Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik zou me geen zorgen maken zolang ze niet ziek is en je geen snot of dikke lellen/koppen of benauwdheid enzo ziet bij een van de kippen, Jet.

Ik zou me wél zorgen maken over die poederkam, Melek! Laat de kids maar even niet met de kips knuffelen als het dat is, want je kunt er als mens ook lelijke klachten van krijgen. Maar dat had je vast al wel gekoekeld.

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:
Ja Trea, dat weet ik, olie ook. Maar dat moest dan vaak en veel en dat is met 16 kippen (waarvan nu 2 flinke hanen :shock:) toch even minder handig. Ook hielp het naar ons idee niet genoeg. Vandaar dat we nu eens dit hebben geprobeerd. 

Ik vond dat heel goed werken, had van de zomer kippen met kalkooot. Maar ik heb een stuk minder kippen... had in een potje vaseline een beaphar spul in gedaan op aanraden van Paddenstoelengek. Heb ook een paar x een soda badje gegeven. Als je maar een paar kippen hebt, is dat nog steeds veel werk, maar best te doen. Zit je er met 16, lijkt me toch minder grappig. Ik was nu al met een kwart daarvan dik een uur extra bezig. Al was het stiekem ook best geinig kippen in bad
Geplaatst:

Als t geen snot is maar een andere vorm van verkoudheid zou ik het lange tijd de kans geven om te genezen. 
Ik heb geen ervaring met toeterende kippen. Maar had ooit niezende kuikens. Sommige bleven ca 6 weken niezen, terwijl andere er met een aantal dagen al vanaf waren. 

Je kan ze altijd een beetje vers gras, groente, kruiden of fruit geven als extra (verse vitamines) of een supplement ter ondersteuning (koudijs). 

• Like 1
Geplaatst:

Giga ei zeg en was die ook dubbel of 3 dubbel zo lekker ;) 

Bij Barbezieux normaal en normale een dooier eieren maar bij de Jersey Giant dubbel dooier als ze zo groot en zwaar zijn.

Geplaatst:

Afgelopen jaar voor het eerst eens duidelijk bijgehouden hoeveel eieren er nu gelegd zijn door de kippen.

Vandaag even wat nageteld en het viel me nog nog niet tegen.

1670 eieren gelegd ( dit zijn puur de eieren die ik kon gebruiken, windeieren etc niet meegeteld)

Gelegd door door 5 brahma's, 3 leghennen, 1 barnevelder en gedurende een deel van het jaar 3 wyandotte krielen.

Uitgaande van en gemiddelde bezetting van 11 hennen kom ik uit op 152 eieren per hen. Wat ik een mooie score vindt. 

Voerverbuik heb ik ook bij gehouden maar jammer genoeg is dat beeld enig zins vertroebeld door het feit dat bij een deel van hennen een deel van het jaar ook jonge hennen en hanen hebben gelopen voor de verkoop/slacht.

Bij de Brahma's klopt de voeropname ingrote lijn wel, met de opmerking dat daar ook nog een haan bij loopt, 484 kilo voor 5 hennen en een haan op jaarbasis, wat neer komt op ongeveer 80 kilo voer per kip per jaar wat weer betekend 220 gram per dag. 

Voerverbruik in de andere kippenweide bedroeg 324 kilo, maar zoals ik al zei is dit voerverbruik behoorlijk vertekend aangezien er gedurende het jaar verschillende aantallen jonge hennen en hanen bij gelopen hebben. Uitgaande van gemiddeld 7 dieren in dit verblijf kom ik uit op ongeveer 127 gram voer per kip. 

Even doorrekenen naar de kosten van het voer kom ik uit op een eierprijs van 26 cent per ei

Volgens mij zit dit dan ook rond de prijs wat je zou betalen in de winkel voor een ei. (gewoon scharrel, geen vrije uitloop etc).

En bij deze prijs in begrepen zitten dus ook nog een aantal brahma hanen die uiteindelijk in de vriezer terecht zijn gekomen en een deel van de eieren is uitgebroed en de kuikens verkocht, dus dat heeft ook nog iets opgeleverd. Net als een deel van de eieren die ik weggeven heb maar waarvoor ik in soms toch ook nog wel iets betaald krijg (er zijn altijd mensen die vinden dat ze moeten betalen voor de eieren die ik ze geef),

Wat ik aan al deze informatie heb. Niet veel maar vond het toch interessant om een keer een heel jaar door te rekenen en te kijken hoeveel er nu eigenlijk in een jaar doorheen gaat aan voer en hoeveel eieren dat oplevert. En wat ruw berekend de kosten per ei voor mij zijn. 

• Like 3
Geplaatst:

Netjes berekend, hier komen we op veel meer uit maar kwa kosten ei en vlees bio scharrel. 

Eerste doosje eitjes hebben de dames gelegd, vroeg dit jaar zeker zonder kunstlicht of in de kas. Dit jaar druk met zaaien en doen, dus normaal broedeieren uitbroeden. Februari de Zweedse bloemkips hennen terug halen en bij de fokhaan apart doen, dan kunnen we in maart de eitjes verzamelen en dan uitbroeden, de Bresse AOC, Barbezieux en Bresse raskips dan nog. Niet zoveel eieren en kuiks, na selectie genoeg fok- en vleeskips. Een groep AOC hennen mogen jaartje legkips spelen en dan als vleeskips opwintersport.

Geplaatst:

Hier gaat de eierproductie ook weer langzaam aan omhoog.

De brahma's leggen niet tot zeer weinig. 

De leghennen leggen redelijk door, al zijn ze nu op een leeftijd ( nu ruim 2 jaar oud) dat het langzaam aan tijd voor nieuwe wordt.

De wyandotte krielen beginnen nu ook langzaam weer te leggen.

Als ik eraan blijf denken ga ik dit jaar ook eens bijhouden wat er verkocht wordt aan kuikens, eieren etc en wat er geslacht wordt, zodat ik nog iets preciezer kan berekenen wat de kosten en opbrengsten zijn. 

Geplaatst:

Met verkopen verdien ik niks, gaat in de spaarpot van ons zoontje.

Maar met de broedmachines gebruikt kopen, verkopen en dan steeds naar nieuwer model dat heeft zichzelf terug verdiend. Was wel heel veer werk, lange afstanden en heel wat uren rijden en verzenden. Blij dat dat nu even voorbij is, de ms en hemel mogen voorlopig blijven.

En de eieren en vlees zijn onbetaalbaar, vooral de AOC Poule de Bresse.

Geplaatst:

Hallo Jorieke123

Zuidlaren 17-1-21

Na een gesprekje met Huub die mij een link stuurde kwam ik hier terecht..
Weliswaar stuit ik op een oud bericht, maar de behendigheid om beter aan te klampen wat jaartal betreft is bij mij nog even zoek.
Mijn tuin is inmiddels sinds mei 2020 geheel ingenomen door de dames KipCorn en KippenBout (Corn&Bout)
Ik hoef maar een schep in de grond te steken of ze komen mij helpen kuilen te maken... want daar zitten de wormen, hopen ze...
Alleen momenteel zitten de wormen dieper in de grond en draai ik een aantal stenen om met goed resultaat..

Misschien weet jij of een grote berkentak met nog behoorlijk wat zijtakken kwaad kan als ze dat vreten.
Ik heb deze gisteren gekocht omdat ik ze een opstapje wil geven vanwege de modder en nu de sneeuw
In hun hok met aangebouwde ren is een stok waar ze graag zitten als het giet van de regen (de ren is afgedekt).
Bij de heg hebben ze kuilen gemaakt waar ze zonnen en badderen.. Nu even niet.
Mark van PetsPlace vindt dat ik de miepen teveel verwen maar moet er wel om lachen wanneer ik hem laat zien hoe leuk het is levende meelwormen vet te mesten met droog brood en komkommer of wortel...
En hoe de hennen dan met een bal, waar openingen in zitten te keer gaan om de wriemelende meelwormen eruit te rollen..
Kaas (heel jonge) mag niet meer van hem, dus doe ik dat heel af en toe stiekem.

Verder vind ik het hier prima en er is genoeg te lezen.

Vriendelijke groet van Eltien, Zuidlaren.

cornboutkuil.png

600pvarkentjetotmorgenofzo.jpg

• Like 2
Geplaatst: (aangepast)

Mijn toeter kip lijkt te genezen, er wordt minder getoeterd. Haar kam is nog steeds niet helemaal op kleur maar ze gaat nu echt goed met de andere kippen mee al ze is wel de gepikte kip. Vanmorgen lag er een windei onder de stok, ik hoop van haar, en dat ze begint te leggen.

uiteindelijk heb ik vooral volgehouden met kamille en kruidenthee met honing en knoflook in de waterbak ik het hok zelf.  En iedere dag de boomgaard in om zelf lekker kruidjes  te “grazen” dat doen ze allemaal.

Het is lollig hoe ze met de eenden omgaan, en andersom. Regelmatig zie ik vanuit huis de eenden achter de kippen aanzitten en ook de haan weer achter de eenden. Zodra de deuren open gaan eten ze in elkaars ren de restjes op. En proberen elkaar er dan weer uit te jagen.  En in de boomgaard lopen ze toch wel als een familiegroepje, alleen gaan de kippen niet met de eenden mee de beek in, ze kijken er wel met verwondering naar..

aangepast door appelvrouw
  • Like 2

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Kun je niet wat filmpjes voor ons maken Jet? Het klinkt allemaal zo leuk 😍

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:

22 legkippen van 16 weken, over een week  of 2 zouden ze moeten gaan leggen.

Dinsdag opgehaald en inmiddels al 6 eitjes rijker.

Ze komen in de wei, heb vleugels aan een kant geknipt om ze in de wei te houden en vandaag hebben wij een mooi nachthok in elkaar gezet ( een kinderspeelhuisje bouwpakket).

Idee is om hem zo te maken dat wij hem met de heftruck kunnen verplaatsen voor het geval dat ik weer eens van inrichting wil veranderen:-).

Idee is om eitjes te verkopen aan de weg.

Geen vetpot zie de berekening hier boven maar achhhh hobby mag wat kosten.😆

De vlees kippen, en orpinthons en krulveer kipjes en eenden zijn er ook nog.

IMG20210120175333.jpg

Screenshot_2021-01-19-23-32-34-01.jpg

IMG-20210124-WA0034.jpg

• Like 4
Geplaatst:

Ziet er goed uit Nas en Fijn dat je al eitjes hebt. Verkopen kan wat opleveren.  Een mooi plekje buiten maken met een vastgelijmd geldkistje? 

Waar heb je de kippen vandaan?

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Verkoop kan inderdaad wel wat opleveren. 

Zoals eerder al gezegd is mijn berekening enigzins vertekend door de leeftijd van de hennen en de hanen die erbij gelopen hebben.

Ik heb ook een berekening gemaakt zonder de brahma's. Deze lopen in een andere weide. Dan kom ik uit op ongeveer 19 cent per ei. Dus dat is het alweer een stukje goedkoper dan de eerdere 26 cent. 

In mijn ogen moet het goed mogelijk zijn om onder de 15 cent per ei te blijven met jonge leghennen.  Ik denk zelfs dat het mogelijk moet zijn om rond de 10 cent uit te komen. 

Snelle berekening: 

200 eieren/kip/jaar 

100 gram /kip/dag

55 cent per kilo voer ( dat is ongeveer wat ik betaal, en dat kan best nog wel goedkoper denk ik)

Dat zou dan neerkomen op ongeveer 10 cent per ei. 

• Like 1
Geplaatst:

Nog even terugkomen op

Er zijn aanwijzingen dat het werkzame bestanddeel (ivermectine) van dit anti-parasiticum effect heeft op (sommige symptomen van) Covid-19.

Ze zijn het nu verder aan het uittesten.

https://www.thelancet.com/journals/eclinm/article/PIIS2589-5370(20)30464-8/fulltext

Geplaatst:

Graag sluit ik ook aan bij dit topic omdat we dit voorjaar willen beginnen met een stuk of 3 kippen. Ik vind maatje 'theemuts' zoals orpington helemaal leuk, maar ben nog niet speciaal uit op een ras. Ik vind een tam/aanhankelijk karakter belangrijker aangezien ze uitdrukkelijk niet voor vlees bedoeld zullen zijn. De buren hebben al aangegeven GEEN haan, dus daar beginnen we dan ook maar niet aan. We hebben een ren van zo'n 20m2 waar op dit moment 3 konijntjes lopen. Zouden er 3 kippen bij kunnen of zou dat problemen geven? Overzichtsfotootje van de tuin (in ontwikkeling....) om een idee te geven van de grootte van de ren. Het hok staat zo'n 50cm van de grond af.

20200329_180028.thumb.jpg.688d3e49d7bec0c0e7ff84feda697ac6.jpg

Geplaatst:

Doen jullie nog iets voor de kippen gezien de voorspelde kou? Ik heb van die fluffy beesten en een Serama die wel wat extra warmte kan gebruiken. Lijkt me. Zeker weten doe ik het niet uiteraard.

Ik wil morgen hooi leggen in het hok en wellicht ook in de ren. Is dat zinvol?

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...