Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Je nieuwe aankopen

Featured Replies

Geplaatst:
1 uur terug, Goldfish zei:

Zaden van de buigzame peper

‘de’ buigzame peper? Welke is dat?

* er komt altijd weer een nieuwe lente *

Geplaatst:

Capsicum Flexuosum (flexibel buigzaam, is geen officiele vertaling), ook wel bekend als Hardy Chili Pepper, waarbij Hardy staat voor winterhard. Zaden schijnen slecht te kiemen en je hebt het liefst kruisbestuiving.

Geplaatst:

Mijn nieuwe aanwinst : een passeerzeef. Ik had nog niet zo lang geleden een elektrische tomatenpers gekocht om tomaten te pureren en op zich werkte die goed, alleen die heeft afgelopen weekend de geest gegeven net toen ik wilde gaan beginnen om zo'n 10 kilo tomaten te pureren. Goedkoop bleek duurkoop. Toen ben ik aan de slag gegaan met een gewone zeef en een houten pollepel maar dat werkte voor geen meter. En hoewel het tomatenseizoen op zijn eind loopt komen er nog wel wat tomaten bij mij.

Ik wilde eigenlijk zo'n zelfde soort apparaatje kopen maar dan niet een electrische maar eentje waarbij je handmatig aan een slinger draait. Die zijn iets handiger voor tomaten dan een passeerzeef omdat die de zaden en vellen er via een andere uitgang vanzelf uitgooit, maar die apparaatjes zijn best wel duur, en de enkele goedkopere versies die ik vond hadden plastic onderdelen....

Vandaar dat ik nu deze passeerzeef heb besteld. Was ook niet goedkoop trouwens, 50 euro, en dat was ook het bedrag wat ik had betaald voor die elektrische tomatenmolen, Maar ik hoop hiermee een passeerzeef te hebben van goede kwaliteit met een levensduur van vele jaren. En iets wat makkelijker is met schoonmaken. En waarmee je ook andere dingen kunt malen, mijn moeder gebruikte zoiets vroeger bijv altijd voor spinazie ,,,

passeerzeef.JPG

Geplaatst:

Zul je geen spijt van hebben, hoor. Hoewel ik er niet aan moet denken om die hoeveelheid tomaten die jij dit jaar had, handmatig door de passeerzeef te halen.

Maar je pakt hem ook snel voor andere kleine hoeveelheden en bijvoorbeeld kleinfruit zonder pitjes is ook wel eens fijn. Die van mij komt van de kringloop en ziet er lang niet zo mooi uit als die van jou.

On topic. Vandaag saffraanbolletjes, wasabiplantjes, miyoga gemberplant, waterkefir en nieuw oesterzwammenbroed geleverd gekregen.

Mulch! Moeder natuur houdt niet van kale grond.

Geplaatst:

Vandaag mijn bestelling ontvangen van iets dat ik langer wilde hebben. En het is de tijd nu! Een prachtige (vind ik zelf 😊) zuurkoolpot. Ik had de leverancier al bij wat oudere topics voorbij zien komen. Prachtige spullen. Ik heb er eentje van 2 liter genomen. We eten er met z’n drietjes van dus hier komen wel 2 maaltjes uit denk ik. Komend weekend gaat de witte kool er in. Dan opnieuw maken met savooiekool ofzo. En kimchi ga ik deze winter ook in deze pot maken. Superblij mee!

IMG_8446.jpeg

Geplaatst:

Wat een prachtige zuurkoolpot! Die kleuren in het glazuur ❤️

A weed is a plant that has mastered every survival skill, except for learning how to grow in rows. - Doug Larson

Geplaatst:
2 uren geleden, hazeltje zei:

Die kleuren in het glazuur

Ja hè, daar was ik zo weg van. Met de hand gemaakt in Limburg. Ik heb zo’n zin om er mee aan de slag te gaan! Ik heb het zuurkooltopic al verschillende malen doorgenomen, waardevolle tips daar gelezen. Hij staat nu al (nog leeg) op het aanrecht. Af en toe kijk ik er eventjes naar 😊.

Geplaatst:

Zojuist mijn bestelde Oosterdel knoflook afgehaald, met nog wat zaden. Gekocht bij eetbaargoed.nl in Vaassen. Dus vlakbij, afhalen scheelt een hoop verzendkosten.

20250930_123339.jpg

Geplaatst:

Ik heb de knoflook ook. Wel 10 euro verzendkosten, maar wel wat zaden erbij besteld bij de Tuinen van Weldadigheid. Ik wou dit jaar echt 4 soorten knoflook hebben (3 soorten bij v.d. Wal vandaan) die aangegeven werden dat ze grote opbrengst geven. Mijn knoflook is al op, ik had wel 98 knoflook, maar allemaal kleine teentjes en dan gebruik ik per dag zeker 3 of 4 tenen. Dus ik ben benieuwd.

