Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Kippen in de moestuin


Jorieke123

Aanbevolen berichten

Aaaah zoet kuikentje. Wel balen van de overige eitjes. Heb je al een haan/hen verwachting? @trea

Ik heb de hele week al een broedse hen die de rest het leven zuur maakt. Hennie de heks.. nu was ik bijna zo ver dat ik dacht, β€˜de heks’ toevoeging mag er wel af. Maar sinds ze broeds is, zijn die gevoelens weer helemaal weg

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik wil zo graag kippen. En een hond. Maar @cobro60 wil niet. Ik verslind echt dit topic - zo gaaf. Hebben jullie goede argumenten die ik kan gebruiken om hem over te halen πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚

aangepast door Tanja65

* er komt altijd weer een nieuwe lente *

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Tanja65Β kippen zijn ook echt ontzettend leuk. Ze zijn leuk om naar te kijken en als je graag eieren eet is het natuurlijk veel leuker als ze van je eigen kippen komen. Als je een beetje ruimte hebt en je je best doet om zo nu en dan wat verrijking toe te voegen, is het ook een stuk diervriendelijker dan de eieren van de winkel. Ik ben er een ontzettende voorstander van dat meer mensen kippen nemen als ze de ruimte hebben. Het is leuk, goedkoop en scheelt weer bio industrie ellende.Β 

Β 

Er zijn ook wel wat nadelen maar daar was je niet naar op zoek geloof ik?

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Haha jullie hoeven mij niet te overtuigen. Ik wil wel verse eitjes, kakelende kipjes en gratis kippenmest (komt goed met ook een moestuin). De nadelen hoor ik trouwens ook graag. Misschien heb ik een iets te rooskleurig beeld.

* er komt altijd weer een nieuwe lente *

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het grootste nadeel bij ons zijn de roofdieren. Na twee keer een aanval gehad te hebben (wat ons drie eenden en één kip heeft gekost), hebben wij besloten na deze kippen geen nieuwe meer te willen. Dit is afhankelijk van je omgeving maar ook in stedelijke omgevingen komen marters voor bijvoorbeeld. 

Β 

Je moet ze altijd in de nacht op sluiten en in de ochtend eruit halen. Er zijn ook elektrische deurtjes die vanzelf gaan (zijn wel duur en als niet alle kippen het hok in gaan zijn ze alsnog niet veilig). Een ren volledig roofdier bestendig maken is lastig, ingegraven gaas geeft geen garantie en gaas aan de onderkant beperkt kippen heel erg in het scharrelen.

Β 

Vogelgriep is ook wel iets om rekening mee te houden. Er is regelmatig een ophokplicht dus dan zou ik wel zorgen dat je een ruim overdekt stuk maakt.Β 

Β 

Als ze ontsnappen vernietigen ze met liefde al je met zorg opgekweekte plantjes.Β 

Β 

Naarmate kippen ouder worden gaan ze minder leggen, dan kan je ze natuurlijk gewoon houden voor de gezelligheid. Als je ze echt voor de eieren hebt zou je er dan weer nieuwe bij moeten kopen om dat aan te vullen.

Β 

Kippen kunnen heel gemeen zijn naar elkaar. Onze eerste drie kippen waren erg dramatisch die verwondden elkaar in het begin heel ernstig. Die waren vrijwel kaal en kwamen uit slechte omstandigheden. We hadden ze vooral uit medelijden gekocht. We hebben ze regelmatig van elkaar moeten isoleren en er zijn een paar tubes wondzalf doorheen gegaan omdat ze echt grote wonden kregen. Wanneer kippen bloed zien gaan ze doorgaans verder pikken. Een extra plekje/hokje om een zieke kip af te kunnen zonderen is dus ook handig.Β 

