Arja Geplaatst: 18 maart 2023 Geplaatst: 18 maart 2023 Ik vraag me trouwens wel af hoe oud je bedorven eieren dan zijn, Mellie. Ik eet regelmatig eieren die flink over datum zijn, wel altijd even de drijftest doen, maar ik heb er nooit een die bedorven is. 1 Quote
jootje Geplaatst: 18 maart 2023 Geplaatst: 18 maart 2023 Hier zojuist het eerste ei! Yeah! En , gelijk de datum er met potlood opgezet! hier maar drie kippies, dus zal zo’n vaart niet lopen, maar moet inderdaad niet denken aan bedorven eieren! 3 Quote
Vastone Geplaatst: 18 maart 2023 Geplaatst: 18 maart 2023 Oeh.. Ik kan op dit moment alleen nog maar dromen over eigen eitjes Volgens mij las ik een keer in de landleven dat een ei als het vers gelegd is 1 maand goed blijft, dus datum erop schrijven is misschien wel een idee inderdaad. Ook met gekochte eieren doe ik trouwens de "watertest" voor gebruik, helemaal voor gebruik in baksels. Hier is vandaag deel 1 van het hok in elkaar gezet! Hopelijk morgen het legnest, de kleine overdekte ren er aan en de hekjes voor de niet overdekte ren plaatsen! En.. De rommel erachter opruimen. Maar niet alles kan in 1 keer helaas. Als het lukt wel fijn, volgens mij word het maandag nog droog weer dan zou ik het hout nog even goed kunnen behandelen. 1 Quote
Jorieke123 Geplaatst: 18 maart 2023 Auteur Geplaatst: 18 maart 2023 @Mellie ja zo'n ding als Liekie al laat zien: www.omlet.nl/shop/cadeaus/egg_skelter_eierspiraal/ Ik weet alleen niet of er kleinere eieren in passen. En uhm, misschien minder kippen? 1 Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
tielse flipje Geplaatst: 19 maart 2023 Geplaatst: 19 maart 2023 19 uren geleden, Mellie zei: geslachtsverandering. Hennen hebben alleen links een eierstok, eileider en legbuis. Hanen hebben links en rechts een geslachtsapparaat. Als er iets aan de hand is met de linkereierstok van de hen, bijvoorbeeld een tumor, wordt rechts weer geactiveerd. Er worden dan manlijke hormonen geproduceerd en misschien produceren deze hennen zelfs sperma. De geslachtschromosomen van de haan: ZZ, de hen heeft ZW. Dus net andersom als zoogdieren, respectievelijk XY en XX. Quote
Trea Geplaatst: 19 maart 2023 Geplaatst: 19 maart 2023 Allereerst een hen die kraait (poging tot) en mogelijk ook nog hanig gedrag gaat vertonen zoals bovenop een andere hen gaan zitten , kont vaker voor. Maar zover ik weet alleen als er geen haan is. Wat je nog meer kunt doen om geen oude eieren te laten liggen: Er een tweede mandje bijkopen. Een mandje max 2 weken vullen. De andere helemaal leegeten voor je daar uit pakt. Zo zijn ze nooit ouder dan 4 weken. Heb je te veel eieren, geef ze weg, verkoop ze of kook ze doe ze in de vriezer. Zelf werk ik met genummerde doosjes die in de kast staan. Zo’n mooie eierslinger zou bij mij sowieso teveel in de weg staan. 1 Quote
Trea Geplaatst: 19 maart 2023 Geplaatst: 19 maart 2023 @vastone, je weet dat dit soort hokjes iha alleen geschikt zijn voor krielkippen? En dat er veel te weinig ventilatie in wordt gemaakt? Verder een leuk hok hoor. Ik heb zelf ook een prefab waar inmiddels overigens al veel aan is geknutseld omdat o.a. het hok te klein werd en het dak ging lekken. 1 Quote
Trea Geplaatst: 19 maart 2023 Geplaatst: 19 maart 2023 (aangepast) Tip voor wie kalk- of rubberen nepeieren wil kopen. Nu kun je die volop kopen ivm pasen. ik kocht ze online in de maat ‘kriel’ en M. Voor 69ct per stuk (samen met gemengd graan en wat ander spul). 19 maart 2023 aangepast door Trea Naam leverancier weggehaald. Ik weet niet of dat mag. Quote
Vastone Geplaatst: 19 maart 2023 Geplaatst: 19 maart 2023 @Treathnx. Kriel kippen zijn inderdaad de bedoeling. Wat betreft de ventilatie had ik dat inderdaad vanaf dit forum al begrepen. Er zit standaard 1 ventilatie opening (2 gleuven) aan de buitenzijde en 1 flinke opening boven de wand met het luikje. Vandaag hebben we in elk geval nog een extra ventilatie rooster toegevoegd aan de achterzijde van het nachthok. Als er kippen zijn maar kijken of dit zo voldoende is of nog extra nodig is. Ik begreep bij recensies van meerdere prefab hokken dat het dak (waterdichtheid) op termijn vaak inderdaad een zwak punt is. Ik twijfel of we nu niet direct al wat aan de dakbekleding gaan doen.. Misschien aan het eind vd zomer als er weer wat meer tijd is. 2 Quote
Mellie Geplaatst: 19 maart 2023 Geplaatst: 19 maart 2023 Ik vraag me trouwens wel af hoe oud je bedorven eieren dan zijn, Mellie. Ik eet regelmatig eieren die flink over datum zijn, wel altijd even de drijftest doen, maar ik heb er nooit een die bedorven is. Had ik ook nooit, maar kennelijk gewoon niet goed opgepast. Ik probeer ze altijd van onderen te pakken… toch wat minder gegeten denk ik en steeds van boven. De 2 manden tip is ook wel een goede. Het rek is misschien voor mijn kleine eitjes niet zo handig. Eieren kunnen wel een maand mee, dus waren ze dan toch ouder of met een barst erin (was er 1 met een barstje) Afijn. Ik geef nu vaker eieren weg, want laten bederven vind ik echt niet ok en ik kook laatste tijd bewust vaker iets met ei. Gado gado, eiersalade, curry met ei en noedels. Dus deze week zijn we helemaal bij. @Jootje whoop whoop @vastone succes met de toom straks, nog maar even! Edit:@trea wij hebben idd geen hanen, alleen de dames. Ik ga opletten of ik ook ander hanig gedrag zie. 1 Quote
RedTomato Geplaatst: 20 maart 2023 Geplaatst: 20 maart 2023 (aangepast) Ik sorteer ze ook op "raapdatum" in eierdozen, even met potlood startweek erop . Heb eigenlijk nooit een bedorven ei gehad. Behalve eieren die niet uitgebroed waren (juk) maar dat wist ik gelijk met rapen (ze worden gemarkeerd) Moet wel zeggen dat ik al van mijn moeder heb geleerd om eieren nooit direct in het eten te gooien, maar altijd eerst in een kommetje breken en daarna in de mix. Omdat zij ooit een mix kon weggooien door een embryo die daarin belande. Koken doe ik eigenlijk alleen met de "verse" eieren. Juist om enige onzekerheid omtrent versheid te voorkomen. 20 maart 2023 aangepast door RedTomato 2 Quote
grasje Geplaatst: 27 maart 2023 Geplaatst: 27 maart 2023 Om rotte eieren te voorkomen controleer ik het hok een paar keer per dag en schrijf ik met grijs potlood de datum op het ei, deze leg ik vervolgens van links naar rechts in een grote kartonnen eiertray. Ik heb tot nu toe nog niemand horen klagen over een bedorven ei. Sinds vorige week lopen er hier weer drie nieuwe kipjes rond. In totaal hebben we er nu zes en gaan we kijken of we ze zelfvoorzienend kunnen laten zijn met de eierverkoop. De nieuwe kippen zijn nog jong dus die leggen nog niet, de drie andere leggen wel. Heeft er trouwens iemand ervaring met het voeren van voederbiet, niet om het voer geheel te vervangen maar meer als extra? Ik heb zaadjes gekocht en wil het sowieso gaan proberen maar altijd handig om wat ervaringen te horen. 3 Quote
Trea Geplaatst: 29 maart 2023 Geplaatst: 29 maart 2023 (aangepast) Ik denk niet dat je kippen voederbiet erg lekker zullen vinden. Mijn kippen eten niet eens wortel, pastinaak en en aardappelschillen , tenzij het in de blender heeft gezeten. En dan ook nog niet erg enthousiast. Maar mijn kippen zijn wel erg kieskeurig. Ze eten trouwens wel graag fijn geknipt gras. Als extra kun je prima wat groente geven. Goed voor de verse vitamientjes en zo. Maar in groente zitten wel wat minder eiwit en andere bouwstoffen in dan in legmeel. Dus voor een gebalanceerde voeding moet je daar beter niet te veel van geven 29 maart 2023 aangepast door Trea taal Quote
