam.

En dat zou dan in elk geval 'moeder aarde' ten goede komen 😁

• Like 1

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

• 4 weeks later...
Geplaatst:

Zo zien mijn kipjes er ook uit, al is de ene meer verschrompeld dan de ander.

Het is winter, ze leggen geen eieren, dus hoeven ze ook geen 'aantrekkelijke' rode kopversierselen te hebben.

• Like 1

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:

Hier zijn de kippen ook al een poos klaar met leggen. Ergens tussen eind januari (jonkies) en eind maart (oudjes) verwacht ik dat de kipjes weer gaan leggen. 
Rode volle kammetjes zijn een goede indicator. 

• Like 1
  • 2 weeks later...
Geplaatst:

Gisteren konden we zowaar 7 eieren rapen (van 11 kippen). Vandaag leggen ze er vast maar 1 ;) 

Maar ze zien er wel bijna allemaal weer mooi uit, geen rui meer. Mooie rooie kammen en een dicht verenpak. 

We hebben wel weer een paar keer een rat in het kippenhok gehad, er bleek toch nog ergens een ingang te zijn voor ze. Nu niet meer, en 2 van de ratten hebben het ook niet overleefd :twisted: 

• Like 3
Geplaatst:

Hier zijn de dames ook weer aan de leg. Althans de jonge leghennen. Deze hadden eigenlijk al in september/oktober moeten gaan leggen maar een flinke wormeninfectie heeft ze een tijdje bezig gehouden, maar nu zijn ze op stoom en zijn er weer meer dan genoeg eieren. 

Ook bij de brahma's zijn de eerste eieren al te vinden al gaat dit slechts om 2 of 3 eieren in de week ( van 4 hennen, die ook al wat ouder worden). 

• Like 1
Geplaatst:

Jeetje zeg ik ben stikjaloers!! Mijn wyandotte legt vanaf oktober niks meer en die 2 orpingtons hebben nog helemaal nooit een ei gelegd! En ze zijn toch al van half februari. Luie donders 😠

Geplaatst:

Haha snap je frustratie! Luie donders zijn het ookBaal ook wel een mini beetje van mijn kipjes die ook niets leggen. Het hok van de amrocks ligt vol met veren dus die ruien nog te veel. De andere dames zitten wel weer netjes in de veren.
Dus hup dames, huppp

• 3 weeks later...
Geplaatst:

Oh superfijn @Mellie!! Mooie eitjes ook!! Hier nog steeds niks, noppes, nada van de fluffdames. De hele dag maar wat rondscharrelen en de hele tuin onderkakken gaat ze prima af, maar een eitje leggen ho maar! Buiten kei jaloers raak ik toch inmiddels ook wel wat teleurgesteld in het orpiesras 🤔

Geplaatst:

Mijn kippen beginnen ook een enkel eitje te leggen. Om de dag een van 4 kippen. Het opgehokt zijn gaat ze ook niet in de koude veren zitten.

• Like 1

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Wat een statige dame joh. Kippen kunnen zo belachelijk minzaam kijken
Misschien wat zonnebloempitten extra geven. Schijnt heel goed voor ze te zijn.

Geplaatst:

Laat het een troost voor je zijn @Liekie dat ik ook nog geen ei heb gezien dit jaar.

Ook niet van de 2 jongedames (red kriel) die zo veelbelovend als winter doorleggers worden aangeprezen op de diverse info sites. 

Maar ze zijn wel leuk/ koddig. Dat maakt ook veel goed. 

(De foto is  2 maanden oud.) 

BFC6D642-3816-47F5-94B5-D9BBC47608F3.jpeg

• Like 1
Geplaatst:

Ik denk dat mijn zijdehoenders en Serama niet meer gaan leggen. De rest is volop bezig. Ik heb ze nu bijna 3 jaar. Van hen heb ik ook niks gehad. Dus wat dat betreft ben je sowieso niet alleen.

Geplaatst:

Een schrale troost is ook troost ;-)

Gisteren heb ik wel het automatische kippendeurtje gemonteerd. Wat een TOPding!! Ik gun echt iedereen een automatisch deurtje! De dochter vond het een 'super satisfying experience'. Heerlijk hoe dat ding omhoog of omlaag zoemt. Ik had alleen de lichtsensor nog op een verkeerde (donkere) plek zitten dus hij ging daarstraks om 5 uur al dicht, met het gevolg dat de dame hierboven op de foto in paniek voor het hok stond te kakelen (die andere 2 waren wel al binnen. Ze waren er zo van onder de indruk dat ze daarna met z'n 3en in het legnest gingen slapen! Moest nog moeite doen om die opeengepakte kippenlijven eruit te trekken 😀 

• Like 2
Geplaatst: (aangepast)

🎉Vandaag mijn eerste eitje van een van de jonge kippen. 

Ook kippen van 5-6 jaar leggen nog eitjes. Ze nemen allen een langere winterpauze en leggen minder frequent. 

2D2D10E5-3A8A-472C-B534-CB8B51A15350.jpeg

Ik heb zelf ook al jaren een auto-kippendeurtje. Superfijn. 

aangepast door Trea
  • Like 2
Geplaatst:

Heee wat goed @Trea!
Ah en ook fijn te lezen dat ze dan nog steeds wel kunnen leggen. Ze hebben al zo lang niet meer gelegd dat ik het eigenlijk niet meer verwachtte. Maar wie weet!

