Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

@trea mooie foto! Zo statig met die vleugels en al dat kleine spul eronder. Zo zoet

@speets ja dat is bij ons inmiddels helaas ook zo. zodra ik aanloop, vliegt ze met Kiki het hok in. Sta ik te lang bij het hok, dan vliegen ze er weer uit. Ook weer zo zielig. Ze maken wel een stuk minder kabaal, maar het geruzie lijkt er niet minder van geworden. Ook hier hetzelfde dreigement. Nog 1 week gewenningstijd. We hebben ze vandaag precies 1 week. Als het na 2 weken niet lukt, dan houdt het op vrees ik. Dan maar geen groene eieren.

• Like 1
Geplaatst:

@Mellie En @speets

Kippen maken vrijwel altijd ruzie als er iets veranderd in de groep / in  de pikorde. 

Vorig jaar had ik ook ‘trammelant’ toen ik een vreemd kipje (Kraai) bij de toom heb gevoegd. Maar het lost zichzelf meestal wel weer op. Wat vaak het beste werkt is om de nieuwkomers en de oude club een tijdje van elkaar te scheiden met gaas, zodat ze elkaar wel kunnen zien. Dat deed ik ook met Kraai. 

Je moet alleen geen extra hanen bij je toom zetten als je al een haan hebt lopen. Beter ook geen kuikens zonder ze eerst een een paar weken aan elkaar te laten wennen. En als je ze samenvoegt kun je t beste vluchtroutes maken waar de grote kippen niet door kunnen. Zodat ze een veilig plekje hebben om naartoe tr vluchten. 

Ook het karakter (ras) kan uitmaken voor de integratie . 

Geplaatst:

Leuke naam Kraai.
Ik heb ze een paar dagen naar elkaar laten kijken. De nieuwe zaten in het quarantaine hok, precies tegenover de oude garde. 3 dagen was kennelijk niet lang genoeg. Vanochtend was het om 6 u weer raak. Echt een herrie joh… stond ik daar weer in pyjama kippen te bezweren.
Ik heb echt medelijden met de mensen die recht achter het hok wonen. Ik slaap aan de andere kant en word al wakker van die herrie.

• Like 1
Geplaatst:

Ik ben dan ook sinds ik kippen heb 's zomers al wakker voordat de zon opkomt. Heeft ook zijn voordelen 😎

Maar het belangrijkste mis ik. Als je nieuwe dieren aan de koppel toevoegt, kun je dat misschien beter in het donker doen, als ze al op stok zitten.

De nieuwelingen er tussenin zetten zodat ze de geur overnemen.

En dus eventueel die azijn. Of misschien beter een plantenextract, bv boerenwormkruid. Dat stinkt gruwelijk.

Ik vraag me ook af of je ze dan niet beter meteen kunt samenvoegen, voordat ze elkaar al een paar dagen vanachter gaas hebben gezien en gehoord.

Heb iemand dat al uitgeprobeerd? Is er verschil?

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:

De samensmelting was uiteindelijk ‘s avonds toen ze op stok waren. Dat leek zonder gedoe te gaan. Maar schijn bedriegt want in de ochtend was het raak. Denk dat de hele wijk wakker was.

Geplaatst:

Het blijft tobben...

Hier begon vanmorgen de eerste al om 6 uur "EI!!!"  te gillen, en de tweede om half 8.

En dat op een vrije Pinkstermaandag 🤨

• Like 3

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:

Oh dat "eierlied"... ik ben er wel achtergekomen dat wanneer je dat gekwèèk een 'kippenliedje' noemt, dat mijn hoofd het dan minder erg vindt om aan te horen #tipvoordeburen

• Like 3
Geplaatst:

Nou, ik vind het helemaal niet erg voor mezelf, want het betekent weer een eitje. Ik geniet ervan dat zij daar ook zo enthousiast over zijn 😍

En nog een tip voor de buren: geef ze af en toe wat eitjes 🙂

• Like 2

Geplaatst:

Ik heb eigenlijk nog nooit last gehad van grote ruzies. Maar ze kunnen elkaar dan ook goed ontwijken. Ik ben vooral nu aan het kijken hoe ik de kuikens/jonge kippen in kan scharen zonder dat ze overlopen worden. De volwassenen zijn gewoon een stuk groter. En er is ochtens nogal een file bij de deur. 

Geplaatst:

Gisteren zijn we een eend en een kip verloren door een aanval van, waarschijnlijk, een bunzing. Vorig jaar zijn we rond deze tijd ook twee eenden verloren door een aanval, dat was 's nachts gebeurd en dus gedeeltelijk onze schuld omdat we ze toen tijdelijk niet opsloten in het nachthok.

De aanval gisteren gebeurde op klaarlichte dag, we hadden daarvoor nog een uurtje op het terras naast hun ren gezeten ik was net 10 minuten in de keuken bezig en hoorde een kip hard kakelen. Gelukkig ben ik toen meteen naar buiten gerend en zag helaas veren liggen. Terwijl ik door de ren heen ging (die is een paar 100m2 en vol met begroeiing) zag ik een dode kip liggen, de andere twee zag ik staan en heb ik snel naar het nachthok gedragen en opgesloten. Daarna vond ik al snel een eend die half dood was, de andere kon ik nergens vinden dus vreesde ik er al voor dat hij het niet gehaald zou hebben, tot hij ineens kwetterend naar me toe kwam. De half dode eend had ik in mijn armen, gelukkig ging de andere eend gewillig zelfstandig zijn hok in. Onze nieuwste drie kippen zitten in een losse ren en die zijn gelukkig ongeschonden gebleven. Toen ik de kippen later beter bekeek zag ik dat één van hen ook gewond was, ze had een klein beetje bloed maar lijkt vooral inwendig letsel te hebben. Ze loopt moeizaam, heeft weinig evenwicht, ze reageert wel helder en eet en drinkt, dus ik hoop dat ze er bovenop gaat komen.

Nu zitten we wel een beetje met onze handen in het haar wat te doen om ze te beschermen. Een kleine ren helemaal dichtgetimmerd met stalen gaas waardoor ze waarschijnlijk langer leven maar een heel stuk minder ruimte hebben, of toch maar loslaten overdag in hoop van zegen. 

We neigen er nu sowieso naar in de toekomst geen nieuwe vogels meer aan te schaffen aangezien we ze hier niet voldoende kunnen beschermen. Probleem is dan weer dat er nu nog een heel lief eenzaam eendje over is en een eend (of kip) alleen is natuurlijk zielig... 

Geplaatst:

Ach wat ontzettend sneu! Zo balen als je zoveel goeds wil bieden aan je dieren, maar dat het dan toch fout loopt. En zeker zo onverwacht overdag! Maar je bent er wel heel realistisch over. Met roofdieren is het helaas vaak dat ze terugkomen als de aanval succesvol was, want ja, nu weten ze hoe het zit en dat trucje kan nog eens. 

Ik kan me voorstellen dat je niet de plaatselijke roofdierensupermarkt wil zijn, maar eenden en kippen zijn wel echt heel leuk! Pfff... moeilijk... Sterkte ermee

Geplaatst:

Hé sterkte zeg! Dat is wel heel naar om zo mee te maken! En ik kan me de twijfels over het houden van de dieren voorstellen, veel wijsheid toegewenst! Lijkt me heel moeilijk. 

Geplaatst:

De komende paar dagen blijven ze in hun nachthokken en laten we ze er een paar keer per dag een uurtje uit terwijl we erbij zitten. Het goede nieuws is dat ze nu nog allemaal leven, de kip die gewond is lijkt iets vooruit te zijn gegaan. 

Als ze allemaal gepakt waren was het een stuk simpeler geweest, dan hadden we geen nieuwe meer aangeschaft (we zijn wel blij dat de rest nog leeft natuurlijk). Vooral voor de eend vinden we het lastig aangezien het natuurlijk groepsdieren zijn. Misschien dat we ergens een slachteend kunnen kopen die anders in de pan zou belanden maar helemaal goed voelt het ook niet om er nu een dier bij te kopen...

Een andere optie is dan nog een hond erbij plaatsen maar we hebben al twee honden die beide ongeschikt zijn hiervoor. De ene is qua formaat en karakter niet opgewassen tegen een bunzing, de andere wel maar die vertrouwen we niet met de kippen en die breekt de kippenhokken en ren eerder af dan dat hij iets kan toevoegen. Nog een hond erbij willen we niet dus die optie valt ook al af maar misschien nog een tip voor iemand met hetzelfde probleem. 