speets Geplaatst: 30 maart 2023 Geplaatst: 30 maart 2023 @grasje Mooie kipjes, fijne ren! Ik weet niet of het bij jou wil groeien, maar hier zie je nu overal in de tuinen en in het gemeentegroen winterpostelein. De kippen zijn er gék op. Het groeit heel makkelijk en overvloedig op zandgrond, zaait zichzelf uit en komt elk jaar terug als je niet schoffelt/spit. Over eiwittekort zou ik me geen zorgen maken. Dat scharrelen ze zelf wel bij elkaar in zo'n grote buitenren 😃 @Mellie Misschien zie je soms een goed verstopt eitje over het hoofd en vinden jullie dat pas een tijd later? Dat is voor mij heel herkenbaar 2 Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Jorieke123 Geplaatst: 30 maart 2023 Auteur Geplaatst: 30 maart 2023 Als er winterpostelein staat dan groeit er vast ook vogelmuur, dat vinden ze ook geweldig! Ik pluk het nu dagelijks voor ze. Hun eigen weitje (onze boomgaard) is nu wat saai namelijk. Voederbiet gaan ze niet eten denk ik. Dat zou ik telen voor varkens, koeien, schapen, enz. Wat ik wel altijd extra zet voor de kippen: courgette, kool-achtigen (eeuwig moes bijv.), pompoen, komkommer, meloen (niet dat ik die nou echt teveel heb, maar ze pikken de schillen kaal als wij er zelf van hebben gegeten... dat groenige laagje weet je wel?) ze waren ook gek op kiwano, toen we daar zo veel van hadden en we er zelf niet echt vrolijk van werden. 2 Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Mellie Geplaatst: 30 maart 2023 Geplaatst: 30 maart 2023 @speets nee het ligt echt aan onze opbergmethode. In een eiermand waar de oudste eitjes onderop liggen. First one in, last one out. Nu heb ik 2 eiermanden in gebruik, al was het in de afgelopen 3 jaar altijd goed gegaan. 1 Quote
Kruidenvrouwtje Geplaatst: 30 maart 2023 Geplaatst: 30 maart 2023 Ik mag geen kippen houden op de moestuin. Maar zit te dubben om een paar kipjes thuis te nemen als balkonkip. Die tam genoeg zijn om te kunnen reizen naar de moestuin in een rennetje op en neer. Ik denk bv aan een cochin kriel. Of weet iemand een betere lieve kleine kip die legt? Ben nog eerst aan oriënteren Quote You can bury a lot of troubles by digging in the dirt
Roelie Geplaatst: 30 maart 2023 Geplaatst: 30 maart 2023 Bij ons heeft de lokale havik het op onze Sussexjes voorzien er er inmiddels al een viertal geslagen. Hij/zij komt er niet mee van het erf, de kippen zijn te zwaar, maar ze zijn evengoed dood. Nu vallen deze kippen uiteraard wel erg op met hun witte jasjes aan, zeker voor roofvogels van het kaliber Havik. Dus de volgende soort wordt New Hampshire. Grote zware kip die niet erg van vliegen houdt. Nu vraag ik me af of er hier mensen op het forum zitten die bekend zijn met het spannen van draden over een kippenweide om het de roversbende wat lastiger te maken om een kippetje te verschalken. Ik ben niet zo'n voorstander van vislijn, want ik stel me voor dat een havik die wellicht ook niet zo goed ziet en dat zou me werkelijk spijten, het beessie moet uiteraard ook eten en jonkies voeren. En aangezien ik zelf een groot liefhebber ben van kip in vele vormen is die voorliefde begrijpelijk. Maar goed, draden. Draden spannen, b.v. elektradraad en daar zo hier en daar wat wimpeltjes o.i.d. aanhangen, zou zoiets kunnen werken? Gaas spannen gaat wat ver aangezien de kippenweide enkele honderden vierkante meters beslaat. Zo eens per jaar een kipje missen is nog niet zo erg, maar vier per jaar...? Quote
Jorieke123 Geplaatst: 30 maart 2023 Auteur Geplaatst: 30 maart 2023 Wij hebben ook een aardige wei voor de kippen, maar hebben een kleiner stuk overdekt met draden en daar overheen een groot net. Zie hier deel 1 van het bouwen/maken: En deel 2 en 3 staan daar ook. Het was een flinke klus, met meerdere mensen, Maar dan heb je wel wat. Met alleen draden zou je het kunnen proberen, bij ons flikte het beest het om overal doorheen/onderdoor te vliegen toen we het op een houtje-touwtje-manier hadden gemaakt omdat we nog geen tijd hadden voor de grote klus. Als er dan weer eens een roofvogel komt, die 1 kip al dan niet weet te pakken, sluiten we de kippen een week of wat op in die kleinere ren. Zodat er iig niet meer worden gedood en meneer/mevrouw roofvogel ophoepelt naar een ander jachtterrein. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Roelie Geplaatst: 30 maart 2023 Geplaatst: 30 maart 2023 We gaan het proberen met de draden en iets wapperends er aan. Ik denk dat het er ook van af zal hangen hoe ver je de draden van elkaar af spant. Mocht e.e.a. nog steeds niet afdoende zijn dan wordt het een kwestie van grote palen plaatsen en dan ook maar gaas er overheen spannen. Dure grap, maar steeds nieuwe kippen halen is ook niet de bedoeling. Quote
speets Geplaatst: 30 maart 2023 Geplaatst: 30 maart 2023 4 uren geleden, Kruidenvrouwtje zei: naar de moestuin Ja, daar zit ik ook wel eens over te fantaseren Een kuiken uit de broedmachine is makkelijker tam te krijgen dan natuurbroed. Bedenk ook dat die sier- en krielkipjes niet veel leggen. Zeker niet als ze ouder worden. En legkippen zijn na 1 of 2 jaar al wel zo'n beetje versleten. Bovendien: dan zitten ze de hele winter op je balkon te sippen. En de rest van het jaar ook grotendeels, want ik neem aan dat je niet elke dag de halve dag op de tuin bent. Ik zou daar naar van worden. Doe maar niet jòh! Komt misschien later nog wel een keer? Enne... kippen maken herrie! Cochins al helemaal! Dat begint 's morgens al heel vroeg als het licht wordt! En je ruikt ze en ze trekken vliegen aan. Dat gaat een hoop gedonder geven in de buurt. 1 Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Roelie Geplaatst: 30 maart 2023 Geplaatst: 30 maart 2023 Lawaai zal hier niet het probleem zijn, bijna iedereen in de buurt heeft kippen en hanen. Dus de hele buurt staat voor dag en dauw op om aan de slag te gaan...😉 Mooie bijkomstigheid, je weet dan weer dat de zon weer op komt, de haan heeft um geroepen immers. Kippen slijten trouwens niet zo gauw, daar vóór zijn ze al in de pan verdwenen.. En ja, ik ben misschien niet de halve dag, maar toch zeker een paar uurtjes per dag in de moestuin. Naar zal ik daar niet van worden, integendeel. Ruiken? Vliegen? Ik ruik onze kippen niet, als je de boel een beetje schoon houdt dan heb je evenmin last van vliegen. Ik had trouwens niet het idee dat dit berichtje van @speets aan mij was gericht maar kon het niet laten even te reageren.🙂 2 Quote
grasje Geplaatst: 30 maart 2023 Geplaatst: 30 maart 2023 We hebben een lichte kleigrond ik heb toevallig winterpostelein gezaaid dit jaar en die doet het goed, in het wild heb ik die hier verder nog niet gezien. Vogelmuur groeit wel op veel plekken in de tuin, dat eten ze inderdaad graag. Qua groen hebben ze dus denk ik genoeg keuze (dus de winterpostelein eter we lekker zelf op), ik vond een voederbiet wel grappig ter afwisseling, ik ga het gewoon proberen, ik heb de zaadjes nu toch al en als ze het niet lusten geef ik het wel aan iemand met ander vee. Onze oudere kippen die eten veel verschillende dingen, de jongste zijn dat nog een beetje aan het ontdekken. Roofdieren zijn inderdaad iets om goed rekening mee te houden. Onze kippen en eenden lopen op een stuk van een paar honderd vierkante meter, dit hebben we rondom afgezet met gaas van ik geloof 1,80. In een groot deel van de ren staan bomen en struiken, de afgelopen twee jaar hebben we geen roofvogel gezien die een poging deed dus ik hoop maar dat het voldoende is. Er zit wel vaak een steenuiltje naar ze te kijken maar die is toch echt te klein om ze te pakken. Helaas zijn onze eerste twee eenden 's nachts gepakt en doodgebeten, waarschijnlijk door een steenmarter of vos. Vanaf nu sluiten we alle kippen en eenden, voordat het donker wordt, dus op in hun nachthok. Kippen op een balkon zou ik ook niet aan beginnen, dat gaat snel voor overlast zorgen en een gemiddeld balkon is ook wel erg klein voor de kippen, maar ik snap je wens wel hoor. Misschien zou je naar kwartels kunnen kijken, ik heb er zelf geen ervaring mee maar je kan ze geloof ik wel wat kleiner houden, ze worden niet zo tam dacht ik maar leggen wel mini eitjes, dan heb je toch nog iets. 1 Quote
Vastone Geplaatst: 2 april 2023 Geplaatst: 2 april 2023 Hard gewerkt vandaag door man en zoon! Gestraat onder 't hok, hok verplaatst, legnest er aan vast gemaakt, hekwerk geplaatst. 't grote en zware werk is gedaan, blij met het resultaat. 5 Quote
Roelie Geplaatst: 2 april 2023 Geplaatst: 2 april 2023 Ziet er degelijk en mooi uit. Hoeveel dames (en heer) mogen daar rond scharrelen? Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.