Liesje Posted December 24, 2020 Share Posted December 24, 2020 Hai allemaal, Nu de blaadjes allemaal gevallen zijn en de oogst binnen is dacht ik om een rondje te doen om de gezondheid van mijn fruitbomen te gaan bekijken. Van sommige schrok ik best wel :-|. Onderaan de stam van mijn Nashi peer zit bijvoorbeeld een gat/beschadiging (zie 1e foto) kan dit kwaad? Het zit net boven de entplek. Hij heeft afgelopen jaar fantastisch vrucht gegeven, dus hij lijkt me niet in slechte staat. Wat zou deze beschadiging kunnen zijn? De andere foto is van 1 van mijn hoogstam pruimen. Ca 3 jaar geleden geplant. Het ziet er niet best uit, een nare wond aan beide zijdes van de stam. Is dit kanker? En zo ja, valt hier nog iets aan te doen? Of beter rooien? Alvast dank voor het meedenken... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobO Posted December 26, 2020 Share Posted December 26, 2020 de pruim, ik zou maar vast een nieuwe planten, wat verderop, en een oorzaak zoeken, meestal te natte grond (linkje) de peer: ik denk idem 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Liesje Posted December 26, 2020 Author Share Posted December 26, 2020 Ai...dat klinkt niet zo best. Is bacteriekanker besmettelijk voor andere bomen in de omgeving? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
weknow Posted December 26, 2020 Share Posted December 26, 2020 Ja...voor o.a. andere Prunus-soorten (kers, pruim, perzik, abrikoos, amandel). Infectie kan vooral door wonden en snoeien als het niet zomer is of nat weer. Bovendien snoeigereedschap steeds ontsmetten als je van boom wisselt en snoeisel van besmette bomen voorzichtig verwijderen en afvoeren. Ook kale boomspiegel kan helpen omdat de bacterie in gras en andere begroeiing makkelijk in stand blijft. Lees het artikel dat Robo noemt, daat staat het uitvoerig in uitgelegd. 😉 Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Liesje Posted December 27, 2020 Author Share Posted December 27, 2020 Dank heren! Ik zal de pruim zsm verwijderen. Is er nog een kans dat de nashi peer er bovenop komt? Het artikel spreekt er niet over, maar wellicht is er kans op herstel als we het aangetaste gedeelte weg snijden en met wondzalf behandelen? Of is dat naief gedacht? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fre3ke Posted December 27, 2020 Share Posted December 27, 2020 Die boomband, heeft die niet een wond veroorzaakt door schuren? Of zit het er alleen boven? Ik gebruik altijd een oude fiets binnenband, in een 8-vorm. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
weknow Posted December 27, 2020 Share Posted December 27, 2020 Het kan goed zijn dat die pruim niet (meteen) dood gaat hier aan. Als de achterzijde, rondomrond, zo beschadigd is wel...maar anders kan het zelfs herstellen door dat gezonder hout het zieke omgroeit. Een kersenboom heeft het bij mij op die manier gered....was nog een smalle strook gezond hout aan een zijde van een tot een meter lang rot uitziende stam die in een jaar of 3 a 4 tijd over het zieke gedeelte is gegroeid en dit heeft "ingepakt". De wond bij de peer is veel milder. Kan een vorm van vruchtboom-kanker zijn (bij peer en appel is het een schimmel meestal en geen bacterie zoals bij Prunus...dus andere aantasting, hoewel ook bacteriekanker heel af en toe wat voor kan komen)...maar ook andere schimmel of beschadiging kan de oorzaak zijn. (Is het aan de zonnekant...winterse scheuren misschien? Ooit vraat van iets?) Zou laboratoriumonderzoek nodig zijn om zeker te zijn. Zou ik zeker niet zo maar weg doen. Soms wordt ook bij elke verwonding meteen alleen domweg aan "kanker" gedacht en dan - zoals een teler zou doen misschien - meteen geroepen dat je moet rooien. Het leuke van een niet monocultuur eigen tuin is dat je het veel meer zorg en aandacht kunt geven en meestal betekent dit: voorwaarden verbeteren. Zo te zien staan je bomen ruim in een wei. Je zou 3 dingen kunnen doen om voor deze en andere bomen in de wei risco's te verminderen. 1. Tegen de stam de bomen vrij houden van begroeiing en mulch zoals de bladeren die er nu liggen. Er is een ziekte die dan makkelijk optreedt...namelijk vruchtbasisrot...ook een schimmel en door de stambasis gewoon vrij te houden voorkom je dit al 99%. 2. Bij jonge bomen en bomen op zwakgroeiende onderstammen is gras een concurrent en kun je best om die reden de boomspiegel vrij houden van alle begroeiing. Bacteriekanker verblijft ook graag op gras en kruid dat er onder groeit...aangezien je dit mogelijk hebt, kan dit ook een reden zijn om de boomspiegel rondom de stam schoon te houden. Heeft nog een voordeel, namelijk iets minder gevaar van nachtvorstschade (donkere bodem geeft wat langer warmte af). Je kunt mulchen...zelfs aan te bevelen...met vooral "bruin"( = koolstofrijk) materiaal, maar blijf dan daarmee een 20 cm van de stam vandaan. 3. Al dit soort kwakkelziekten...fruitbomen die van van alles last krijgen en niet echt floreren...zijn heel vaak het gevolg van een waterzieke bodem. Als je fruitbomen plant moet je zorgen dat er NOOIT, zelfs niet een weekje in de winter, tot een diepte van 70 cm (pruim) tot 90 cm (kers)...andere daartussenin (op zwakke onderstam mag het iets minder zijn) water in het wortelgebied blijft staan. Mensen kijken dan meestal naar het grondwaterpeil. Maar er kan ook een slecht doordringbare laag in je bodem zitten, waardoor water onvoldoende wegkan en wortels niet dieper kunnen gaan om ook daar zonodig water aan te boren. Dat kan te maken hebben met de historisch gevormde grondlagen. Echter juist op klei-achtige en lemige voormalige landbouwgrond is het vaak onbekend dat er door jarenlange grondbewerking (bijvoorbeeld steeds ploegen op dezelfde diepte, waardoor de grond daar wordt aangedrukt en aangesmeerd) op een bepaalde diepte een zogenaamde ploegzool is gevormd. Een groot deel van mijn fruitbomen staan op zo een gebied en aanvankelijk had ik dat niet in de gaten, waardoor ik veel problemen en slechte groei zag. In de fruitwei zit een ploegzool op 40 a 50 cm en als ik een plantgat graaf, boor ik met een grondboor nog enkele gaten dieper tot ca. 1,20 diepte en vul die met een mengsel van zand en organisch materiaal. Ook bij de bomen die al stonden heb nadien nog meerdere diepe gaten rond de stam geboord met een grondboor en die gevuld met compost. Sindsdien heb ik niet veel problemen meer. In mijn moestuin heb ik via drainage een water probleem, de tuin lag in een soort bak waardoor in natte periodes het water niet snel werd afgevoerd, kunnen oplossen. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts