Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Kippen in de moestuin


Jorieke123

Aanbevolen berichten

In de kas lag gisteren voor het eerst ook een ei. Tussen 3 en 4 eieren inmiddels weer.

Ik hoef niet per se zo veel eieren, maar ben wel blij met de kattenvoer tip, want ze zijn bij ons altijd zo lang in de rui en zo pips. Dit is de eerste x dat ik het meerdere keren per week geef en ze zien er nu weer goed uit. Ben alweer aan het afbouwen. Ze begonnen al zo te wennen dat ze extra druk werden in de middag waar het voer bleef. Hup dames. Gewoon weer legkorrels voor jullie

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Mellie 

 

Leuk die olijfkleurige eitjes. Dat schijnt een mix te zijn van blauw- of groen- leggers met bruinleggers. 

Ik ben trouwens best wel jaloers op je eitjes. Voor mij zit er niks anders op dan ze in de winkel te kopen. En met 6 minikipjes voelt het wel een beetje vreemd om al ca. 7 weken helemaal geen eieren meer te kunnen rapen. 
 

ik ben benieuwd wanneer ik het eerste ei in 2024 krijg. Vorig jaar was dat ook echt in de eerste week van januari. Maar hoe ouder de kipjes hoe langer de rustperiode.  

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Jorieke123 bah, wat veel water! 
Staat een aanzienlijk deel van jouw tuin onder water nu? 
 

Wij hebben geen overlast. De aannemer heeft destijds de grond van de kruipruimte niet afgevoerd waardoor ons huis en een deel van de tuin ietsje hoger ligt dan de omgeving. Het kippenhok staat op een droge plek.
 

Achter het hok zit de ren en daar hadden we het eerste/tweede jaar wel last van stagnerend water. Ik heb daar destijds met een grondboor diepe gaten ingemaakt en die opgevuld met kiezels. Probleem opgelost. 

Onder het hok zit een soort van zandbak (rondom het hok tegels tegen graven).  Als daar al water in zou stromen kan t in eerste instantie weg. 
 

Btw, op Netflix is chicken run (deel 1 en deel 2 te zien) leuk voor de kerstvakantie. ;) 
 

 

IMG_3658.jpeg

  • Like 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Onze tuin staat niet echt onder water, die ligt een stuk hoger samen met het huis. Ook de boomgaard waar de kippen lopen is hoog genoeg. De weilanden en grotere (bos)tuin worden nu wel erg nat en staan hier en daar al een tijd blank ja. 

We hebben het kippenhok alleen een stuk dieper in de grond gebouwd, om het hok (het dak dan) niet zo hoog te laten worden en zodat de kippen in de zomer wat koeler zitten en in de winter wat warmer. En dat gaat bijna altijd gewoon goed. Niet in 2016, en dit jaar dus ook niet. Ach ja, de kippen wonen nu op een soort verdieping in dat hok en vermaken zich prima, zoals je aan de 6 eieren kunt zien ;) 

  • Like 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later ...

Ik heb eergisteren een heel donkerbruin ei gevonden. Wij hebben altijd beige eitjes en araucana gekleurde eitjes. Erg opvallend dus dit bruine ei. Erna vergeten, want ach, druk enzo.

En vandaag warempel wéér! Wie legt dit ei?
De enige die niet legde, is de araucana kip, het zusje van kleine koning Haantje… maar dan zouden haar eitjes toch blauw of olijfgroen moeten zijn? Hartstikke bruin zijn ze. Zie foto.

dc3892a15b3f75763fe6e920c99778d7.jpg

2 links dus onbekend.
Middelste van de amrocks
De olijfkleurige rechts van Kiki = araucana.
We hebben dan nog 2 araucanas over. 1 Hennie die blauw legt, maar nu even niet. En dus die ander.

De enige optie is dus dat de araucana zonder naam deze bruine eieren legt. Qua formaat klopt het wel, net zo groot als Kiki met het groenige ei. Maar ehm, hallowww. Ze is een araucana. Dan wil je toch op zijn minst een olijfkleurig ei. Geen bruine. Hoe kan dit? Heeft iemand een bio lesje paraat waarom dit kan?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geïntrigeerd door het blauw-naar-bruin mysterie van @Mellie was ik Google ingestruind en kwam hier terecht: https://www.backyardchickens.com/threads/araucana-laying-brown-eggs.718856/

Het zou kunnen dat je araucana niet geheel raszuiver is waardoor ze bruine eieren legt. Maar sommigen zeggen dat het zelfs bij kippen voorkomt die blauwe eieren legden en daarna ineens bruine. Een iemand schrijft dat dat na een ruiperiode kwam. Bijzonder is het zeker!

 

Overigens hier al maanden geen ei. Ik zit er ernstig over te denken om te stoppen met de kippen. Ik heb er maar weinig lol aan tegenwoordig. 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier gaat het maar door met de eieren (sorry Liekie...). Donderdag trof ik wel weer een rat aan in het hok. Ik was al een weekje bezig met hier en daar wat water in te spuiten en/of holen intrappen enzo, dus we wisten dat er weer 1 rondhing. Maar goed, ik doe dan 's avonds het luikje van het nachthok dicht en toen zat ie gevangen zeg maar. Al is het dan nog steeds wel een aardig groot hok om hem dan daadwerkelijk te pakken te krijgen. Ook had hij een ander groot voordeel: er staat zo'n 15 tot 20 cm water in het kippenhok. En ik stond er van te kijken hoe snel ze dan zijn onder water! Maar ik kreeg em te pakken dus hij 'is niet meer'. Had ie maar een ander kippenhok moeten zoeken. 

 

We hebben nu ook 2 van de kippen in de moestuin lopen. Maar gisteren waren we even van huis en toen we terug kwamen vloog er net een roofvogel weg die 1 van onze eenden had gedood :( Dus als die terug komt dan lopen de moestuinkippen daar niet veilig. Die moeten maar weer even in de overdekte ren dan. 

 

IMG_1326.JPG

 

IMG_1331.JPG

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh balen van de eend Jorieke. Is altijd maar sneu als er doden vallen :-(

En alsof ze het wisten, jawel, vanochtend is het eerste ei gelegd van het jaar. Ik hoorde ze bijna fluisteren toen ik eraan kwam dat ze dan toch vast wel weer een tijdje mochten blijven...

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 3-2-2024 om 06:38, Liekie zei:

Geïntrigeerd door het blauw-naar-bruin mysterie van @Mellie was ik Google ingestruind en kwam hier terecht: https://www.backyardchickens.com/threads/araucana-laying-brown-eggs.718856/

Het zou kunnen dat je araucana niet geheel raszuiver is waardoor ze bruine eieren legt. Maar sommigen zeggen dat het zelfs bij kippen voorkomt die blauwe eieren legden en daarna ineens bruine. Een iemand schrijft dat dat na een ruiperiode kwam. Bijzonder is het zeker!

 

Overigens hier al maanden geen ei. Ik zit er ernstig over te denken om te stoppen met de kippen. Ik heb er maar weinig lol aan tegenwoordig. 


@Mellie ik kan wel uitleggen hoe het zei met het kruisen van dominant en recessief. Maar ik weet niet zeker of dat verhaal zo ook exact juist is voor Araucana. 
Je hebt sowieso meestal geen raszuivere Araucana. Dit leggen echt heel blauwe eitjes. De Araucana die blauwige en groene eieren leggen hebben deels andere genen.  Bijvoorbeeld een blauw en een bruin gen => maakt groen. Als in dit geval beide ouders groene eieren leggen dan is de kans op hele blauwe eieren 25%, de kans op groene eieren 50% en de kans op bruine eieren 25%. 
In werkelijkheid is het iets complexer omdat de kleur afkomstig is van 2 genen. 

In de states noemen ze de Auracana afstammelingen die niet raszuiver zijn en geen echt blauwe gekleurde eieren leggen geen Araucana maar Easter Eggers (EE) .  Afhankelijk van de  ouderdieren waar ze mee zijn gekruist  leggen ze groene, lichtgroene, olijfkleurige, lichtblauwe of roze eieren.

 

Door die kruisingen kan je EE kip  dus bij toeval bruine of witte eieren leggen. 
 

@Liekie gewoon even wachten op t vroege voorjaar. De meeste kippen houden een winterstop en gaan in februari of maart weer leggen.
De leghybrides (voor de industrie) leggen vaak wel door. Maar dat is niet natuurlijk en de kip heeft daar veel van te lijden. Deze leghennen zijn doorgefokt op eiproductie,  worden vaak niet oud en stoppen vaak op jonge leeftijd met leggen. De oudere raskippen en mengelmoesjes leggen nog wel op oudere leeftijd en worden vaak 2 x zo oud als een leghen die continu legt. 
 

 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Las net de laatste berichten. Naar zeg @Jorieke123 , verstandig ook. Roofvogels komen vaak een paar weken terug nadat ze een makkelijke prooi hebben gepakt. 
 

En @Liekie gefeliciteerd! 
Ik heb nog geen een ei gezien dit jaar. Vorig jaar had ik in vanaf begin januari 2 kippen aan de leg. Maar dit jaar dus niet. Ik heb allemaal oudere kipjes (de jongste wordt dit jaar 3 en de oudste  10 jaar).

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Drie krielkipjes aan de leg!

 

Vlnr: groot ei van de kippen van een ‘buurvrouw’, gister een modderig eitje van Kraai (denk ik), vandaag een wit eitje van Janice en de lichtbruine is van Katrientje.  🥚🥚🥚😊

Deze 3 kipjes zijn ruim 2, 4 en waarschijnlijk bijna 6 jaar oud. 

Wat me opvalt is dat ze zowel dit jaar als vorig jaar gaan leggen op of kort na de eerste lentedag. Vorig jaar was het begin januari heel warm en had ik een maand eerder al eerste eitjes.
Zou de oplopende temperatuur na de langste nacht dan meer invloed hebben als de daglengte? 

IMG_3906.jpeg

aangepast door Trea
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier ook nog geen eitjes. Dat wordt half maart, want ze hebben zo'n 14 uur licht per dag nodig!

 

Ik zou het verhelderend vinden als mensen er even bij zetten of ze de kipjes bijlichten. Dat kan veel verklaren 😉

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...