Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Wat heb je vandaag (of gisteren) in de tuin gedaan? 2021


Patrijs

Aanbevolen berichten

Een mooi begin van dit jaar.    🌞

In de zon gezeten en mijn accu aangesloten op het zonnepaneel.

Daarna weer 200L opgepompt terwijl ik het gaas van de nu bovenkomende knoflook heb gehaald.

Gelijk maar met de hand daar het onkruid weggehaald en de grond in de peperkas vlak gelegd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zojuist nog even de regenmeter leeg gegooid, dat was nog allemaal gevallen in 2020. Verder flink aan t harken in de beek, steeds een stukkie verder het blad eruit. En een emmer gevuld met potgrond om straks pepers in te gaan zaaien, potjes uitgezocht en van die kleine kasbakjes om ze in te zetten.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij hebben de krielkipjes verplaatst naar een ander stuk moestuin waar ze het tapijtje onkruid op mogen eten en de grond wat om mogen krabben. Het is waarschijnlijk minder werk om alles zelf even weg te halen, maar deze kipjes zijn best gezellig en ze zijn weer eieren gaan leggen deze week dus het levert nog wat op ook ;) 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

De door de luizen versnotte boerenkool weggehaald. Mislukte oogst boerenkool voor t eerst van mijn leven. Nog geen volledige portie van 12 planten😫.

 De koppen uit de spruitplanten gehaald en ook wat blad weggehaald. Een emmer met potgrond gevuld en er ongeveer 5 procent geel zand bijgevoegd. Op laten warme binnen en er potjes mee gevuld en de eerste paprika s gezaaid.

 

32E6FB20-F4D4-45F4-97E1-468A1E68C0D1.thumb.jpeg.f0fc4ce2e1afdedb7585626f0eb95d1c.jpeg

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier is het nog wat fris voor paprika's.

Vanmorgen was het nog te doen, een aantal ramen van de kas gewassen en geplaatst.

Ook een rotte balk vervangen.

Vanmiddag Noordenwind en ijskoud.

In de kas N-Z spinazie zitten afhalen met hete thee erbij.

Toen de eerste pinguïns voorbij kwamen waggelen toch maar snel naar huis om op te warmen. 

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Andijvie gehaald en thee gedronken in de kas.

Verder was het hier te koud om buiten te werken, maar gelukkig ging vanmorgen tijdens het broodbakken de oven kapot.

Hoe dat kan weet ik niet, een jaar of zes terug al eens het element vervangen, en dat ding wordt amper gebruikt......😉

Alles los en een nieuw verwarmingselement besteld.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Goed zo, repareren! Wel goed dat je dat kan..hier doet de magnetronfunctie van de oven het niet meer, al jaren niet meer, en maakt de oven steeds vreemdere geluiden, maar ik zou weten hoe ik dat gerepareerd krijg. Dus komt er toch straks weer een nieuwe

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier maakt de oven ook flink geluid, daar ontkom je haast niet aan met een propeller aan een blikkendoos.

Maar hij doet het weer, vanmiddag even goed opgewarmd om de vieze lucht van het nieuwe element kwijt te raken.

Was er wel een dag aan kwijt, inclusief schoonmaken en opruimen, maar voor Euro 18,99 kunnen we weer even vooruit.

 

Toch nog even naar de tuin, om boerenkool te halen en een kopje thee te drinken in de kas.

Ook lag hier de volgende klus al klaar, de knotwilgen achter mijn tuin zijn gesnoeid door de buurman. 

Ik kan dus weer wilgentakken verzamelen om een afscheiding te vlechten.

 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik laat de honden werken. Die graven alles om, om de woelmuizen te vangen. Dat is niet altijd even stuurbaar, er sneuvelen jaarlijks wel wat planten helaas. Maar de border achter het lasagnebed is nu wel aardig onkruidvrij. Het is nu net een loopgraaf, maar dat vul ik wel weer op. Ik zaai daar straks goudsbloem. Kan tegen een stootje (de honden) en bloeit lang en veel.

 

Verder begin ik langzaam de moestuin leeg te halen. Onkruid weg en ook de laatste groenten opeten. Heb nu al ernstig ruimtegebrek, dus moet nog wel even bedenken waar ik dit jaar de peulen (daar wil ik veel meer van dan voorgaande jaren) en bonen ga zetten. Daar moet ik ruimte voor maken, ivm de vruchtwisseling op het land. Ook moet ik nog snoeiafval opruimen en wat planten uitgraven, zodat ik daar straks andere, nuttigere planten kan neerzetten. Heb nog niet veel zin in tuinieren, het weer is er niet echt naar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit was de oogst gisterenavond:

 

20210107_170142.thumb.jpg.fea7a5bf96980b5ade17382fc14ad7a7.jpg

 

Vandaag is de stapel twee keer zo groot.

Het gaat niet hard. Ik moet het zompige weiland in, mooie takken uitzoeken en die per twee terugslepen.

Dan gaan de zijtakken er af en gaan ze op de stapel.

Ik heb er zo'n 80  nodig schat ik.

Dan moeten de dikke onderkanten er nog af, vroeger deed ik dat met de snoeizaag, nu met de kettingzaag denk ik.

Dan moet alles nog naar de siertuin waar ik nog nieuwe palen moet zetten, dus voorlopig hoef ik me niet te vervelen.😉

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ah hier is het ook tijd om de boerenkool te gaan oogsten. Wederom kuithoge plantjes. Maar ik ben dr toch blij mee.

Daarnaast eerste dingen voor 2021 'gezaaid', of hoe noem je dat als je een knol in de grond duwt? Poten? Vind ik maar raar klinken voor gember en kurkuma.

Maar voor de zoete aardappel kan het wel :) 
Mooi in bakjes met half tuinaarde / half brekerszand op de vensterbank.

Laat het tuinjaar maar beginnen!

 

Vandaag gaan we trouwens (eindelijk) paardenpoep op alle bedden scheppen. 
En ook maar even bij de fruitbomen en de bessenstruiken enzo. 

K-klus. Vooral in deze koude. En vooral omdat we de mest eerst moeten gaan halen en in bakken scheppen en in de Caddy hijsen...

Maar oh zo bevredigend als t gedaan is :thumbup:

wees bevriend met kleine dingen

Link naar reactie
Delen op andere sites

laatste ton leeg laten lopen, was op tijd want -7 graden hiero

vensterbank setje schoongemaakt en klaargezet voor februari

slak bestreden in mijn echinacea zaailingen,

(wat een nuffige plantjes zijn dat zeg... eerst 6 weken  nodig om te ontkiemen, dan maar niet willen groeien en daarna aangevroten worden door een meegelift slakje)

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Naar ik hoop de laatste takken kaal gemaakt.

 

Daarna nog de laatste vier broeiramen aan twee kanten schoongemaakt en de ergste algengroei van de kaders afgehaald.

De lage kas is nu klaar voor gebruik.

 

Als laatste nog wat bosjes wilgentakjes en oude takken klein gemaakt met de hiep en onder de bessenstruiken gemikt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De laatste 2 extra bedden aanleggen in de keukentuin, graszoden uitsteken en egaal harken. Dan komt er nog een laag compost op en iets hoger te liggen. Klaar voor de kruiden, specerijen, bloemen, groente en fruit, zaaien en planten zodra de tijd er daar voor is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...