Huibert Posted October 23, 2011 Share Posted October 23, 2011 ik heb naast mijn kleine moestuin (20m2, weinig zon) Ik krijg in najaar enorm veel blad op t dak van een berk van de buren en een enorme wingerd die tegen een zijmuur opgroeit. Ik gooi nu al t blad nat op de tuin. Mijn vraag is of dat goed is? Het is zoveel dat ik hele tuin onder een dikke laag kan bedekken. K verbouw vanwege weinig zon alleen soorten bonen, kool en bladgewassen. Naast t blad lopen vanaf oktober tm mrt er drie kippen los op! Graag een antwoord! Groet Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
geedee Posted October 23, 2011 Share Posted October 23, 2011 Ik weet dat sommige bladsoorten net niet goed zijn om te composteren....walnoot en eik in ieder geval niet(verteren te langzaam en remmen groei)....of dat geldt voor de berk weet ik niet....wel zijn alle fruitsoortbladeren goed. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dennis29 Posted October 23, 2011 Share Posted October 23, 2011 De grond bedekt houden met blad is heel goed, gewoon overal een laagje neerleggen. De grond droogt minder snel uit, slibt minder snel dicht, trekt wormen en andere nuttige beestjes en micro-organismen, de grond vriest minder snel dicht, voedingsstoffen spoelen minder snel wel enz. enz. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jooze Posted October 23, 2011 Share Posted October 23, 2011 Enige aanvulling die ik heb is dat je erop moet letten dat de boom niet ziek is! Dan verspreid je alle ziektes over de tuin en dat wil je natuurlijk niet hebben. Verder is het volgens mij prima! Quote Jooze Ik hou een blog bij zie; http://www.mijnmooiemoestuin.blogspot.com Link to comment Share on other sites More sharing options...
Huibert Posted October 23, 2011 Author Share Posted October 23, 2011 De grond bedekt houden met blad is heel goed, gewoon overal een laagje neerleggen. De grond droogt minder snel uit, slibt minder snel dicht, trekt wormen en andere nuttige beestjes en micro-organismen, de grond vriest minder snel dicht, voedingsstoffen spoelen minder snel wel enz. enz. Oke, mooi! En als het dan voorjaar wordt? Er gewoon op houden? Onderspitten? Weggooien? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dennis29 Posted October 23, 2011 Share Posted October 23, 2011 Gewoon op houden. Zeker niet onnodig omspitten, dat verstoord de hele bodem. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted October 23, 2011 Share Posted October 23, 2011 Oke, mooi! En als het dan voorjaar wordt? Er gewoon op houden? Onderspitten? Weggooien? Ik zou denken dat het wel lastig kan zijn al dat nattige half verteerde blad als je gaat zaaien...je kunt het ook vercomposteren in een hoek van je tuin dan krijg je mooie bladcompost voor je potplanten... Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts