Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:
De kindertjes hebben gewoon twee moeders en kruipen dan bij de ene dan weer bij de andere. Was heel gaaf om mee te maken.

DSCF2622.thumb.JPG.fc00e910babb271d4a2836f48c127c31.JPG

Oooooo wat een heerlijk fluf aaibaar plaatje! Wat voor kippen zijn dit?
Geplaatst:
Op 20-3-2022 om 19:46, Roelie zei:

Dit gaat wellicht een tikje off topic, maar goed. Ik houd kippen. Dat betekend ook dat, mits een haan aanwezig, er kuikentjes zullen komen.

Dat houdt in dat er behalve kippenvrouwtjes óók kippenmannetjes geboren zullen worden. Nu wil ik nog aannemen dat je de oude dametjes wilt laten leven tot ze de geest geven. Maar je kunt onmogelijk alle haantjes de kost gaan geven, die moorden elkaar, letterlijk. uit. En ook oude hennen vallen niet zomaar om, die gaan dan vaak op een niet leuke manier dood. Opeten is dan wellicht niet meer een optie, maar op tijd slachten wel. Tenzij je absoluut geen dier wilt doden zou ik ophouden met kipjes houden. Ze houden tot ze een minder leuke dood vinden is m.i. niet echt wat je zou moeten willen. Eitjes zijn ook gewoon te koop in de winkel.... 

Ik bepaal niet welke keuzes andere mensen maken. Dat ik geen dieren dood waar ik een band mee heb en liever geen vlees eet is een persoonlijke keuze. Die toevallig ook nog eens goed is voor t milieu.    

Ik keur het niet af dat iemand die kippen houdt , zijn hanen en oudere hennen slacht. Zolang dat op een fatsoenlijke manier gebeurt heb ik daar respect voor. En jouw kippen hebben hoogstwaarschijnlijk een veel beter leven dan de kippen in de bio industrie.

Ik heb meer moeite met het dierenleed dat schuil gaat achter de eieren en het vlees uit de winkel. 

Ik ben niet gek hoor maar wel een beetje een watje. Als ik kuikens heb uit natuurbroed is gemiddeld 50% haantje en die kan ik nou eenmaal niet houden. Ook niet vanwege het lawaai. 

De haantjes geef ik liever weg dan dat ik ze opeet. Ik hoop dat ze nadat ik ze weg heb gegeven nog een poos mogen leven. M.n. als ze een vriendelijk karakter hebben. Maar ik weet ook dat de meeste uiteindelijk dood moeten. 

Trouwens het is moeilijk te voorspellen hoe oud kippen worden. Ik heb kuikens dood zien gaan en een keer een kip van 3 jaar aan een ziekte. Een aantal kuikens en kippen raakte ik kwijt aan een roofdier. Van ouderdom heb ik nog geen enkele kip verloren. En ik heb toch al bijna 8 jaar kippen. 

De zogenaamde oude rassen hebben trouwens veel meer kans op een lang leven, dan de leghybriden die worden gefokt voor de bio industrie. Oude rassen kunnen net zoveel eieren leggen als de leghybriden. Ze doen er alleen jaren langer. Mijn kipjes van 7 jaar zijn nog steeds niet uitgelegd. En ik heb al regelmatig gehoord dat zulke kipjes 12 jaar worden en zelf ouder. . 

• Like 3
Geplaatst:

Ik had 2 broedse kippen. De harde hand methode van Jane doe werkte heel goed. Normaal heb ik kippen wel 3 dagen soms zelfs wel 4 dagen apart. Binnen 1 dag opgelost.
Nu is na 3 dagen weer dezelfde kip broeds.. gisteren weer apart gezet. Vind dat altijd zo sneu…

Ik hoop dat ze weer broeds af is vandaag. Is de kleine serama. Ik zie haar altijd direct afvallen zodra ze broeds is. Zo zielig steeds, ook al kunnen ze er heus wel tegen.

• Like 1
Geplaatst:

Ach weer! Misschien is je nest gewoon een veel te fijne plek! Balen zeg en zo sneu ook. Hopelijk nu wel weer snel voorbij.

Ik ga hier vandaag wat poepkonten aanpakken. Geen idee wat er mis is, maar de fluf is flink vuil. Verder lijkt er niks aan de hand hier. Elke dag minimaal 1 en vaak 2 eitjes in het nest dus ik ben prima tevreden met de dames.

• Like 2
  • 4 weeks later...
Geplaatst:

Ik had vandaag weer een broedse serama. Die blijft tot oktober wel bezig haar kennende. Maar vandaag was ze echt anders dan anders.

Ze was zo belachelijk klaaglijk aan het piepen, het was gewoon zielig. En dat bijna de hele dag. Dat gepiep heeft ze nog nooit eerder gedaan en ze bleeeeeef bezig.
Dan wilde ik haar uit het leghok pakken, ging ze de trap af. Dan werd de beneden lastig gevallen door Stoute Moeder of Kale (K)Hippie. En ze bleef maar piepen het arme ding. Toen ik haar met de bips in het water hield, ging ze ook als een idioot tekeer, terwijl ze normaal alles gelaten ondergaat zonder een kik. Rest ook trouwens. Gaat altijd heel gemoedelijk, zonder geklapwiek of wat dan ook. Vandaag was het dus heel veel piepen, klapwieken en pogen tot wegkomen.

Afgezien van het feit dat dat allemaal niet zo leuk is… is er iets mis met mijn serama? Heeft iemand eerder een piepende kip gehad?
En als je ook nog eens weet wat dat gepiep betekent, dan ben ik helemaal blij! Iemand?

@tielse flipje wellicht ooit gehad in je praktijk?

Geplaatst:

Vandaag weer ‘normaal’ broeds. Dat is in elk geval prettiger dan wat ze gisteren deed. Echt geen idee wat haar bezielde. Ze staat apart en in het donker, want na 1 dag apart is mevrouw nog steeds broeds.
Ik hoop dat dit niet nog een x gaat gebeuren. Krijg er weer kippenvel van. Haha kippenvel. Dat ging per ongeluk

• Like 2
Geplaatst:

Jeetje wat een gedoe met die broedsheid! En dan nog een piep erbij, gets. Ik heb geen ervaring met piepende kippen, maar lijkt me echt heel vervelend. Ik hoop dat ze weer gauw broeds-af is! Sterkte ermee!

Geplaatst: (aangepast)

@Mellie Ik hoop voor je dat dat piepen van mevrouw Serama niet weer gebeurt. Toch wel verontrustend zo’n geluid. Voor zover ik weet is piepen bij volwassen hennen een teken dat ze zich niet kiplekker voelen of het niet eens zijn met wat er gebeurt. 
Bij een hevig broedse kip kan het misschien ook zijn dat ze erg boos is dat je haar plaagt in haar broedsheid. 

Ik ben een week met vakantie geweest en heb nu te dealen met 3 broedse kipjes. Niet de eerste keer dat iets dergelijks gebeurt. Voor mijn lieve buren blijkt ingrijpen bij een broedse kip erg lastig. Maar gelukkig is alles gezond en zijn de kamerplanten ook goed verzorgd.
Mijn moestuintje had ik nog niet gestart. Daar lopen de kippen nu nog een paar uur per dag het laatste onkruid weg te scharrelen in een tijdelijke omheining i.p.v. vrije uitloop. Langer kan helaas niet want dan ontsnappen er altijd een paar kipjes. 
Stom dat die vogelgriep zo lang duurt dit jaar. En Lunteren is te dichtbij om daar geen rekening mee te houden. 

aangepast door Trea
Minimale aanpassing.
Geplaatst:

@trea denk dat dat gepiep inderdaad een uiting van groot hormonaal ongemak was. Ik hoop echt dat het nooit meer gebeurd.
Gisteren gelukkig weer alles normaal.

Fijn dat je kippen lekker de moestuin kunnen leegpikken. Ik heb ze de afgelopen dagen ook weer los gehad. Wel in alle voorzichtigheid uiteraard. Die vogelgriep is niet niks.

Bedankt weer allemaal voor het meedenken. Was erg fijn! Pokpokkk

• Like 1
Geplaatst:

Het is gelukt hoor. Het klonk heel anders, veel klaaglijker ook en de bleef doorgaan. Dit was piep. Pauze. Piep. Bij mijn kip was het piep piep pieieiepppp piep piepppp. Bleef maar doorgaan en dan even pauze. Op adem en weer doorgaan met piepen en boos doen.

Geplaatst:
50 minuten geleden, Mellie zei:

piep. Pauze. Piep.

Nee jòh, dat is geen pauze! Zoals ik al schreef in dat draadje:

Op 14-4-2018 om 17:43, speets zei:

Het gaat niet zozeer om die twee harde piepen, maar om het geluid daar tussen. Dat benauwde 'gieren'.

Ik denk dat je dat niet goed hoort op een gsm.

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:

Onze oudste kip is in haar eigen “bed” overleden..ze was al een paar dagen hangerig. Ze is begraven in de septictank..goed voor de vercompostering in de tank. 
We hebben nog drie kippen en een tweejarige haan..een prachtig en rustig beest die de dames lekker bij elkaar houdt. Wat ik grappig vind is dat de zwarte kip( we hebben een rode een witte en een zwarte) het meest bij de voornamelijk zwart gekleurde haan te vinden is..

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Goed onthouden. Ik kreeg “nieuwe” kippen van mijn buurman weet je nog? Daar zat ook een hele oude bij die alleen af en toe nog een monster ei gaf. Die dus…

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Ach jammer, maar ze heeft dan toch wel een goede oude dag bij jullie gehad. Ik wist niet dat een dode kip zo in de tank zou kunnen. Weer wat geleerd!

Geplaatst:

Toch altijd jammer van zo’n n kipje Appelvrouw. Hier loopt alles gelukkig nog gezond rond.
Het moestuin project heb ik inmiddels opgegeven. Een paar dames lieten zich niet meer weerhouden door de 1 meter hoge wiebelige afzetting. Ze vlogen op het laatst vrijwel direct op  het hok om zo te ontsnappen. 

Ze moeten nu vaker binnenblijven en mogen 2 x per dag  een half uurtje buiten spelen om wat groen en beestjes bij elkaar te scharrelen.  Zo blijven ze in de buurt van hun verblijf. Ook omdat ze altijd een paar handjes gemengde granen krijgen als ik ze weer op sluit. Daar zijn ze graag als de kippen bij. 

Ik baal inmiddels steeds meer van die hele besmettelijke vogelgriep (veroorzaakt door intensieve kippenfarms in Azië of Europa volgens de WUR). Als ze nou net zoveel kippen houden als er afzet is in NL , dan kunnen ze gewoon gaan enten en gaat dit terugkerend probleem misschien eindelijk een keer over. Is ook beter voor de gezondheid van de mensen en de natuur op de Veluwe. 

• Like 2

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...