RoosDeTuinier Posted December 12, 2020 Share Posted December 12, 2020 Ik wil graam op mijn nieuwe tuin beginnen met no dig..alleen heb ik niet genoeg compost om mee te beginnen en geen budget om te kopen... Kan ik gewoon beginnen met karton overal op te leggen en eventueel bladeren en paardenmest er boven op? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Flup Posted December 13, 2020 Share Posted December 13, 2020 Karton en daarbovenop paardenmest gaat ook. En dan eventueel aardappels telen om de grond luchtiger te maken. Zelf spit ik ook niet meer, het onkruid schoffel ik wel weg (of ik trek het eruit). Daar waar ik zaai, maar ik een zaaigeul en dat werkt ook. Extra mest of compost werk ik niet in over de hele tuin, zoveel mest en compost heb ik ook niet. Ik gooi 2x per seizoen wat rundermestkorrels over de tuin en dat is het wel. De mest gebruik ik voor mijn pompoenveld en wat over is graaf ik wel onder. Zonder karton. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HuubvG Posted December 16, 2020 Share Posted December 16, 2020 Leuk gevonden, die titel. Spitten is niet nodig, niet spitten is no dig. Als je genoeg blad zou kunnen krijgen, zou je kunnen overwegen het karton achterwege te laten. Het blad, als het goed afsluit, dus dik genoeg erop ligt, doet hetzelfde als het karton: afsluiten en beschermen. Zo gaat het nog meer in de richting van natuurlijk tuinieren. Bovenop het blad zou je naar hartenlust paardenmest, tuinafval grof of fijn, compost kunnen opbrengen. Onkruid dat toch doorbreekt kun je makkelijk wieden en zonder teveel grond aan de wortels bovenop kunnen gooien. Maar ik zie dat je een grote lap tuin hebt, je zult vast niet genoeg blad vinden voor het hele stuk. Dan is karton wel een uitkomst. Probeer wel eerst de hoeken en zijkanten te bedekken, zodat het op de plaats blijft bij wind > storm. Eventueel gewoon met een schep grond uit eigen tuin. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Moestuin-meisje Posted December 29, 2020 Share Posted December 29, 2020 Hoi Roos, Ik gebruik zelf geen paardenmest, maar als ik nu weer opnieuw zou moeten beginnen zou ik dat als volgt doen: Eerst hoveniers in de buurt benaderen (of de gemeente) en vragen of ze wel eens houtsnippers hebben en of ze die bij jou willen brengen. Bij jou brengen is evenveel moeite als het afvoeren en bij afvoeren moeten ze er ook nog voor betalen. Bedenken waar de vaste struiken en bomen komen, dus waar zet je bessenstruiken, braam, druif e.d. Zonder vorst in de grond kun je die nu planten. En zodra je snippers hebt kun je de grond rond de struiken bedekken met snippers. Voor vaste planten is het geen probleem als er geen blad tussen zit. Dan bekijken waar je een 'zitje' wil maken of schuurtje/opbergbak wil zetten. En waar maak je je groentebedden. De paden kun je ook aanleggen, met houtsnippers (zonderblad). De groentebedden zou je bij veel onkruid bedekken met karton (kan ook onder de paden) en dan voorzien van een flinke laag goede compost. In de zomer als de hoveniers weer snippers leveren met heel veel blad er tussen (minimaal 80%) dan kun je dat gebruiken om de groentebedden mee te mulchen. Ook kun je op de groentebedden onder de compost gesteentemeel strooien om de mineralen aan te vullen in de bodem. Succes! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts