Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Zaai sjalot

RoosDeTuinier

Recommended Posts

ik heb het wel met uien gedaan. En ik weet niet helemaal of het resultaat hetzelfde is, maar dat hoor ik dan wel weer, ik zei ze voor en als ze een flinke spriet zijn poot ik ze uit beetje vergelijkbaar met prei alleen dan iets minder diep. Geeft bij mij en wat beter resultaat dan ter plekke zaaien. Welke soorten ga je zaaien?

[*]

• 2 weeks later...
Op 29-12-2020 om 23:01, RoosDeTuinier zei:

Zijn er hier mensen die zelf sjalotten hebben gezaaid? Wat is jullie ervaring?

Ik heb ze een aantal jaren geleden voor het eerst geteeld en afgelopen jaar ook weer eens een keer. Beide keren de Creation F1. Omdat ze rechtstreeks in de vollegrond gezaaid moeten worden (voorzaaien in een bakje en later uitplanten is sukkelwerk) is het geen gemakkelijke teelt. Het vraagt nogal wat aandacht v.w.b. grondvoorbereiding en het tijdens de kieming op de juiste wijze voldoende vochtig houden van de grond. Verder moet je in het begin , als de plantjes nog erg klein zijn, rekening houden met het nodige 'priegelwerk' bij het verwijderen van onkruid tussen de plantjes.

Het is leuk om voor de afwisseling ook eens een keer zaaisjalotten te telen maar om meerdere redenen geef ik de voorkeur aan plantsjalotten. Vergeleken met zaaisjalotten is de teelt van plantsjalot vrijwel probleemloos en oogstzeker. Moet je van zaaisjalotten de opkomst maar afwachten, iedere plantsjalot staat er al vanaf het begin. Bovendien kun je van de plantsjalot zelf het pootgoed voor het volgende jaar over houden terwijl je van zaaisjalotten ieder jaar nieuw zaad moet bestellen. Een voordeel van de zaaisjalot is dan weliswaar zijn zeer goede bewaarbaarheid, maar er zijn klassieke plantsjalotten zoals bijvoorbeeld de golden gourmet die  daar nauwelijks voor onder doen.

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Er is inderdaad zeer weinig kans dat je de pootuien en sjalotten die je dit jaar teveel hebt volgend jaar nog kunt gebruiken. Voor die tijd zullen ze onbruikbaar worden door uitdroging of door toch uit te gaan lopen ook al worden ze niet geplant.

Met het over houden van plantmateriaal bedoelde ik de nieuwe uit een plantsjalot ontstane sjalotten. Sjalotten van je eigen nieuwe oogst dus waarvan je het volgende jaar een deel als plantmateriaal kunt gebruiken.

• Thanks 1

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --