Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Frambozen snoeien

RoosDeTuinier

Recommended Posts

• 4 weeks later...

Het beste kunnen de afgedragen canes vlak na het oogsten gesnoeid worden. Zo kan de plant energie gaan opslaan in zijn wortelkluit en krijg je nieuwere en betere canes voor het jaar er op. De canes kunnen dan tot enkele centimeters boven de grond gesnoeid worden. Onthoud bij al het meerjarig zachtfruit dat nieuw schot het beste fruit geeft. 

Edited by Lisa en fruit

• 2 weeks later...

@RoosDeTuinier Ik weet niet of je al gesnoeid hebt, maar ik zou de takken die er staan even goed bekijken om te zien of je aan de uiteinden takjes met vruchtbodems ziet hangen. Dit zijn takken die al vrucht hebben gedragen, dat zijn herfstframbozen. Die kun je tot de grond wegsnoeien, je kunt ook alleen het bovenste, dode, gedeelte wegsnoeien. dan gaan ze opnieuw vruchtdragen. (wel wat minder)  Zie je nog geen vruchtbodems aan de takken dan, zijn het waarschijnlijk zomerframbozen. Deze takken niet snoeien, want die gaan vruchtdragen. In dit filmpje kun je zien wat ik bedoel: Het verschil tussen het snoeien van zomer -en herfstframbozen. (Back to Eden) - YouTube

Edited by Moestuin-meisje
  • Like 2

• 4 weeks later...

@RoosDeTuinier Ze lijken inderdaad dood. :) Wat ik merk is dat het bovenste gedeelte ook echt dood is. (1/3 ongeveer) Het onderste gedeelte van herfstframbozen gaat in het voorjaar weer uitlopen en vrucht dragen als je het niet wegsnoeit. De frambozen die er aan komen zijn wel wat kleiner dan in de herfst.

Edited by Moestuin-meisje
  • Thanks 1