Β 

Als we hier minder last van roofdieren gehad zouden hebben, zou ik zeker hierna weer kippen nemen en dat terwijl we de eieren niet eens eten, ze zijn gewoon heel gezellig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Tanja65Β als je kippen wilt waar je lang plezier van wilt hebben koop je beter geen (doorgefokte) leghennen maar gezellige mix-kippen van iemand die het niet zo nauw neemt met rassenstandaarden. Oudere veelvoorkomende rassen en mixkippen worden niet zo vaak ziek en leggen vaak in voorjaar en zomer tot ca. 8 jaar oud. Heb je geen β€˜landgoed’ dan zijn krielkipjes m.i. de beste keuze. Kleine kipjes en eitjes zijn net zo leuk! Β En ook veel goedkoper in huisvesting en voer. Β 
Β 

Ik ben zelf erg blij met mijn β€˜te grote’ hollandse krieltjes.Β 
Het is ontzettend leuk om te zien dat de kipjes blij rondscharrelen, genieten van dit mooie voorjaarsweer en hoe ze met elkaar kibbelen en samen optrekken.Β 

Het is natuurlijk wel vervelend als er iets niet goed gaat (ziekte, bloedluis, verdwijning). Maar ook bloedluis is te voorkomen/bestrijden. Β Je moet wel kunnen accepten dat de vervelende dingen er bij horen. In het eerste jaar heb ik veel tegenslagen gehad en heb me toen suf gelezen om te leren hoe dat werkt met kippen. Β Ik ben zelf nooit bij een dierenarts geweest, omdat voor mij een zieke kip β€˜maar’ een kip is en ik liever het geld uitgeef aan biologisch voer.Β 

Om het voor mezelf makkelijk te maken heb ik wel een behoorlijke overdekte ren gemaakt en een kippenluikje geΓ―nstalleerd zodat ze zowel s nachts als overdag redelijk veilig zitten. En ik niet perse elke dag vroeg op moet en ook prima op vakantie kan zonder de buren op te zadelen met veel werk.Β 

Β 

Ga eens kijken bij iemand die kippen heeft lopen voor het plezier van de kippen. Ik zou niet gaan kijken bij een commerciΓ«le fokker of tentoonstellingsfokker als je dat zelf niet overweegt.
Bij mij ben je welkom. Ik woon redelijk in het midden van land. Stuur maar een pb als je graag een keer met je man/vriend komt kijken.Β 
Β 

3 kipjes op een kluitje in de zon op t terras.Β 

IMG_4238.jpeg


Tintin 10 dagen oud. Over 2 weken kan iemand die dit ras kent waarschijnlijk zien of het een hennetje of haantje is.Β 

IMG_4250.jpeg

aangepast door Trea
Taalfoutje en bijschriften fotos.
  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Kippen aanschaffen voor "goedkope eitjes" valt nog te bezien. Ik heb 6 hennetjes en een haan. Per maand geef ik € 20,00 uit aan graan en legkorrel. In een jaar dus € 240,00. De kippen leggen tot nu toe 3 eitjes per dag en ze hebben in de winter doorgelegd. Dat komt op ongeveer 22 cent per eitje.

Als ze broeds worden of in de winter minder gaan leggen dan lopen de kosten voor voer op tot ongeveer 25 tot 30 cent per eitje.

Tel daar bij de aanschaf van kippen, hok, omheining, voerbakken, medicaties en zo dan is het niet heel rendabel.

Β 

Maar wel veel leuker dan een tray dubieuze eieren van de supermarkt.

  • Like 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

8 uren geleden, Klavertjevier zei:

Kippen aanschaffen voor "goedkope eitjes" valt nog te bezien. Ik heb 6 hennetjes en een haan. Per maand geef ik € 20,00 uit aan graan en legkorrel. In een jaar dus € 240,00. De kippen leggen tot nu toe 3 eitjes per dag en ze hebben in de winter doorgelegd. Dat komt op ongeveer 22 cent per eitje.

Als ze broeds worden of in de winter minder gaan leggen dan lopen de kosten voor voer op tot ongeveer 25 tot 30 cent per eitje.

