Thessa Posted October 21, 2011 Share Posted October 21, 2011 ik ben op zoek naar hoe ik onze klei grond kan verlichten maar niet meer te voedingstoffen toe te voegen,om daar volgend jaar alle wortels ( en fam ) op te kunnen zetten.al jaren heb ik de meest vreemde vormen wortels en knappen ze snel open, ik kreeg van een ""kenner"" te horen dat er dan een grote kans bestaat dat de grond te veel voedingstoffen bevat en eigenlijk voor beter resultaat de klei ook wat luchtiger moet zijn. ik dacht zand er door, hij beweerde dat de klei/grond dan nog zwaarder zou worden....hij had geen tip hoe dit op te lossen....ik spit het altijd goed en diep om, en i.d altijd stalmest er over aan het einde van het seizoen, dit sla ik dit jaar maar over op een stuk waar afgelopen jaar de aardbeien hebben gestaan, komen nu de wortels, pastinaken en schorseneren. iemand een idee hoe te handellen?? Quote kijk eens op mijn site www.jamenzo.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frank Houweling Posted October 21, 2011 Share Posted October 21, 2011 Grof zand of straatmakerszand wordt vaak gebruikt om klei lichter te maken. Er wordt ook wel eens turf gebruikt, maar daar ben ik zeker geen fan van. Quote Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorg Posted October 21, 2011 Share Posted October 21, 2011 ik dacht zand er door, hij beweerde dat de klei/grond dan nog zwaarder zou worden....Er is ooit eens iets geplaatst over een nadeel van het toevoegen van zand. Kan het helaas niet terug vinden. Heb je al eens geprobeerd om de grond goed te laten frezen (dus niet met zo'n klein ding dat oppervlakkig de grond fijn maakt maar zo een die borsalino gekocht heeft)? Een diepe grondbewerking wil namelijk ook nog wel eens werken om mooie wortels te krijgen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
geedee Posted October 21, 2011 Share Posted October 21, 2011 Een iets duurdere oplossing is het kopen van die zakken tuingrond en dan de niet bemeste versie (ivm wortels). Je kunt er evt. voor kiezen om (iets zuiniger dus) een "voor" weg te spitten en dan die tuingrond daar in te gooien en daarop de wortels zaaien Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thessa Posted October 21, 2011 Author Share Posted October 21, 2011 ik spit al ongeveer 20/30 diep en daarna gaat de frees erdoor.....dat moet het probleem dus niet zijn...verder heb ik geen problemen met de grond hoor alleen die wortels zijn dus het probleem, ik denk dat het mixen met tuingrond wel wat kan zijn en dan ruggen maken en daar in zaaien.ik denk dat het zo wel kan lukken, maar verdere ideen zijn welkom hoor !! Quote kijk eens op mijn site www.jamenzo.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Koert Posted October 22, 2011 Share Posted October 22, 2011 Ik denk ook dat dat de oplossing is, sinds ik mijn wortels teel op ruggen zijn de (ver)groei problemen van mijn wortels verholpen! Quote Even a broken clock is right twice a day Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts