Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Kippen in de moestuin


Jorieke123

Aanbevolen berichten

Dan heb ik het slecht getroffen: zelfs mijn jonge kriel van juli vorig jaar doet nog niets 😒

Ze beginnen altijd pas rond half maart.

 

En dank voor het aanbod, ik hou het in gedachten 😊

aangepast door speets

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier hebben ze de hele winter wel af en toe een ei gelegd. Het zijn hybride kippen (super harco, een dual purpose kip), we hebben nog maar één isa brown maar die legt al een tijd niet meer. Sinds een week of twee/drie leggen ze weer heel consequent alle drie een ei per dag, we verlichten niks bij, maar doordat we zuidelijker wonen is het hier wel net iets langer licht in de winter en ook wat warmer dus dat zal ook schelen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 24-2-2024 om 16:27, speets zei:

Hier ook nog geen eitjes. Dat wordt half maart, want ze hebben zo'n 14 uur licht per dag nodig!

 

Ik zou het verhelderend vinden als mensen er even bij zetten of ze de kipjes bijlichten. Dat kan veel verklaren 😉

Ik heb absoluut geen legkippen. Licht niet bij en heb ook geen jonge kippen. De oudjes leggen (8 en 9 jaar) overigens nog niet. 
 

Wat misschien scheelt? Ze hebben overvloedig veel licht in hun slaaphok. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik licht nooit bij. Heb sinds dec weer eieren met 2,5 week geleden een onderbreking van 1,5 week. Ineens geen eitjes. Een doosje van 6 gekocht en dag erop begonnen ze weer. Heel typisch zo uit het niets. Maar blij dat ze leggen. De Araucana is overigens nog steeds gestopt sinds de break van 2,5 week geleden. Haar moeder Hennie legt sinds okt niet meer.
Lijkt wel wat minder schichtig te zijn. Ze komt nu eten ipv achteraan te staan wachten tot ik weg ben. Gisteren zelfs kunnen aaien. Vooruitgang

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

De zijdehoenders heb ik verkocht. Ik was klaar met continue een broedse kip. Ik heb alleen nog de amrocks (4) en 3 araucanas waarvan 1 blauwe, 1 bruine en 1 olijfgroene eitjes legt. Maar de blauwe en groene hebben respectievelijk sinds okt en paar weken een eier break.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij zitten ook te wachten tot een kip broeds is. Inmiddels houden we wat eieren achter de hand. Die liggen koel en worden iedere dag gedraaid. Zodra er een kip zo ver is gaan ze er onder. Het worden dan kruisingen Amrock / Zweedse bloemhaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Triest wel al die vervuiling en vooral dat er zo laks mee omgegaan wordt door Chemours. Zou sympathiek zijn als zo'n bedrijf enige vorm van verantwoordelijkheid zou nemen voor de door hun veroorzaakte ellende (en als zo'n bedrijf dat structureel weigert zou het wel fijn als de staat er dan iets mee doet).

 

Ik kwam deze link tegen https://testenoppfas.nl/nl om eieren te testen op PFAS kost wel €269,50 (misschien een idee dat iedereen Chemours invult als factuuradres🙃 ). Geen idee hoe plaatselijk die vervuiling is maar anders zou je het ook kunnen delen met meerdere kippenhouders in de straat. Al zou de herkomst van het voer misschien ook nog een rol kunnen spelen?

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Sinds gisteren 4 sabelpootjes als medebewoners gekregen 😃 Qua eieren eten maakt de pfas mij persoonlijk niet uit, daar ik dat niet eet... Maar het graan dat ze in de "propere" schuur te eten krijgen, is dat ook niet bespoten met pfas? 🤔

IMG_20240315_070036252.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad interessant om de NVWA aan te sporen dat ze het kippenvoer van diverse merken / gerecycled en biologisch voer te laten testen.  Vooral het gerecycled voer is misschien geen ‘zuivere koffie’. Eerder is al aangetoond dat daar soms plastic in zit. Maar in plastic verpakkingsmateriaal zit geen PFAS dus dat is niet echt logisch. 

PFAS is geen vergif dat op gewassen wordt gespoten. Het is o.a een membraan of folie dat luchtdoorlatend is maar waterdicht. Anti aanbaklaag en toegepast als high tech coating (permanent glijmiddel) in de voedsel- en procesindustrie. 

 

Goed idee om de kosten van een PFAS onderzoek te verhalen op Chemours. ;) Maar Chemours is niet de enige boosdoener. Er zijn overal fabrieken die een scala aan PFAS producten maken. En het zit nu gewoon in ons milieu via het grijs afval en andere afvalstromen.  Ik weet dat er ook boeren en tuinders zijn die gratis compost gebruiken / gebruikt hebben van ingezameld groenafval waar allerlei rotsooi door zit. Daar kan dus ook PFAs in zitten van bv regenjassen en folie die gebruikt wordt in de bouw.  
 

Ook een goed idee om met een aantal wijk- of dorpsbewoners samen 1 ei/wat eieren te laten testen. Met 5 hobbyhouders is het dan wel betaalbaar. 
 

Ik blijf voorlopig gewoon de eitjes eten van mijn kipjes. Maar ik begin wel een steeds grotere hekel te krijgen aan BV Nederland. Ons land is anno 2024 zo verziekt door alle industrie, verkeer  en intensieve veehouderij, akkerbouwers en bloementelers  dat het gewoon niet meer helemaal okay is om hier te wonen. En de overheid is al 10tallen jaren bezig om de milieuproblemen voor zich uit te schuiven in plaats van dat ze de problemen echt aanpakken.  Meer weten:  https://www.rivm.nl/pfas/risicos-pfas-voor-gezondheid-en-milieu#:~:text=Hierbij kunnen PFAS bijvoorbeeld worden,bijvoorbeeld via rivieren verder verspreiden.

 

Hmmm ,  

 

ik heb ook leuk nieuws. Inmiddels zitten er 2 broedse kippen op 6 broedeitjes. 

IMG_4176.jpeg

aangepast door Trea
Foto en link naar RIVM toegevoegd
  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Met PFAS is het wel wat moeilijker dan dat, het zit in tal van producten ook bv zonnepanelen, EV's, etc   het kent vele toepassingen, met name ook degene die het wat "groener" zouden moeten maken, het kan ook gewoon in bio voer zitten, niks met gerecycled te maken , gewoon afhankelijk waar het geteeld is. Iedereen heeft het  in zich, de vraag is vanaf hoeveel het schadelijk en hoe kunnen we het op een redelijke manier in de toekomst verminderen.

En daar zit ook een gevaar, in die toepassingen dient het vervangen te worden en de geschiedenis leert dat het alternatief vaak niet minder schadelijk is, maar pas na vele jaren als zodanig wordt gekwalificeerd.

 

aangepast door redzebra
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt @Vik

Dat wist ik nog niet. Alleen weer geen fijn nieuws. 😣

Ff opgezocht. PAN doet goede dingen voor ons milieu en is blijkbaar ook bezig met een rechtszaak om foute bestrijdingsmiddelen te laten verbieden. 

https://www.akkerwijzer.nl/artikel/877099-pan-europe-vecht-eu-besluit-over-glyfosaat-aan-bij-de-rechter/

 

Toevallig staat er vandaag ook een artikel op NOS nieuws over pfas en andere rotsooi in ons water:

https://nos.nl/l/2513240

aangepast door Trea
NOS artikel toegevoegd.
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb het ook nog maar onlangs vernomen... Tijdje geleden heb ik met een geoloog gesproken, die wist me te vertellen dat pfas vervuiling nog het minste van onze zorgen gaat zijn eens de rest van de "vuiligheid" in onze bodem "hot topic" wordt in de media 🥹

 

Gelukkig zijn er organisaties zoals PAN of bond beter leefmilieu (in België) dat hier strijd tegen leveren!

 

Intussen kunnen we zelf maar ons steentje bijdragen door met zorg om te gaan met onze moestuin en geen nieuwe vervuiling te creëren die decennia lang problemen veroorzaakt 😉

 

 

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Er is maar 1 kuikentje van de 6 broedeitjes uitgekomen. Moeder en kuiken doen het goed. 
 

Verder: gister was er bij EenVandaag een reportage over kippeneieren bij hobbyhouders. Veel particulieren sturen eieren in voor onderzoek PFAS. Ca. 40% heeft te veel PFAS. Soms op onverwachte plekken extreem veel (Hilversum) en op verwachte plekken (Dordrecht) helemaal niet. 

 

IMG_4207.jpeg

IMG_4206.jpeg

aangepast door Trea
Foto aangepast
  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...