Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik had een andere en die loopt nu sinds 2 dagen zonder tape. Dat gaat heel goed. Maar er lijkt bij dit kuiken helemaal geen vordering in te zitten. Hij zakt nog steeds in speid-stand. met tape kan hij prima overeind staan en rondhopsen. 

Geplaatst:

@RedTomato ik heb dat zelf nog nooit gehad, maar ik las wel dat de ondergrond niet glad mag zijn (oud badlaken) en dat een elastiekje (8tje maken)  beter zou werken dan tapen. Misschien vind je iets met die trefwoorden voor meer info? Succes. 
🍀 

Geplaatst:

Ik heb kleine elastiekjes... ik denk dat ik een pen ga slopen en het zo eens probeer.  

Ik denk trouwens dat het mogelijk genetisch is, omdat ik er 2 met dit probleem had/heb.  

Het kuiken doet het verder goed, met een geïmproviseerd spalkje zie je bijna niet dat hij dit probleem heeft. En is zelfs één van de grotere. 

Geplaatst:

Oorzaken van slipped tendon/ perosis/osteochondrodystrofie zijn erfelijke factoren (meer bij zware, snelgroeiende, rassen) en voedingsfouten, zoals

mineralentekorten (Mangaan), een kalkoverschot, vitaminegebrek (vitamine B).

Het hakgewricht heeft een groeistoornis in de kraakbeen- en botvorming, waardoor de achillespees van het gewricht af zal glijden en de onderpoot gestrekt wordt.

• Like 2
Geplaatst:

Inteelt zou het zeker kunnen zijn. Het is immers een bedreigd ras. 

Ik zal moeten kijken of ik niet een haan ergens anders vandaan kan halen. De mijne is immers vast familie van de kuikens sinds ze bij dezelfde fokker vandaan komen.

Geplaatst:

Heb besloten dat ik het kuiken een vroegtijdig einde ga geven. Ook met elastiek bleef het pootje verkeerd staan. Het kan er prima op staan, maar het pootje staat bijna geheel naar achter gedraaid. Misschien kan het er prima op leven, want nu komt het ook gewoon mee met de rest (al valt het wat vaker op zijn neus) , maar ik wil een dergelijke (misschien medische) fout niet in de toch al beperkte genenpool hebben. 

Geplaatst:

Tintin , het enige uitgekomen kuiken is nu een maand oud en duidelijk een haantje.

Ik zag het zelf al aan het rode kammetje, maar het is ook bevestigd door iemand die Sulmtalers heeft. 
Iemand hier toevallig belangstelling voor een jong Sulmtaler krielhaantje?

Anders ga ik proberen of ik dit haantje kan houden, door hem over een paar weken als hij op stok gaat bij de hennen, steeds van stok te halen en hem snachts op te sluiten in het kleine hokje.

Dat moet dan dicht blijven tot in de ochtend. Als hij gaat kraaien hoop ik zo te voorkomen dat hij vroeg in de ochtend lawaai gaat maken. 

IMG_4733.jpeg

IMG_4738.jpeg

• Like 2
  • 3 weeks later...
Geplaatst:

We hebben een broedse kip. En we willen graag wat uitbreiding. Dus 5 amrockXzweedsebloemkip eieren en 4 australorp eieren eronder geduwd. We hebben een plek in het hok voor het broednest gemaakt.
Voor ons de eerste keer. Ben benieuwd.

• Like 2

Men zegt wel: “Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?”

Geplaatst: (aangepast)

Ik vind t altijd weer erg leuk en spannend zo’n nestje.

Succes @bonnie f

Ik twijfel of ik toch niet nog een nestje broedeieren ga kopen als ik weer een broedse muts heb. Tintin is wel een leuk kuiken die het prima doet tussen de dames. Maar het is niet zeker dat ik hem kan houden en ik vind het toch ook wel een ding om nog een jaar te wachten op nieuwe aanwas. 

IMG_4839.jpeg

aangepast door Trea
  • Like 1
Geplaatst:

Ik heb vorige week een automatisch kippen luikje gekocht dat past op het kleine hokje. Ik was ‘bang’ dat er niks zou passen maar na wat speurwerk vond ik er een die perfect past en ook goede recensies heeft op een Belgische kippen site. 

beste-automatische-kippenhok-deuren/

De Chickcozy (tweede in de lijst) heeft wel ca. 2 weken levertijd.  

Als t toch niet lukt met Tintin en de chicken-guard het weer begeeft ga ik die vervangen. Na de laatste keer dat de draad weer eens vast kwam te zitten ben ik daar wel klaar mee. 

• Like 1
Geplaatst:

Gisteren met een bootje Hennie de Heks gevangen. Die is voor de 4x alweer uitgebroken…. Mijn liefde voor Hennie is niet heel groot helaas. Maar toen ik haar vast had, zag ik dat ze een kalkpootje had. Ingesmeerd en verbonden. Denk dat ze nu een nog grotere hekel aan me heeft.
De overige kippen zitten zo’n beetje op me, zelfs die andere araucana’s zoeken eindelijk toenadering, maar zij nooit. Dat zal voorlopig ook niet meer gebeuren vermoed ik.

• Like 1
  • 3 weeks later...
Geplaatst:

@Mellie Heb je nog nieuwe avonturen beleeft met Hennie de heks?  

Hebben andere moestuiners met kippen misschien nog nieuws of avonturen beleeft?

Hiero:

Het deurtje waar ik eerder over vertelde is geïnstalleerd (super makkelijk met 6 schroeven).

Tintin is nu 9 weken en gaat nog altijd met Pearl, zijn moedertje op stap om eten te zoeken. Hij slaapt ook nog steeds met Pearl in het legnest en gaat nooit op stok, ook niet overdag. Raar kuiken. Inmiddels is hij groter dan zijn pleegmoeder. 

Kraai was broeds, ik had haar verplaatst naar het hokje met t kippendeurtje. Dat vond ze niet leuk. Na twee verhuispogingen was ze niet meer broeds. ;) niet erg want ze is misschien ook niet een hele goede moeder. 

Alweer ruim een week geleden heb ik 6 Amrock kriel broedeieren gekocht voor Black die goed broeds was.  Nu zitten er 2 broedse mutsjes op de eieren. Black en Ini mini hebben eerder bewezen uitstekend te kunnen broeden en voor hun kroost te zorgen. Ik zet ze wel elke dag voor de voerbak zodat ze goed eten. Ze zijn al best oud en zo licht dat ik vrees dat ze anders het loodje leggen.  Nog even afwachten… 

Foto’s

1 Pearl en Tintin

2 Het chickencozy deurtje op het hokje voor Tintin geïnstalleerd 

3 Amrock kriel broedeieren.
4 Ini mini en Black even van het nest af om te eten (en te poepen). 

IMG_4990.jpeg

IMG_4962.jpeg

IMG_4994.jpeg

IMG_4995.jpeg

• Like 3
Geplaatst:

Gaat lekker met je kipjes @trea! Leuke foto’s ook. Zo lief zo’n haantje dat zo aan mama hangt. Dat deed onze Çıtır ook. Wat een lieverdje was dat… zo’n automatische deur werkt goed? Geen gekraai in de ochtend?

Gniffel, hoe minder avonturen met Hennie, hoe beter ze eten veel aardbeien met pissebedden en leggen flink wat eitjes. Ik durf door al dat ge-ontsnap, dat de kippen ook niet los te laten. Allemaal door die tuthola. Nou ja. Ze legt weer eieren. Maar ze blijft een heks.

• Like 1
Geplaatst:

De jonge haan kraait nog niet. Al dacht ik hem van de week een keer te horen oefenen. 

Zolang mama en Tintin nog gezellig samen in het legnest laat ik ze nog maar even. Hij wordt morgen overigens al 10 weken . Dus het zal waarschijnlijk eerdaags wel klaar zijn.  

Katrientje (co-mama) is lang geleden al gestopt met moederen en legt alweer een hele poos heerlijke verse eitjes. 

• Like 1
Geplaatst:

Hier hebben we 4 kuikens. Natuurbroed. We zijn gestart met 9 eitjes. 5 van onze eigen hennen (amrock) en de bloemkiphaan en vier gekochte broedeieren van zwarte australorps. Helaas zijn de vier kuikens allemaal onze eigen kruisingen. Er was maar 1 austrolorp bevrucht en dat is in een van de laatste dagen mis gegaan. Waarschijnlijk stuk gegaan.
Ik hoop en verwacht dat er 2 hennen bij de kuikens zitten (amrocks zijn vanaf uitkomen meteen te seksen) maar omdat het kruisingen zijn is het natuurlijk garantie tot aan de voordeur.

In principe zijn 2 hennen wel genoeg maar ik had op meer gehoopt. Vooral op die zwarte australorps.
Volgend jaar beter.

Het is de eerste keer dat we kuikens hebben en ik verbaas me enorm over het gedrag van de hen en de enorme snelheid van de kuikens. Na 3 weken komt er een kuiken uit het ei en dat kuiken is feitelijk zelfredzaam met uitzondering van de warmte. Na een uurtje op 1 poot kunnen staan en op je kop krabben is best wel rap!

Oh. De hen is geen amrock. Geen idee wat t wel is. Lief beestje en legt goed.323d801e87b1c1eb0f88e33116fc6543.jpg64c8f42830a41903344f1b88377cd049.jpgca3c4a07dd8762dcee77e02566b6d9a1.jpg9965f92ed69bdb867a27a2bbc426216f.jpg

• Like 5

Geplaatst:

Leuk al dat grut @bonnie f

De laatste foto van het kuiken met een witte toef  is dat een Amrock haantje? 

Wat Jammer dat de gekochte broedeitjes het zo slecht deden. Bij mij lijkt het tegenovergestelde te gebeuren met de aankoop van de Amrock krieleitjes. 

Ik had 3 reserve eitjes ingelegd in een mini broedmachientje. Maar omdat de eieren onder de broedse dames  het hartstikke goed lijken te doen heb  ik die nu over. Heeft toevallig iemand in Midden Nederland met een broedse kip belangstelling  voor 3 Amrock krieleieren die zijn ingelegd op 31 mei?

Gratis te proberen/op te halen voor Moestuiners. Ze kunnen max 40 min. Zonder warmte en mogen wel bewegen maar niet schokken tijden het vervoer. 

Geplaatst:

@Trea Het is een kruising amrock / zweedsebloemhaan. Ik ga er zelf ook van uit dat het een haan wordt maar omdat het een kruising is, weet ik het niet zeker. Ik heb ook echt geen verstand van erfelijkheid kleuren en patronen bij kippen.

Leuk hoor. Amrock krielen! De grote variant is een plomp beest. Ik wil uiteindelijk ook wel wat mooie kippen, zo vind ik de modern engelse vechtkip erg leuk. Maar ik ben een beginner en ik houd het nu ff simpel.

• Like 1

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...