Tel daar bij de aanschaf van kippen, hok, omheining, voerbakken, medicaties en zo dan is het niet heel rendabel.

Β 

Maar wel veel leuker dan een tray dubieuze eieren van de supermarkt.

Β 

22 cent per ei is helemaal zo duur nog niet.Β  Dat zit in de buurt van de winkelprijs van eieren ( in ieder geval als ik even snel Google, kan me niet herinneren wanneer ik voor het laatst eieren in de winkel gekocht heb).

Β 

Overig zaken schrijf je over langere termijn af en zullen de prijs per ei dus niet zo hard laten stijgen.Β 

Β 

Als je echt zou willen kun je gewoon thuis met eenΒ  beetje opletten waar je voer en overige zaken koopt en een ras kippen dat redelijk goed legt mijn inziens eieren krijgen onder de winkelprijs.Β 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 11-4-2024 om 14:00, Klavertjevier zei:

Maar wel veel leuker dan een tray dubieuze eieren van de supermarkt.

Yes! πŸ’™

Β 

ik betaalde overigens ca. 50 ct voor een bio eitje afgelopen winter.Β 
Β 

Wat mijn eigen eitjes kosten weet ik niet. Ik heb ze ook voor de gezelligheid. En ze zijn in ieder geval goedkoper dan 2 katten of een hond. Β 
Β 

Op 11-4-2024 om 16:23, Jorieke123 zei:

Ein-de-lijk zakt het water in ons kippenhok! De vloer is bijna weer droog.Β 

Eindelijk! Nog plannen voor een langdurige oplossing?Β 
Β 

Tintin schijnt bijna zeker weten een haantje te worden. Hij wordt nu elke dag donkerder.Β 

Zo. Nu nog ff jonge slakken vangen voor ze kunnen voortplanten en dan lekker slapen. πŸ’€Β 
Β 

IMG_4273.jpeg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ga switchen van ras! Ik ga de overstap maken naar de westfΓ€llische Totleger. Ik heb er de ruimte voor en vind ze werg leuk kwa kleur (en lage broeddrift... mijn huidige x brahma zitten bijna continu op het nest)Β 

We hebben 8 eieren uitgebroed en daar kwamen 6 kuikens uit. Ze zijn kei leuk!Β 

WhatsAppImage2024-04-16at11_16_49.thumb.jpeg.66331673ccdab80d8fcbf3dff9da84b9.jpeg

Ze kunnen goed vliegen en hebben de ruimte nodig, maar die heb ik.Β 

  • Like 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ah wat een leuk patroon op hun ruggetjes! Leuk hoor. 6 kuikens is een flink aantal.

Hier blijft het wat ik heb. Op zijn best worden het weer meer amrocks als de araucanas er niet meer zijn. Die vind ik toch beduidend minder leuk dan de amrocks.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 11-4-2024 om 16:23, Jorieke123 zei:

Ein-de-lijk zakt het water in ons kippenhok!Β 

Β 

Het werd er zelfs droog! Ik kon alle zooi er uit scheppen en je kon weer zonder laarzen naar binnen om eieren te rapen.Β 

Β 

Maar goed... nu is het weer natΒ :thumbdown:Β Dat was dus van zeer korte duurΒ :lol:

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 uren geleden, Mellie zei:
Hier blijft het wat ik heb. Op zijn best worden het weer meer amrocks als de araucanas er niet meer zijn. Die vind ik toch beduidend minder leuk dan de amrocks.

Amrocks zijn inderdaad leuk. Alhoewel ik een hysterisch exemplaar heb. Bijzonder want de rest is redelijk onverstoorbaar. Ze is erg bang voor ons en t wordt alleen maar erger. Ik ben bang dat ze een goede reden gaat krijgen voor haar angst. Het wordt een zie-je-wel-isme.

  • Like 1

Men zegt wel: β€œJe bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?”

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...