Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

witte moerbei-zaailingen nu aanplanten?

fre3ke

Recommended Posts

Vandaag kreeg ik mijn moerbei-zaailingen binnen. Ik wil daarmee een heg maken. Maar ik twijfel of ik niet tot het voorjaar zal wachten met planten. Ik weet dat moerbei vooral de eerste 3 jaar van zijn leven vorstgevoelig is. Als de grond deze winter echt bevriest, gaan ze misschien dood. Ze zitten nu in potjes van zo'n 15 cm hoog dus de wortels gaan maximaal 10 cm diep, schat ik.

Eigenlijk zit ik met dezelfde vragen voor de kornoelje-zaailingen die ik binnenkreeg, en de kiwibes. Die zijn niet zo vorstgevoelig als de moerbei, maar toch ook nog maar piepjong.

Vorig jaar heb ik een druif en een vaste plant verplaatst in december en die hebben dat overleefd, maar dan graaf je toch een steek diep. Ik weet niet of dat het verschil maakt, maar ik dacht van wel, diepere wortels betekent beter bestand tegen vorst.

Edited by fre3ke

Nu planten heeft het voordeel dat planten al wat wortels maken voor de winter. Dat is meestal het slimste. Overigens kun je met planten in potten ook tot mei of zo wachten, dan begint alles later. 

Bij lage temperaturen kunnen  problemen spelen: 

1. De cellen van de plant bevriezen. Bij deze soorten zeeeeer onwaarschijnlijk, zelfs in oostelijk Nijmegen. Wat in het ergste geval kan gebeuren is dat een plant invriest of terugvriest, vooral als ze later inn de winter al zou beginnen uitlopen. Die kans is kleiner als je de planten al uitplant. Als je ze ergens binnen of zeer beschut bewaart zal het seintje: "knoppen ga groeien"wel al eerder worden gegeven.  Een plant die al wat geworteld is zal dit eerder overleven dan een pas geplante. Loopt bijna altijd terug uit. Voor kornoelje (welke? want dat kan veel uitmaken!) en moerbei zal dit wel meevallen. Kiwibes (welke? Isaii is veel gevoeliger hiervoor dan meeste andere) zou dit eerder kunnen gebeuren.

2. De plant verdroogt door uitdrogende (vooral oosten en noorden) wind en vorst, Dit is het grootste risico en die kans is minder door nu te planten.

3. Planten verdrinken omdat ze te nat staan of bodem te weinig doorl;atend is. samen met zelfd lichte vorst dodelijk. Is een bodemprobleem en minder een plantprobleem.

Kortom: Kan dus allebei. Als je ze nog niet uitplant is mijn advies om ze toch alvast tijdelijk in grotere potten over te planten zolang je ze beschut of ergens in een kasje of zo houdt. 

Ik zit in een veel zachter stukjeNederland en dus niet hemelaam te vergelijken. Kan dus allebei. Ik heb eergisteren nog een kiwibes in de grond gezet, die al 2 jaar in een 3-literpot buiten stond. Moerbeien zaailingen overwinteren bij mij vanaf 2e jaar ook buiten in potten. Gele kornoelje die dit jaar uitkwam zet ik in de koude kas, niet zozeer omdat ik bang ben voor bevriezen maar omdat ik ze in het oog wil houden. Buiten, uitgeplant en in pot, zijn de konijnen er gek op en eten systematisch de jonge twijgen af, soms zelfs verder dan de ent....weg dure varieteit. 

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Dank je wel @weknow wederom veel relevante kennis.  Ik kan er veel mee, ik ga ze dan gewoon uitplanten. Ik zit op zand en nu is de grond mooi vochtig. In het voorjaar moet ik veel gieten als ik iets aanplant.

Het invriezen van de plant zelf is geen probleem, dat gebeurt hier altijd wel maar ze lopen inderdaad toch weer uit. Mijn twijfel was vooral de wortels, door een post op het forum waarin stond dat de wortels in de winter niet groeien. Als de hele wortelkluit bevriest wordt het moeilijk. Maar gelukkig zeg je dat ze groeien in de winter. Als ze een beetje in de diepte kunnen wortelen vóór de langere vorstperiode, dan komt het wel goed. Ik dek de bodem ook dik af.

Het is een Siberische kiwibes, een Dr. Szmy...ska en een Adam. Ik weet dat ze maar langzaam wortels vormen, ik heb er net twee verplant. Maar als de zaailingen in Siberië kunnen overleven, dan moet dat hier toch ook lukken, weinig wortels of niet. ☺️

Ik heb er zin in! Ik ben bijna klaar met het grote aan- en verplanten van dit najaar, een hercules-opgave, en dan is de afronding altijd prettig. Het wordt een spannend voorjaar, ik zal zo blij zijn met iedere plant die is aangeslagen. Daar heb ik nog meer zin in!

9 uren geleden, fre3ke zei:

Maar gelukkig zeg je dat ze groeien in de winter.

