Jump to content

zomerframboos of herfstframboos?

eefjeb

Recommended Posts

Dit voorjaar heb ik nieuwe jonge frambozenplanten geplant. Helaas ben ik het kaartje kwijt geraakt en weet dus niet of het zomer of herfstframbozen zijn. Ik wist niet dat er verschil was en heb dus niet genoteerd wanneer de vruchten kwamen. Nu weet ik niet hoe ik moet snoeien. De vruchten van dit jaar zijn o pnieuwe takken gegroeid (van dit jaar dus).die zijn ongeveer 90 cm hoog. De korte takken die al aan de plant zaten hebben geen vrucht gedragen en zijn nu verdroogd. . Bij de aarde zie ik nu alweer jonge lichtgroene puntjes verschijnen (nieuwe takken?). Wie kan mij op basis hiervan vertellen welke framboos ik heb?

als ze op nieuwe takken zijn gegroeid is het denk ik herfstframboos. WIj hebben zomerframbozen, waar je de nieuwe takken moet bewaren voor het volgend jaar.

Herfstframboos kun je tot een paar cm van de grond afsnoeien, lopen in het voorjaar weer uit, en bingo in de herfst.

PSL je weet toch wel ongeveer wanneer de frambozen kwamen ??

• 4 weeks later...
Dank voor je hulp.

Aan hand van foto's van mijn tuin kan ik zien dat eind juli de vruchten nog niet rijp waren. Eind augustus wel. Dus inderdaad toch herfstframbozen..?

In het eerste jaar na planten kan je dat niet zo duidelijk stellen hoor (tijdstip). Maar aangezien de plant op nieuwe takken heeft gegroeid, mag je ervan uitgaan dat het een herfstframboos is. Alle oude takken wegsnoeien dus. En als je dan volgend jaar geen frambozen hebt, was het toch een zomerframboos

Blog over mijn (Fruit)tuin : NIEUW ADRES http://Fruitberg.wordpress.com

Kijk ook eens op mijn fotosite : http://supermasj.zenfolio.com

• 2 weeks later...
  • 4 years later...

Is dit een zomer of herfstframboos:

Vorig jaar de nieuwe scheuten laten staan. deze, nu 1 jarige, scheuten hebben frambozen gegeven.

Nu zie ik dat in de nieuwe scheuten van dit jaar bloemknopjes zitten.

Deze framboos geeft dus in de zomer en de herfst frambozen zolang ik het 1 jarig houd handhaaf.

Is dit een zomerframboos of herfstframboos?

Ik weet niet of deze vlieger voor alle herfstframbozen opgaat, maar hier staat een filmpje over snoei van herfstframbozen, teneinde 2 oogsten per jaar te krijgen.

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Dat is een eigenschap van de herfstframboos.

Wanneer je gedragen scheuten laat staan, dan zullen daar in het opvolgend jaar in de zomer weer frambozen op komen.

Nieuwe scheuten geven geven in de herfst frambozen.

Ik laat zelf ook altijd wat sterke scheuten staan om al vroeg van die planten te kunnen plukken.

Zelf vind ik wel dat het lijkt alsof je de plant er wat mee uitput, want echt sterk is de zetting van nieuwe scheuten niet.

Dit jaar wil ik een keer geen oude scheuten laten staan, om volgend jaar alleen met nieuwe scheuten te beginnen en bekijken hoe dat gaat.

In mijn geval bleek het tevens wat onhandig omdat er op hetzelfde rek ook zomerframbozen staan en die hadden deels de oude scheuten van de herfstframboos overwoekerd.