Geplaatst: 29 juni 20196 j Zo verschrikkelijk mee in mijn nopjes. Vanochtend eitje nr 2. Morgen samen met de man opeten [emoji57]
Geplaatst: 1 juli 20196 j Lijkt inderdaad op een mislukt ei. Komt wel vaker voor bij jonge hennen, net als dubbeldooiers. Het systeem is nog niet helemaal goed afgesteld
Geplaatst: 7 juli 20196 j Om 9:30 u was madame druk aan het broeden. Tussen de houtsnippers in de rozentuin heb ik zojuist ook een eitje gevonden. Bruiner en iets kleiner, dus van een van de andere kipjes lijkt me. Is het niet gek dat een de buitenlucht verkiest om te leggen? Maar dit betekent niet een maar TWEE kipjes aan de leg! Als het ons ei is... want zo veel vogels die de weg naar onze tuin inmiddels vinden. Als wat geen duif, kauw, merel, ekster of reiger is, vind ik overigens prima. Dat terzijde. Alle eitjes zijn op. Ook het onbekende ei. Met enige bibbers moet ik bekennen. Manlief is ondertussen heel druk bezig on het dakleer vast te branden op het nieuwe kippenhok. Het enige wat nog mist, is 1 schuifje voor het deurtje en het kippengaas wat erop gezet moet worden. Maar dat zijn de klusjes niet meer als dat dakleer klaar is.
Geplaatst: 16 juli 20196 j Leuk topic, ik volg mee! Prachtig hok trouwens, Mellie! Sinds kort lopen hier 3 chabo 'kuikens' rond, nu nog in een sterk beveiligd fort tegen katten en roofvogels , maar de bedoeling is dat we ze op termijn los kunnen laten scharrelen in de tuin.
Geplaatst: 16 juli 20196 j Wat er met mijn kippen is weet ik niet. Amper een ei en de haan is gewoon zielig..zijn kam wordt een beetje gelig en hij kraait nauwelijks, loopt een beetje in elkaar gedoken. We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 17 juli 20196 j Poept ie wel gewoon of is dat diarree? Misschien even in het hok laten met droogvoer zodat hij aansterkt? Ik heb niet veel ervaring met kippen zoals jullie weten, maar een kippendame hier uit de buurt vertelde me dat kippen ontzettend sterk zijn en je pas merkt dat ze ziek zijn als het te laat is. Mijn kippen hadden een paar dagen diarree en zij raadde me aan ze toen tot ze weer stevige poep hadden, in het hok te laten. Zo wist ik precies wat ze aten. Buiten scharrelen ze zo veel groenvoer naar binnen, dat dat voor diarree kan zorgen. @vegetable-girl Grinnik, dank je wel! Jouw kleintjes zijn ook om op te vreten! In figuurlijke zin dan Is dat ook het uiteindelijke doel of ga je voor eitjes en kipkuffels? Ik vind het ook een mooi hok, maar de dames zijn er minder enthousiast over geloof ik. Ik denk dat het trappetje naar het nachthok te stijl is. Dat moet ik maar veranderen. De eitjes leggen ze nu voor het gemak maar beneden... Eergisteren zelfs in het gras buiten, maar pas laat op de dag. Heel raar...
Geplaatst: 17 juli 20196 j Het trapje zal nog wat wennen zijn zeker? Zou je ze zelfs met een meelwormpje niet over de drempel krijgen? Zolang je de eitjes nog kan vinden is het gemakkelijk.. Bij mijn ouders leggen ze hun eieren overal rond in de tuin, en gezien die overvol bloemen en struiken staat betekent dat elke dag een beetje Pasen.. Onze kipjes houden we inderdaad voor het gezelschap, de eitjes, en om wat leven in de tuin te hebben. Gezien Chabo kipjes heel klein blijven zou er niet veel vlees aan zijn, dus opeten zal er niet in zitten.
Geplaatst: 18 juli 20195 j De haan even apart gezet, wel op een stukje met groen. Hij krijgt aansterkende brandnetelthee met honing en wat appelazijn. Verder geen doorgeschoten sla meer voorlopig. Ik had veel kids op het terrein die hebben hem misschien teveel van alles gegeven, ik vond zelfs bananenschillen in de ren. De kippen komen misschien in de rui, vorige zomer legden ze trouwens ook een tijdje weinig..en de warmte telt mee. We hebben wel het hele verblijf extra uitgemest en met desinfecterende sop schoongemaakt, stokken ingevet met oude frietolie.. We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 18 juli 20195 j Nou, dat zijn geen halve maatregelen Appelvrouw. Ik hoop dat het helpt allemaal. En dat de haan er snel weer bovenop is, en de kipjes weer mooi aan de leg komen. Jorieke had ooit de tip om hele maïskorrels te geven, en zei jij zelf niet es iets over melkwei? Ff niet voor de haan dus, maar om je kippies even een extra zetje te geven? Nah ja. Ik roep ook maar wat. Zou wel peopjammer zijn als jullie weer een haan kwijtraken zeg! wees bevriend met kleine dingen
Geplaatst: 18 juli 20195 j Al gebeurd, Lie kwam net terug van de aardappels boven op het land en de haan ligt dood op zijn zij in het kippenziekenhuis Wat het beestje had weet ik geheel niet, Hij was heel snel flink ziek. De kippen leggen niet veel maar lopen er monter bij eigenlijk, niets vergeleken het zieke haantje van gisteren en vandaag. Ik tast in het duister Zo maar begraven, ik wil hem eigenlijk in het bos leggen voor de vos maar Lie vind het geen goed idee. We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 18 juli 20195 j Auteur Ach shit, nu al dood? Balen! Ik zit niet zo in de kippenziektes, dus kan je verder niet helpen met wat het geweest kan zijn Houd de dames goed in de gaten de komende tijd, maar dat hoef ik je vast niet te zeggen. Ik zou hem ook begraven ja. Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 18 juli 20195 j Ach gossie zeg... wat klote. Arme haan en arme jullie. Ik vind het heel naar. Zo snel gaat het dus echt...
