RoosDeTuinier Posted December 26, 2020 Share Posted December 26, 2020 In mijn nieuwe volkstuin heb ik een stuk of 6 frambozenstruiken staan en geen idee of het zomer of herfstframbozen zijn... Kan ik deze gewoon tot op de grond snoeien?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Patrijs Posted December 26, 2020 Share Posted December 26, 2020 Snoeien kan altijd, maar de zomer framboos geeft vrucht op tweejarig hout, na complete winter snoei krijg je dus komend jaar geen oogst. Overigens snoei ik mijn frambozen nooit, ik haal alleen 's winters de afgestorven ranken weg.🤫 1 Quote De moestuin van Patrijs Link to comment Share on other sites More sharing options...
harms1 Posted December 26, 2020 Share Posted December 26, 2020 Nee...ik denk dat ik in uw geval uit zou gaan van zomer frambozen...dus wacht tot het voorjaar met snoeien. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lisa en fruit Posted January 18, 2021 Share Posted January 18, 2021 (edited) Het beste kunnen de afgedragen canes vlak na het oogsten gesnoeid worden. Zo kan de plant energie gaan opslaan in zijn wortelkluit en krijg je nieuwere en betere canes voor het jaar er op. De canes kunnen dan tot enkele centimeters boven de grond gesnoeid worden. Onthoud bij al het meerjarig zachtfruit dat nieuw schot het beste fruit geeft.  Edited January 18, 2021 by Lisa en fruit Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Moestuin-meisje Posted January 31, 2021 Share Posted January 31, 2021 (edited) @RoosDeTuinier Ik weet niet of je al gesnoeid hebt, maar ik zou de takken die er staan even goed bekijken om te zien of je aan de uiteinden takjes met vruchtbodems ziet hangen. Dit zijn takken die al vrucht hebben gedragen, dat zijn herfstframbozen. Die kun je tot de grond wegsnoeien, je kunt ook alleen het bovenste, dode, gedeelte wegsnoeien. dan gaan ze opnieuw vruchtdragen. (wel wat minder) Zie je nog geen vruchtbodems aan de takken dan, zijn het waarschijnlijk zomerframbozen. Deze takken niet snoeien, want die gaan vruchtdragen. In dit filmpje kun je zien wat ik bedoel: Het verschil tussen het snoeien van zomer -en herfstframbozen. (Back to Eden) - YouTube Edited January 31, 2021 by Moestuin-meisje 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RoosDeTuinier Posted February 23, 2021 Author Share Posted February 23, 2021 @Moestuinmeisjesorry verkeerde ,krijg de tag niet weg😅) @Moestuin-meisje ik heb de frambozen gesnoeid.Maar de takken die ik gesnoeid heb waren behoorlijk de pijp uit, is dat normaal nadat ze gedragen hebben? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Moestuin-meisje Posted February 24, 2021 Share Posted February 24, 2021 (edited) @RoosDeTuinier Ze lijken inderdaad dood.  Wat ik merk is dat het bovenste gedeelte ook echt dood is. (1/3 ongeveer) Het onderste gedeelte van herfstframbozen gaat in het voorjaar weer uitlopen en vrucht dragen als je het niet wegsnoeit. De frambozen die er aan komen zijn wel wat kleiner dan in de herfst. Edited February 24, 2021 by Moestuin-meisje 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts