Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Je nieuwe aankopen

Featured Replies

Geplaatst:

Ja denk het wel anders moeten ze thuis op balkonnetje blijven

You can bury a lot of troubles by digging in the dirt

Geplaatst:

Winstdeling door Deaflora naar @woldistel , op z’n minst! Je hebt wat teweeg gebracht 😃.

Geplaatst:
4 uren geleden, woldistel zei:

Guatamalan green word nog eens populair

En nog erger want ik had jouw foto aan mijn Franse tuinclub laten zien en die wilden óók allemaal deze prachtige pompoen. Dus had ik vorige week ook drie zakjes besteld voornamelijk om weg te geven😂😎 al onderweg naar Frankrijk🤸🏼‍♀️

aangepast door appelvrouw

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Vandaag ontving ik nog wat dingetjes van Leven van het land: een vorm met volger voor harde kaas, kaasmatjes, pekelweger, proprionibacterie voor gatenkaas en lipase voor pittige kaas. Morgen komt nog de kaaswax en nog een bacterie voor Pyreneeënkaas 😁. (6x het woord kaas in 1 post, verder gaat alles goed met me).

IMG_8977.jpeg

Geplaatst:

Ik denk aan een boek van Elsschot🧀

Mooi zeg je bent goed op dreef! Gefeliciteerd met deze aankoop.

Ik denk dat we maar moeten zorgen dat de kaaspers versneld jouw kant op gaat.

Mooi dat je de vorm hebt. Ik heb dezelfden ze gaan lekker lang mee.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

@Jorieke123 en @appelvrouw ik vind het gewoon zo enorm leuk om te doen en nu is de tijd! Straks in het voorjaar en zomer gaat het de kast weer in en is de aandacht voor de tuin. Buiten de bacteriën is de rest vrij basaal en daarmee kom je een heel eind 😃. Die bacteriën/schimmels vind ik heel leuk om mee te experimenteren, wat dat qua smaak doet. En die liggen lekker in de vriezer dus gaan nog wel een extra seizoen mee. En dan hoop ik een paar harde kaasjes op de plank te hebben liggen.

Geplaatst:

Zaden en plantjes gekocht voor 2026,bij verschillende,niet nader genoemde leveranciers,dus helaas ook een paar x verzendkosten omdat niet alles op voorraad was bij m'n 'vaste' webwinkel.😉

boomspinazie

broccoli nine star perennial

daslook

Japanse wijnbes

kattenkruid blauwe cultivar

kousenbanden zwart zaad

mosterdblad giant red

nieuw zeelandse spinazie

oesterblad

pakketje look en uiensoorten

rankspinazie

Slangenlook

Geplaatst:

Ook rankspinazie. Dat wordt een trend volgend jaar.

Ik heb wel 7 verschillende leveranciers waar ik alles vandaan haal en ja steeds verzendkosten.

In Duitsland is er best veel keus. Maar ze hebben niet overal hetzelfde, zeker als je een bepaald type zoekt. En soms vergeet ik wat of zie iets leuks, net als de rankspinazie. @Bernaar En dan doe ik weer een bestelling.

aangepast door Petrasmoestuin

Geplaatst:

Nóg wat extra zaad gekocht,ik kan amper wachten tot het nieuwe groei en bloei seizoen begint......m'n handen jeuken al....😉

Cherrytomaat 'Cheralita' - Solanum lycopersicum

Cocktailtomaat 'Phialina F1' – Solanum lycopersicum

Dropplant – Agastache foeniculum

Grote kaardebol – Dipsacus fullonum

San Marzano-tomaat 'Phiavita F1' – Solanum lycopersicum

Snacktomaat 'Phiabella F1' – Solanum lycopersicum

Tübingermengsel

Scharlei – Salvia sclarea

De tomatenrassen van dit lijstje zouden blijkbaar Phytophthora resistent zijn,daarom mijn aankoop van dat tomatenzaad,alhoewel ikzelf nog genoeg gezonde zaden heb van andere resistente rassen.😉

Het Tübingermengsel bleek gratis te zijn,ter bevordering van de biodiversiteit in onze tuinen,dus dat was een no-brainer om die kortingscode in te voeren bij mijn betaling.😉

Geplaatst:

Bij die tomaten van "de bolster" is de resistentie tegen Pi o.a. op de aanwezigheid van het Ph2 en Ph3 resistentie gen gebaseerd, wat tot een van de betere resistentie tegen Pi zou leiden (echter 2025 was zo goed, dat ook andere tomaten hier zo goed als geen last hadden, dus kan er hier nog echt geen vergelijk over maken). Ze hebben ook nog een andere resistenties (o.a. tegen bladvlekkenziekte) en waren hier 1 van de laatst oogstbare en het zijn best lekkere tomaten. Het echt een San Marzano type noemen vind ik wel iets te ver gaan (en ik denk ook de meeste Italianen )), daarvoor is de structuur van Phiavita (voorheen ‘BOL-T-5505' F1) te sappig en bevat teveel zaden, naar vorm zijn er wel gelijkenissen, dus eerder een lookalike. Dit jaar zitten ze ook hier terug in de selectie.

Tomatentopic 2025 - Pagina 24 - Groente - Moestuin Forum

aangepast door redzebra

Geplaatst:

@redzebra ,ik ben GEK op resistente tomatenrassen!Niet enkel voor m'n moreel,maar omdat ik die groente/vrucht/whatever classificatie waaronder de 'tomaat' valt ZO graag lust!😊

Ik heb eigen tomaatjes gegeten vanaf begin juli tot begin november ,dus 4 maanden eigen tomaatjes achter de kiezen,ik denk dat ikzelf goed ben voor minstens 25 kg per jaar van dat rode goud.....😊

Geplaatst:
4 uren geleden, Bernaar zei:

ikzelf goed ben voor minstens 25 kg per jaar van dat rode goud.....😊

Wat geweldig dat het jou lukt. Ik heb al 2 jaar struggles met tomaten, vooral dit jaar. Zo erg dat ik denk: ik doe niet veel tomaten meer. Ik zet er wat anders neer. Ik ben helemaal verliefd op pompoenen geworden, dus die komen het volgend jaar extra in mijn bakken. Ik ga ze wel meer ruimte geven, dus niet speciaal meer pompoenen, wel heel veel verschillende.

Geplaatst:

@Petrasmoestuin ,zó jammer dat je de tomatenteelt wil opgeven....😞

Voor mij persoonlijk,is het 1 van de LEKKERSTE tuinproducten die ook nog eens een écht verschil maken qua smaak met degene die je in de winkels kan kopen tijdens het hoogseizoen.

Nu dat we in december zitten,koop ik de onze natuurlijk ook bij de AH,Jumbo e.d.,maar de smaak komt zelfs nog niet in de buurt van m'n eigen tomaatjes,óngeacht welk ras dat ik geteeld had.

Geplaatst:

Ja, dat weet ik. Maar ik moet keuzes maken wat mijn klimgedeeltes betreft. Ik ga er uiteraard wel weer een paar plaatsen, maar ook die geef ik nu meer ruimte, want ik heb heel gauw last van meeldauw. Ik heb een vrij vochtige tuin met veel bomen die bij de buren staan en ook bij mij. En ja, die bomen hebben ook voordelen. Ik stik van de vogels. Ook nu op ons terras zo leuk. Steeds moeten wij het voederhuisje van de mezen en de mussen recht zetten, omdat de tortelduifjes er steeds samen op staan o.a. 's Morgens alle 2 de huisjes vol met zaden en vetbollen aangevuld, 's middags al leeg.

Heb je de grote boom op ons terras al gezien, de aanvliegroute van alle vogels? Ook voor het nestje in mei, echt genieten elke dag.

• 2 weken later...
Geplaatst:

Dit oude jaar nog even bij me buurman langsgelopen

Die in de schaal is van afgelopen seizoen de bubblegum. Gezien het suc6 mogen er meer komen.

20251230_135543.jpg

aangepast door Kruidenvrouwtje

Geplaatst:

Wat een leuke bestelling. Wat zijn dit allemaal voor knollen @Kruidenvrouwtje ?

Geplaatst:
Op 5-12-2025 om 11:02, Arja zei:

Krimpkous?

Ik dacht een stukje tuinslang en dan met föhn, verfstripper, brandertje, wat verwarmen en vormen om de handvatten. Fel geel of ander fel kleurtje slang om makkelijker terug te vinden in het groen, dus geen groene slang als het kan.

https://www.chillipepers.nl

Home of the Turbo.

De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.

Geplaatst:

Doet Ocra het wel in Nederland? Mellie had slechte ervaring in NL, geweldige in Turkije, staat mij bij.

https://www.chillipepers.nl

Home of the Turbo.

De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.

Geplaatst:
2 uren geleden, Kruidenvrouwtje zei:

Oca

Van die rode losse schreef je Oca. Heel veel andere soorten Oca besteld? Spannend.

Geplaatst:
34 minutes ago, donaldk said:

Doet Ocra het wel in Nederland?

Jawel, mits je het enigzins uit de langdurige vorst met teveel vocht kunt houden. Knolletjes opgraven en vorstvrij overwinteren is het best

Ik heb het over Oca, trouwens

aangepast door woldistel

Mulch! Moeder natuur houdt niet van kale grond.

Geplaatst:

Okra is wat anders ;) die peultjes zijn mij nog nooit gelukt. Misschien in de kas doen?

Ja ze blijven ietsje kleiner, tis spelen met de tijd die je hebt. Vroeg thuis opkweken en dan zo lang mogelijk ervanaf blijven tot na de 1e vorst. Want de knollen groeien pas flink na het afsterven van het loof wat dan in de knol trekt. Zelfde als alle andere bolgewassen eigenlijk die krijgen ook betere knollen na het loof gestorven is

@Petrasmoestuin vreeken had er 15 ;) dus nu 1 goed gelukt is mogen de andere 14 er ook komen in potten

aangepast door Kruidenvrouwtje

Geplaatst:
6 minuten geleden, Kruidenvrouwtje zei:

andere 14 er

Jij bent dus helemaal verliefd op de knollen. Ik ga ook maar 1 soort proberen denk ik. Meer plek heb ik niet. Ik ben het volgend jaar van de pompoenen.😀

Geplaatst:

Verschillende zaden van Janssen en Deaflora. Kan ik eindelijk mijn ruilbeloftes waar maken 😊.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.