Geplaatst:

Finally!!!! We hebben een ei!! Lag in het nest vanmorgen. En ik DENK dat die van de witte orp af komt. Die heeft op dit moment de roodste kam en lellen. Maar als het de wyandotte weer is ben ik daar maar extra blij mee. Superkippie dat!

• Like 2
Geplaatst:

Ik vond toevallig een eitje gisteren. Die lag verscholen in een rieten poezenmandje. Het kan goed zijn dat er nog op andere plekken een paar eitjes verstopt liggen.
Ik vind ze meestal niet (of 1 om mij tevreden te houden) in het leghok maar elders in de tuin. Ze lopen ook vrij rond dus dat is altijd een speurtocht 😄

Ze hebben inderdaad "buiten het legseizoen' wat minder mooi rood gekleurde kammetjes. De kammetjes zijn nu ook roder.

• Like 1
Geplaatst:

We hebben van de 6 nog 3 kippen (Sabelpootkip) over. Nu wordt er nog steeds 1 kip getreiterd. Op het moment dat ik de kippen van een collega kreeg was haar hoofd helemaal kaal en op haar lijfje ontbrak ook het een en ander aan veren.
Een poosje hadden we een aanloopkip, geen idee waar ze vandaan kwam, maar plots was dit zielige kipje geaccepteerd en ging het erg goed. Met de aanloopkip wilden ze alle drie niets te maken hebben. Plots was de (in mijn ogen lieve) aanloop kip overleden, geen idee waaraan. Er zat wel wat dikke aangekoekte plekken op haar poten zag ik toen.
Nu merk ik dat het ene kipje er weer helemaal uitligt. Ze zitten sinds het koud is onder ons afdak hoog (2,5m) op een paas-tak. De 3e wordt er dan vakkundig afgeduwd. Ook met het eten wordt ze steeds weggejaagd. Superzielig. Als ik het voer verspreid geef over verschillende plekken gaat een van de 2 andere kippen haar achterna. Die ene eet hierdoor ook niet rustig want de ander mag niet mee eten. 
Mijn moeder zei dat ze vroeger kippen met eau de cologne bespoten om aan elkaar te wennen.
Ik weet ook niet de psychologie achter waarom kippen elkaar buitensluiten, elkaar accepteren (vanwege de aanloopkip) en weer buitensluiten.

Alle tips zijn welkom!!

Geplaatst:

Een poosje hadden we een aanloopkip, geen idee waar ze vandaan kwam, maar plots was dit zielige kipje geaccepteerd en ging het erg goed. Met de aanloopkip wilden ze alle drie niets te maken hebben. Plots was de (in mijn ogen lieve) aanloop kip overleden, geen idee waaraan. Er zat wel wat dikke aangekoekte plekken op haar poten zag ik toen.

Ik heb wel eens een aanloophond in de tuin gehad, maar nog nooit een kip!
Die aangekoekte poten zou wel eens kalkpoot geweest kunnen zijn. Google maar eens.

Mocht het weer aan de orde zijn:
Evt eerst inweken in een soda badje (je kip vasthouden) en erna dik Insmeren met vaseline en wat reepjes van een oud T-shirt oid wikkelen. Ik smeerde de stof dan ook nog in met vaseline. Afhankelijk van de hevigheid, dagelijks herhalen.

En die andere kippen die elkaar niet met rust laten… een afscheiding tussen de rivalen? Ik heb in de ren de boel afgescheiden zodat de 2 groepen niet bij elkaar kunnen. Zo kunnen ze langzaam aan elkaar wennen ipv dat het territorium verdedigd moet worden. En soms werkt het erna alsnog niet.
Had ik. De amrocks voelden zich bijzonder thuis in het leghok van de zijdehoenders waar ze regelmatig langs gingen. Met als gevolg kippen van de leg. Dus nu zijn ze gescheiden. Werkt prima. Iedereen tevreden en als ze los mogen in de tuin zijn ze tegenwoordig wat feller naar elkaar toe. Niks ernstigs verder.
  • Like 1
Geplaatst: (aangepast)

Een paar ideetjes voor @Nat74

1. Zet eten /drinken op verschillende plekken waar ze elkaar niet kunnen zien. 

2. Maak een tweede tak, net iets lager of op een andere plek waar ze elkaar niet zien. 

3. Voer het zielige kipje uit de hand.
Neem haar desnoods even mee naar binnen. Makkelijk als het schemert. Als  ze meer eet en sterker wordt is ze wellicht ook beter opgewassen tegen de kliertantes. 

4. Waarom niet een paar kipjes erbij? Of als je sabelpootjes wel eens broeds worden een paar broedeitjes kopen. 
Zo kan de pikorde weer veranderen. 

5. Verander iets in het hok / de ren. Meer ruimte. Meer zitstokken. Een bak met zand. Afleiding kan soms helpen. 

Ik denk dat 1 en 4 meest kansrijk zijn. 

Maar soms blijft ongewenst gedrag de kop op steken.
Zo heb ik een hennetje dat bij het op stok gaan langdurig is gepest. Ze gaat nu vaak in een legnest slapen waar ik niet heel blij van wordt vanwege de poepjes in het hooi en vieze eitjes. Maar liever dat dan een zielig stresskipje. 

aangepast door Trea
Aanvulling

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...