Geplaatst:
1 uur terug, Miekenrijder zei:

Als ik het goed begrijp wilt u dus alleen kippen om het onkruid weg te eten, en wat daarna, brengt u ze naar de slachter...

Vroeger liepen de kippies alleen in de ren. Later kregen de kippies meer vrijheid om op het terein onkruid te eten om daarna weer terug naar de ren te gaan. Bericht is van 10jaar geleden, als je je wat meer ingelezen had in het persoon. Dan kan je zien dat deze mensen met plezier en passie van hun kippies houden. Dat gezegd hebbende, ben ik het er mee eens dat je geen kipjes moet kopen om een beetje onkruid weg te laten eten en daarna weer de kippies weg te doen.

• Like 2
Geplaatst:

@grasje jeetje wat naar zeg. Ik voel met je mee. Het kano’s snel gaan… ene moment zit je nog samen met de kipjes en het volgende moment is er een slachtpartij aangericht. Heel sneu allemaal. Sterkte voor jullie.

Geplaatst:

Hoe is het nu met jullie nieuwe kippen @Mellie?

Hier zojuist ineens een geweldig luidruchtig eierlied.. De eerste cochin had een eerste mini ei gelegd! Helaas niet in het legnest maar onder een stoeltje in de ren waar ze graag ligt.. Betekend dit dat we vanaf nu eieren buiten moeten gaan rapen of zal ze de weg naar 't legnest wel gaan vinden? 

Geplaatst:

Eerste ei, toe maar! Komt wel goed met de weg vinden als de rest wel in het legnest legt @vastone. Sja, de kippen… echt gebroederlijk gaan ze niet met elkaar om, maar ze vliegen elkaar ook niet naar de keel. Als ik restjes eten of onkruid in het hok gooi, dan is Hennie de Heks er wel als de kippen bij met Kiki en dan durft de rest niet te komen. Ze jaagt ze dan gewoon weg. Ze kunnen wel nu samen scharrelen zonder dat er veren in de rondte vliegen. Dus er is wel wat hoop en wel degelijk verbetering. Maar niet echt zoals ik het voor ogen had. Ze mogen dus nog even blijven. Weekje erbij.

• Like 1
Geplaatst:

Hahaha. Een verlenging van de proeftijd dus. Maar goed om te lezen dat er toch iets van verbetering in zit, Mellie!
Ik dacht eerst dat het ene ras gewoon feller was dan de andere (is mss ook zo hoor) maar binnen het ras heb je dus ook echt weer andere persoonlijkheden. Wij hebben al sinds jaar en dag (nou ja. Een jaar of 5 denk ik) grote Amrocks. Sommige zijn zo mak en tam en accepteren iedereen. En anderen… pikken een nieuwkomer nog net niet dood zeg. Sjussus. Als ze zo fel zijn naar elkaar, krijg je de scherpe randjes er mss wel een beetje af. Maar ‘gezellig’ gaat het nooit worden, is onze ervaring. Duim desalniettemin voor je clubje hoor!

• Like 2

wees bevriend met kleine dingen

Geplaatst:

@grasje wat ontzettend naar. Ook van mij nog sterkte. Hopelijk komt je kip er nog goed door. En ik wens je veel wijsheid voor de keuze die je voor je eend moet maken. 

Ik betwijfel wel of het een bunzing was. Die komen meestal in de nacht en maken normaliter maar een kip/eend dood, nemen die mee naar huis en komen later pas weer voor een volgende. 
Een vos jaagt wel overdag en maakt wel vaak meerdere kippen dood. Hij laat zijn kill vervolgens vaak liggen omdat hij wordt gestoord na de eerste uitsleep. 

Misschien een idee om de volgende keer slanke kippen te kiezen die goed kunnen vliegen? Dat verkleind de kans om te worden gepakt aanzienlijk. Een andere optie is natuurlijk een grote + veilige ren als ze vaak binnen moeten blijven.

Ik heb zelf ook een paar keer een vos op bezoek gehad. Sommige jaren komen ze een paar keer achter elkaar en dan weer jaren niet. Dus de kans is groot dat de kippen volgend jaar weer naar buiten kunnen. Eenden heb ik nooit gehad. 

Geplaatst:

Ik heb 2 schrikdraadjes op 140 cm, sindsdien geen last meer van de vos. Deze heeft een complete kalkoen verorberd (alleen de vleugeltoppen gevonden) en daarnaast nog een stuk of vijf kippen. Dit is 's nachts gebeurd, dus niets gezien of gehoord. Ik heb poelepetaten als wakers en drie hanen in een boomgaard, met ongeveer16 kippenhennen.

Geplaatst:

@Trea helemaal zeker weten dat het een bunzing was doe ik niet aangezien ik het dier niet gezien heb. Ik weet dat ze meestal 's nachts jagen maar ook overdag kunnen jagen als ze jongen hebben en dat is nu net die periode. Ook is 'surplus killing' gedrag iets dat de bunzing helaas wel laat zien dus kan me niet helemaal vinden in je beredenering. Wat niet maakt dat een vos onmogelijk is natuurlijk. Wel hebben we hier weleens eerder een bunzing gezien en weten we dat meerdere mensen ze in de omgeving zien. Vossen heb ik nog nooit in de tuin gespot. Een jakhals zou dan ook nog kunnen, die hebben we hier veel in de omgeving en hebben al eerder kippen van mensen aangevallen. Hoe dan ook durf ik nu ook niet echt volledig te vertrouwen op stroomdraden. 

We zijn nu toch maar voorzichtig aan gaan oefenen met onze grote hond, in de hoop dat hij dan toch bij de kippen en eenden in kan. Tot nu toe gaat dat aardig maar we laten hem nog niet los bij de kippen. Zou super fijn zijn als dit gaat werken maar dat moeten we echt nog zien of dit wat wordt.

Geplaatst:

@grasje  Ik was even vergeten dat je niet in Nederland woont. En dan kan de kans op het een of ander heel anders uitpakken. Maar het blijft naar, wat het ook is. Jakhalzen komen hier bijvoorbeeld helemaal niet voor. 

Nog eens nagelezen. Je hebt gelijk wat betreft surplus killing en bunzingen met jongen. https://www.kippenforum.nl/phpBB3/viewtopic.php?t=24242

Ik meende me te herinneren dat ze als ze jongen hebben, steeds een kip pakken en daarna weer terugkomen voor de volgende. Volgens deze beschrijving laten bunzingen vleugels (prooi resten) liggen. 

Geplaatst:

Uiteindelijk blijft het speculeren inderdaad. Aangezien ik er heel snel bij was, was er ook nog geen sprake van prooiresten, er lagen twee volledig intacte dieren anders geeft dat ook veel aanwijzingen.

Voor nu hopen we de honden in te kunnen zetten als oplossing. Nu zit onze kleine hond erin die niet helemaal opgewassen is tegen een bunzing maar als ik in de buurt blijf durf ik dat wel aan, het zal ook een afschrik effect hebben dat er een hond inzit denk ik. Onze jongste hond is groter en wel opgewassen tegen roofdieren maar die heeft veel meer begeleiding en training nodig dus die mag er nu af en toe bij om te oefenen. De zwarte kippen zitten nu bij de eend en twee bruine kippen in de ren, dat gaat nog niet helemaal vreedzaam maar er wordt ook niet wild gevochten. Onze eend vond het wel gezellig en ze mochten zelfs mee eten uit zijn voer bak. De gewonde kip is bijna helemaal hersteld en loopt er weer actief bij. Mocht het goed gaan met de honden denken we er voorzichtig over na om een vriendje voor Bob de eend erbij te nemen. P_20230605_104954_HDR.thumb.jpg.efa0b70e3af03ceef3ea6c7695bbf31f.jpg

• Like 4
Geplaatst:

cac660979cf08319a2b23a918d3f5325.jpg

Kijk eens aan! Onze zijdehoenders zijn geïnspireerd geraakt denk ik door de kleine Siyah. Ik heb in geen maanden eitjes van ze gehad en vandaag zowaar 2.

dae6211fafe0c880afb1eda3cba29460.jpg

Siyah de serama zit braaf te broeden. Ik ga renpaard dagen voor uitkomdatum de rest van de broedeitjes onder haar leggen. Of zal ik dat nu al doen? Wat is wijsheid?

• Like 2

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...