Ga naar inhoud

Wat heb je vandaag (of gisteren) in de tuin gedaan? 2021

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Nog wat palmkool (onder de witte vlieg :( ) geoogst, kilootje bietjes meegenomen en daarvan gaat er een pondje naar oma. Tenslotte voor iemand m’n rabarber Victoria gesplitst en iets meer naar de rand van de verhoogde bak verplaatst zodat volgend jaar hopelijk de bak iets overzichtelijker blijft. 😄

Geplaatst:

Aardpeer en zonnewortel geoogst, althans op 1 plant na. Aardpeer Gigant wortelt gigantisch diep, makkelijk 30cm diep kom je nog uitlopers tegen. De andere rassen max 10-15cm.
Lastig met die met water verzadigde klei.
Sommige geven lange, dunne uitlopers, andere korte dikke.
Als ik morgen de laatste geoogst heb, dan geef ik later een opsomming van de oogst.

Note to self: vanaf volgend jaar alle wortelgewassen in een dikke laag compost kweken, in klei is oogsten bijna niet te doen met dit natte weer.

Geplaatst:

En ik maar denken dat je op veengrond zit, tenminste zo klinkt het in het Boskoops volkslied:

Daar bij Flora's liefste kind'ren,
In dat drassig veengebied,
Tusschen dartel mooie vlind'ren,
Zingt de boomkweeker zijn lied.

Geplaatst:
7 minuten geleden, Patrijs zei:

En ik maar denken dat je op veengrond zit, tenminste zo klinkt het in het Boskoops volkslied:

Er is een hoop veen afgegraven in 1800 om te gebruiken in de openhaart, vandaar alle plassen, zoals bij nieuwkoopse plassen, reeuwijkse plassen en vinkeveense plassen, loosdrechtse plassen. En waar geen plassen zijn gemaakt, hebben ze het ingepolderd, en ook veen afgegraven en daaronder zit volgens mij de klei en zandlagen. 

Geplaatst: (aangepast)

Eindelijk eens een droge dag.

Paardenmest verspreid over een stukje tuin. Gelukkig lag dat enigszins in de zon.

Hier in het diepe zuiden is het in de schaduw  behoorlijk koud .

En omdat ik vind dat 22 graden buitentemperatuur pas leefbaar is, ben ik er best trots op dat ik in deze barre

omstandigheden buitenwerk gedaan heb.

(als winterslapen een optie zou zijn, lag ik nu ergens onder 6 dekens)

aangepast door Amrutten
  • Like 1
Geplaatst:

Wat ik gehoord heb, is dat mijn nieuwe stuk tuin vroeger een schapenweide was. Hoeveel vroeger weet ik niet.
Oude stukje, aan de andere kant van de sloot, was vroeger boomkwekerij gebied, ook al een flinke tijd geleden. Ook veel klei, maar die heb ik de afgelopen 3 jaar al van flink wat compost voorzien.

Geplaatst:

Gisteren rest aardperen geoogst, dat stuk meteen opgehoogd met 15cm compost van de algemene composthoop. Nood breekt wet, want die compost gebruik ik liever niet vanwege de miljoenen onkruid zaden die erin zitten. Maar een klein stuk is wel behapbaar.

Gisteren ook smeerwortel (bocking 14) uit de grond gehaald en wortelstekken gemaakt, en weer terug geplant.

Ook nog wat geoogst, gisteren en vandaag, laatste pepers en snackpaprika's, sla en Nieuw-Zeelandse spinazie.

• Like 1
Geplaatst: (aangepast)

Een deel van de witlofpennen gekopt, een stukje gemest en gespit en N-Z spinazie afgehaald in het zonnetje.

En gelijk een deel van de nieuwe zaaigidsen 2022 kunnen uitdelen omdat et weer wat volk naar de tuin trok.

aangepast door Patrijs
Geplaatst:

te druk met andere dingen, maar toch wat onderhoud gedaan

kalk op het ex-maisveldje want mais vréet kalk

druif geknipt

kas opgeruimd tot leeg

regentonnen geleegd op 1 na voor de handwas

gegoogled op engerling bestrijden, thuisgazon zit vol

vraagje: kun je die wegkrijgen door spitten en nieuwe zoden leggen? hoediep dan?

Geplaatst:

Kippen uit de kas weer terug naar hun hok. Het is er helemaal leeg, dus goed werk verricht.

Daarna vooral gesnoeid en stekken gemaakt.
Volgens mijn moeder kun je kweepeer stekken door snoei afval in de grond te steken… Heeft iemand dat weleens gedaan?
Ik heb geen idee of het werkt, maar genoeg dingen waar het wel mee lukt. Dus heel wat takken in de grond gestopt.
Ook wat rozen gestekt die ik snoeide. Slagingskans acht ik niet groot om eerlijk te zijn. Dan hadden de takken toch rozer moeten zijn vrees ik… maar anders ging het toch op de berg en dat kan in het voorjaar alsnog als het niet aanslaat.

Vlinderstruik gestekt. Vrij lange takken allemaal trouwens, omdat ik dat voor het aan te leggen voedselbos doe en dan hebben ze gelijk wat hoogte. Hopelijk lukt dat.
Ook weer diverse bessen stekken genomen. Struiken zijn nu mooier in vorm.

Wat in de weg staande frambozen gesnoeid.

a2641a19564c344e084ede9b19f24fdd.jpg

Mijn kruiwagen was vol en de tijd op. Lang leve de alarmpjes die je waarschuwen voor je conference call..! En toen als de bliksem naar binnen. Ben er nog koud van.

Geplaatst:

Eindelijk droger vandaag , dus het aardbeienveldje kunnen doorwerken met de cultivator.

Gelijk flink wat graspolletjes met al wat zaad er in er tussenuit gehaald.

Een stukje gemest en gespit, en de muismeloenplanten opgeruimd.

Een van de maggiplanten er uit gehaald.

Nu last van "soep" handen, ze ruiken naar groentesoep....

Geplaatst:

Het zou droog blijven maar hier was het knap vochtig met uitschuierende wolken.

Besloten om een hoekje te spitten maar daar stonden nog kleine snijbietplantjes.

Die eerst deels verplant. Omdat het pad daar ook vol stond met troep eerst maar ruimte gemaakt.

Een tot de helft geslonken vak van de compost op een ander vak gegooid, daar ligt het nu flink hoog.

Alle troep in het lege compostvak gezet.

Toen ik daar mee klaar was werd het alweer donker.

Geplaatst:

Hout, potten en stenen verplaatst van achter het tuinhuis, zodat we kunnen gaan beginnen met verf afbranden en volgend voorjaar beginnen met opnieuw bestraten.

7880AE0B-41BD-4AF2-AC5F-C26B982EF17D.thumb.jpeg.253963716cf91eb9624d11d5782daf0c.jpeg6D901275-760E-4404-BC6C-B23272265DEE.thumb.jpeg.377fda25ff158de59fc6459a952c06b3.jpeg

ook eea opnieuw gesorteerd

C3D86E33-DEAB-47A5-B1E3-9786978DC03A.thumb.jpeg.556a07903b9e661f74e3fd1f1bcacb39.jpeg

Verder heeft mijn andere helft de composthoop omgezet. We hebben nog wat planken uit de erfenis van de vorige tuinder kunnen hergebruiken om de bakken aan de voorzijde dicht te maken. 

D1D14098-4EB3-4011-8C10-4A684E4969FC.thumb.jpeg.9199345febf08786bb239da79573c1b7.jpeg

• Like 1
Geplaatst:

Uit zichzelf opgekomen little gem naar de moesbakken bij het huis verplaatst. Was ook weinig van opgekomen afgelopen jaar. Fijn dat de rest van de zaden ook wakker zijn geworden.

Geplaatst:

Een abrikoosboom en een perzikboom geplant, gekocht bij Wim van @windindewilgen verder nog enkele helianthus Lemon Queen gekregen uit de Costerustuin in Hilversum..een prachtige soort die bijna licht geeft in het najaar.

lemon.jpg.ce8d76a1d91df677f417b781a50ee015.jpg

• Like 3

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Weer 10M2 gespit, het veldje voor de vroege aardappels ligt nu klaar.

Een flinke bos herfstprei geoogst, ook prei geruild tegen pastinaak.

Twee mensen blij gemaakt met snijbietplantjes.

Potjes vol regenwater etc. leeg gemaakt voor eventuele vorst en de laatste andijvie afgedekt.

Morgen kou en zonnewende.

Geplaatst:

De elektronica uit de tuin gehaald en leeg laten lopen. Niet dat er komend jaar weer een arsenaal aan producten vernieuwd moet worden. De regenton was al leeg, maar de dochter vond dat het leger kon. En warempel. Er zaten nog wel 8 druppels in! Die is ook weer veilig voor de vorst.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...