Ze groeien nog voor de (echt koude) winter!! Het is nu nog even herfst, he..... Maar het gaat er om dat de bodem nu nog niet door en door koud is. Dan kan een plant nog zogenaamde haarwortels maken (onzichtbare, zeer dunne worteltjes) en soms al wat zichtbare kleine wortels. Die zijn essentieel. 

Met de zachte winters van de laatste jaren heb je kans dat de groei in de bodem zelfs, zij het langzaam, gewoon doorgaat. Echt heel koude periodes waarbij de grond tot een zekere diepte lange tijd bevroren en zeer koud blijft hebben we al zeer lang niet meer gehad, maar die waren enkele decennia geleden nog standaard in de winter. Wat nu dus vaker een probleem is, is dat knoppen sneller gaan uitlopen en als dan in maar/april nog een vorstperiode komt bevriezen delen van een plant. Het probleem is dus dat de winters nu TE zacht zijn. Veel planten die hier al lang groeien vindeneen goede periode winterkou overigens best of zelfs wel fijn. En ook voor het behoud van natuur is flinke kou nodig. De wilde Cornus mas is een plant die bij ons thuishoort en ook Zwarte moerbei staat al enkele eeuwen in onze tuinen. Kiwibes is iets van de laatste jaren en eerder een klimmende struik dan een boom. Ik heb meer dan eens gelezen dat auteurs in tuinboeken zeiden om fruitstruiken (waartoe je kiwibes zou moeten rekenen) zoals bessen en druiven beter in het vroege voorjaar te planten. Reden???????? Maar het zijn nu niet meer dezelfde winters dus als 10, 20, 30 jaar geleden......

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Ik heb hier momenteel 1 tuinboek liggen, het snoei-boek van de Groenboekerij (1979) , en daar blijkt dus gewoon de planttijd in te staan. Bij zowel bij druif als bij bes wordt daar gezegd november-februari voor aanplant. Bij andere planten staat oktober-maart. Voor klimplanten januari-februari. Het lijkt mij dat ik dan met de kiwibes ook wel goed zit nu.

Ik heb verder geen tuinboek waar iets anders in staat, maar gezien de kwaliteit van dit boek, denk ik dat ze 40 jaar geleden toch meestal de winter uitkozen.    

Nou, ik heb goedkeuring van twee fronten gekregen, ik ga ervoor 😄 

De meeste tuinboeken zijn verouderd. Als je leest dat de sneeuwklokjes bloeien in maart dan weet je het al ....

Het grootste probleem bij het kweken van diverse fruit soorten is de afgelopen jaren de late nachtvorst in maart/april.  Weinig tot geen winter en de planten komen al zeer vroeg uit hun winterrust. En als dan eind maart/april de vorst komt dan worden ze geraakt. Kiwibessen waren de afgelopen jaren echt hopeloos.

Jonge zaailingen van Morus alba hebben tamelijk zacht hout dus vriezen gemakkelijk in. Is ook een beetje afhankelijk van hoe ze gekweekt zijn. Als ze redelijk wat stikstof hebben gehad dan is de nieuwe groei vaak onvoldoende afgehard.  Als je er echter een haag van wil maken dan speelt dit minder een rol omdat een struikvorm dan beter is.

Houdt er bij zaailingen van Morus alba rekening mee dat je zowel mannelijke als vrouwelijke planten hebt. Vrouwelijke planten geven vruchten, mannelijke planten niet. Overigens heeft Morus alba een flinke groeikracht dus ik vraag mij af hoe goed je die in haagvorm kunt houden.

De Morus alba moet een haag van 1,70 meter hoog worden. Ik heb al 4 struiken staan van die hoogte. Als ik iedere zomer top, is de hoogte in toom te houden verwacht ik. Maar als er steeds nieuwe grondscheuten blijven komen, zal ik inderdaad iets anders moeten overwegen. Ik kan weinig vinden over morus-hagen, maar ze bestaan wel. 

Ik had nog niet zo nagedacht over de mannelijke en vrouwelijke planten, omdat de oogst op de tweede plaats komt. Dank voor de aanwijzing. Als de bloei begint, zou ik misschien een overschot aan mannen kunnen rooien en daar een vrouw terugzetten. Dan moet ik wat planten bijbestellen en een paar jaar ergens parkeren, maar het is op zich een goed idee.

Het jonge hout van de cornus mas vriest ook in, en hij geeft helaas vrucht op jong hout. Maar hij vertakt dan wel goed. Zo verspreidt de plant zelf waarschijnlijk het risico dat alle jonge takken invriezen. 

Bij een filmpje over Siberische kiwibes, hoorde ik dat ze de kiwibes bij late vorst plat op de grond leggen. En daarna weer rechtop zetten. De jonge delen bevriezen dan niet. Misschien groeit hij in Siberië in het wild vooral als bodembedekker? Ik wil de planten nu tegen betongaas laten groeien, dat ik zo van de palen kan tillen. Hopelijk kan ik het invriezen zo voorkomen.

Edited by fre3ke