Geplaatst: 18 juli 20195 j Ja echt klote. Ik zei mijn buurvrouw van wiens man we vaak een eend of haan krijgen ”voorlopig wil ik geen haan meer”! En als ik er wel een krijg eet ik hem meteen op Het was zo zielig voor het beest, misschien een levercrisis, hij werd helemaal geel.De kippen zien er prima uit, ze leggen slecht maar dat doen alle kippen hier in de omgeving, te lang te heet, te droog, er is zelfs geen fris gras meer te vinden. En de regen is nog ver weg, volgende week wordt het ook nog eens dagenlang 34 graden. Dat hadden we vorig jaar zomer ook en toe legden de kippen ook zeker niet optimaal. Dus over de kipjes maak ik me -voorlopig- minder zorgen. We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 18 juli 20195 j Kak van de haan hoor. En sterkte met de kipjes, en de hitte! 34 graden is niet grappig. Pfoeffffff wees bevriend met kleine dingen
Geplaatst: 19 juli 20195 j he vervelend zeg. Wat snel ook. Sterkte met de droogte ook, helpt allemaal niet echt.
Geplaatst: 26 juli 20195 j Ik heb dit vanochtend onder de aardbeien gevonden. Ik begrijp nu waarom dat stukje zo populair is. Eten jullie deze eieren of gooi je het weg? Het zijn er 9, ze legt elke dag. Dus de oudste is 9 dagen oud in de schaduw onder de salie op een bedje van aardbeien. Wat te doen? De gespikkelde durf ik sowieso niet, maar de egale eitjes zou ik nog best aandurven als anderen dat ook doen. Mevrouw is er niet weg te slaan. Zo zielig eigenlijk. Heeft uit alle macht geprobeerd naar haar nestje te gaan. Het net nog vaster gemaakt in de hoop dat ze er niet meer komt. Half uur later prompt een eitje erbij en kip weer onder het net...
Geplaatst: 26 juli 20195 j Er is een manier om te testen hoe oud eieren zijn. Ze gaan in een bak water en afhankelijk van hoe ze blijven drijven en zinken is het duidelijk hoe oud ze zijn. Van internet:Vul een doorzichtig glas met water en leg het ongekookte ei (wanneer een ei gekookt is werkt deze test niet meer) er voorzichtig in. Als je meerdere eieren tegelijk wilt controleren kun je ook een doorzichtige kom gebruiken. Wanneer het ei… op de bodem, helemaal plat op zijn zijkant blijft liggen, is het ei vers.op de bodem blijft liggen en met de punt een klein beetje schuin omhoog wijst, is het ei ongeveer 1 week oud.op de bodem blijft liggen maar met de punt helemaal omhoog wijst, is het ei ongeveer 2 à 3 weken oud.blijft drijven, is het bedorven en kun je het niet meer eten. Maar eerlijk gezegd met deze warmte zou ik het zelf niet zo snel meer eten..ik ben daar vrij tuttig in. We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 26 juli 20195 j Ze blijven allemaal liggen. Hmm.... day durf ik toch niet. Salmonella klinkt niet als iets wat ik op mijn hals wil halen. Maar dat zou betekenen dat ze allemaal vers genoeg zijn. In een zit een minuscuul gaatje zie ik nu overigens. Komt wat opborrelen. Krijgt mijn broedse kip nu en depressie nu alle eitjes weg zijn of gaat ze weer aan de leg?
Geplaatst: 26 juli 20195 j Het zal wel meevallen, tenminste dat was onze ervaring dit voorjaar met een in de boomgaard leggende kip. 13 eieren vonden we toen en die hebben we allemaal gekookt en geprakt in enkele dagen terug gevoerd aan de kippen. De kip is daar geen eieren meer wezen deponeren nadien en kwam weer braaf in het legnest leggen We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 26 juli 20195 j Ooo het had ook naar de kippen kunnen gaan. Ik heb 3 eitjes open gemaakt, geroken. Gedacht ‘ik ruik niks, zou het dan toch...?’ En toen gekozen voor de gootsteen. Koken en prakken dus voor de kipjes. Fijn dat die depressie kippen overslaat. Ik heb laatst een docu gezien en daar dacht ik vanochtend gelijk aan... ik ga het loslaten!
Geplaatst: 29 juli 20195 j Dramatiek in de moestuin. Jank. Kippie is kwijt...Vanaf 15 u bewust, maar denk rond een uur of 13 u. Toen waren de kipjes luid aan het kakelen. Ik ben nog even gaan kijken, maar zag niks bijzonders en een paar kipjes. Dacht dat het wel snor zat. Overal gezocht. Ook in de wijk. Lopen rammelen met de snackbox. Normaal zijn ze daar als de kippen bij. Nada. Sloot afgevaren. Geen drijvende kip te zien. Ik snap niet hoe ze de tuin uit is gekomen. Ik pijnig mijn hersenen. Kan een kat een kip aan? Zou ze opgegeten zijn? Ik voel me behoorlijk treurig... ze was samen met Aristoteles mijn lievelingskip. Hoe groot is de kans dat een kip tevoorschijn komt na een vermissing?
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.