Een paar tenen van de Knoflook Oosterdel in de foto. En de tweede van de Rustisem. De derde is Theador. De andere moet ik nog per teen fotograferen.

20250929_214647.jpg 20250928_144105.jpg

20250930_141121.jpg

aangepast door Petrasmoestuin

Geplaatst:

@Petrasmoestuin Aspergepan: Jaah, das ook handig natuurlijk. Zal ik het (extreem weinig gebruikte) exemplaar wat ik via mijn moeder heb ook maar weer eens naar huis meenemen (staat nu in het huisje).

@driepinter Passeerzeef: Ook van mn moeder geweest, zo'n leuke seventies oranje. Die van jou moet wel een hele goede zijn gezien de prijs...

De AliX pakketjes stromen hier ook weer binnen, met onder andere Masonjars waar het fermentatiedopje dat ik al eerder had gekocht wél op past. Oftewel de Wide Mouth potten.

20250930_145109.jpg

De grotere komen trouwens van Ama(inthezone), en de kleinere van AliX (tja, helft van de bestelling dus maar).

Linkerdopje dus eerder besteld, past op beide soorten potten.

En de andere dopjes hebben dus een gaatje in het tepeltje. Maar... die passen dus weer niet op de AliX potten (willen niet dicht, siliconending te dik?) terwijl de Ama potten er geen moeite mee hebben.

Ben er sterk over aan het denken een electrische weckketel te kopen... Want op het gasfornuis met de oude van mijn oma wordt het water maar net 90 graden... Dus wie weet binnenkort hier bij de nieuwe aankopen. ;)

Geplaatst:

Oeh... iets binnenkorter dan verwacht.

Net deze besteld. Jaah... ook (best veel) vanwege de kleur, maar ook vanwege én kraantje, én timer, én temperatuursregeling en had goede recensies.

https://www.bol.com/nl/nl/p/navaris-inmaakketel-met-gluhwein-functie-inclusief-thermostaat-en-timer-tot-120-minuten-temperatuur-van-30-100-c-met-thermostaatkraan-27-liter/9300000081813987/?cid=1759258008992-5793366648687&bltgh=f882253e-3135-4906-b29a-63f7e3138bce.ProductList_Middle.1.ProductImage

Dus verjaarscadeautje voor mezelf. mrgreen

Geplaatst:

Tsja die passeerzeef is wel een degelijk ding hoor en heeft een goed formaat, en zal langer meegaan dan de veel goedkopere passeerzeven van Temu.... Maar toch, ik ben dan wel geen professional maar ik neig toch weer naar een elektrische tomatenmolen wegens het gebruiksgemak. Ik zag van de week dat er ook een accessoire te koop is voor mijn keukenmachine van Bosch, maar jemig zo'n opzetstukje alleen al kost 129 euro en dan kijk ik toch liever even verder. Maar goed dat komt op mijn verlanglijstje voor volgend jaar, naast de pressure canner.

En eigenlijk wil ik ook mason jars en geen allegaartje van hakpotjes van verschillende merken en mer verschillende maten dekseltje. Maar ook die vind ik behoorlijk duur en misschien kijk ik wel op een site als flessenland waar ze veel goedkopere potjes hebben met van die twistoff deksels. En die dekseltje zijn daar ongeveer 20 ct per stuk zodat je wat makkelijker nieuwe dekseltje pakt dan gebruikte... maar goed, ik wil ook nog een echt grote pan van 20 liter ofzo.... maar goed ik wil ook minder tomatenplanten volgend jaar dus het verlanglijstje is onderhavig aan veranderingen en aan de waan van de dag. Want ik wil nog zoveel...

Geplaatst:

@driepinter kijk af en toe in de kringloop. Daar zie ik geregeld wel een sappan staan. En ik kocht er zelf een jaar geleden een gigantisch mooie pan van 12 liter met een hele dikke bodem voor €10. Ik moest hem even goed uitboenen en nu is het echt de fijnste jam-pan die er is. Mooi hoog en van een heel goed merk.

Een beetje geluk moet je hebben, maar dan vind je voor niet zo veel de mooiste schatten.

Een sappen kan je ongetwijfeld ook wel op marktplaats vinden. Dat scheelt ook al heel erg veel tijd en werk ten opzichte van je draaizeef.

Je hebt bijna een jaar voordat je weer zoveel (hahha, of iets minder) tomaten hebt, genoeg tijd om iets moois te zoeken/vinden.

A weed is a plant that has mastered every survival skill, except for learning how to grow in rows. - Doug Larson

Geplaatst:

Ja inderdaad, ik ga heel af en toe naar een kringloop . En ik had ook een pressure canner op marktplaats gezien , nog gloednieuwe in doos voor 80 euro, met een zooitje van die mason jars erbij, maar die persoon kreeg dus al biedingen van 200 euro. Maar idd, geen haast, soms moet je inderdaad geluk hebben om een koopje te scoren, dus ik hou alles in de gaten

Geplaatst:

De zaden van Deaflora vielen gisteren op de mat!

IMG_20251001_122718158_PORTRAIT~2.jpg

Alvast verheugen op volgend jaar om nieuwe soorten en variëteiten te proberen 🤸

En twee nieuwe kookboeken. Japans vegetarisch/vegan.

IMG_20251002_104743410_PORTRAIT.jpg

En een simpele rijstkoker.

Geplaatst:

Oh wat een fijne aankopen @woldistel 😍! Ik zou alles zo willen 😊. Rijstkoker is mijn op één na beste keukending (op nummer 1 staat het koksmes).

Geplaatst:

Ja de Aldi heeft soms leuke spullen. Mooi die kookboeken en de rijstkoker. Ik heb een aantal jaren geleden toen ik ging verhuizen al mijn kookboeken weggedaan, omdat ik alles via internet lees. Maar soms heb ik spijt, gewoon de ouderwetse menu's die nu vervangen zijn door modernere op internet. Machines koop ik ook niet meer aan, omdat wij over een paar jaar weer kleiner willen gaan wonen en dat er nu momenteel nog te veel in huis staat. @woldistel

Geplaatst:

Oh wow @woldistel , bijna jaloersmakend! Wat ga je van al dat moois veel plezier hebben, enjoy!

* er komt altijd weer een nieuwe lente *

Geplaatst:

@woldistel Heel benieuwd naar die Kansha... of de recepten een beetje bruikbaar zijn in het alledaagse leven...

En het vegan Sushi boek: ... zijn het voor de hand liggende vegan sushi's of zijn het echt speciale dingen (heb hier een vega sushiboek dat het wel erg simpel houdt).

Op zich lijken het me leuke cadeautjes voor mijn broer... mits bruikbaar en niet al te fantasieloos. P

Dus dat zou ik graag willen weten. cool

En morgen komt ie.... mrgreen

20250930_202000.jpg

aangepast door Erny

Geplaatst:

@Erny Het Sushi boek heeft sushi die gewone sushi nabootsen in uiterlijk en smaak (zegt de schrijfster), maar vegan zijn. Vandaar Sushi Modoki (betekenis van modoki is to mimic).

Het Kansha boek gaat over de traditionele vegetarische japanse keuken.

Klacht in sommige recensies was het gebrek aan foto's, want lang niet elk gerecht heeft een foto. De foto's die er in staan zijn wel heel mooi. Ik vind het zelf meer een leesboek over de japanse keuken en ingrediënten. Staan ook behoorlijk wat recepten in, hoor. (Er komt hier nog een tofu-pers naar toe 😁)

Beide boeken zijn in het engels.

En veel plezier met je mooie blauwe weckketel!

Geplaatst:

@Woldistel, bedankt.... Kansha valt dan af want het gaat ons toch echt om de recepten.

En ondertussen wacht ik op mn ketel die binnen 2 uur moet komen, niet duidelijk wie deze gaat bezorgen, heb meldingen van Dhl én Postnl dat ze er mee onderweg zijn. crazy

Geplaatst:

Zou mooi zijn als ze beide een ketel komen brengen -D

Geplaatst:
14 uren geleden, woldistel zei:

komt hier nog een tofu-pers naar toe 😁

Oh die is zo fijn @woldistel . Die heb ik ook. Ook heel handig om Japanse pickles, tsukemono, mee te maken (onder druk).

Geplaatst:

Weer fijn iets van een kraampje langs de weg gekocht (lang leve de Betuwe, zeker in deze tijd). Natte walnoten en 2 soorten stoofpeertjes: Gieser Wildeman en IJsbout. Ik moest het thuis even opzoeken, maar laatstgenoemde is een eeuwenoud stoofperenras, hoogstam, dat al in de vroege Middeleeuwen wordt genoemd. Natuurlijk vond ik ook wat info over deze peer op het forum 😃.

IMG_8487.jpeg

Geplaatst:

@Dahli Tsukemonopersen heb ik al, maar deze is specifiek voor het maken van tofu uit sojamelk. Andere kaas zou ook kunnen.

(plantaardige of dierlijke melk+stremsel en dan de klonten in kaasdoek onder de pers = buitenbak met binnenbak onder druk met deksel, kort gezegd)

Ik doe nog wel een foto als ie binnen is 🙂

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.