appelvrouw Posted May 20, 2013 Share Posted May 20, 2013 Oca (Oxalis tuberosa) Wie heeft hem dit jaar in de tuin?Al gegeten misschien?Hoe heb je hem geplant, met hoeveel ruimte en welke bemesting? Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erny Posted May 20, 2013 Share Posted May 20, 2013 Heb wat bolletjes van Gemma gekregen maar die moeten de grond nog in... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
renze Posted May 20, 2013 Share Posted May 20, 2013 sorry maar wat is dat eig? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erny Posted May 20, 2013 Share Posted May 20, 2013 http://nl.wikipedia.org/wiki/Oca Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
thea Posted May 20, 2013 Share Posted May 20, 2013 Ze zien er niet zo uit als de yacon,maar de eigenschappen bijna het zelfde. Quote http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erny Posted June 18, 2013 Share Posted June 18, 2013 Leuk plantje in ieder geval die Oca... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted June 18, 2013 Author Share Posted June 18, 2013 Zo, je hebt een hele kwekerij Ern! Ik heb geen plant meer, want ik heb hem weggegeven aan de showtuin die we dit jaar gaan maken voor de jaarmarkt..maar ik denk wel een deel van de oogst op te eisen! Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
henkg Posted March 31, 2014 Share Posted March 31, 2014 Zelfde vraag als de topicstarter (Appelvrouw): ervaringen met Oca?Ik lees dat een plant ongeveer 1 m2 nodig heeft, ongeveer een halve meter hoog wordt en dat de knolvorming pas erg laat in het najaar begint. Oogst pas in november / december. Wat zoeken levert op:Loraine gaat ze in 2014 telenErny had ze in 2013 (?)Appelvrouw had ze in 2013 (in de showtuin?)Sovreze had ze in 2013 (?) Maar hoe is dat in 2013 (of eerder) afgelopen? Quote 2025_teeltlijst (.xlsx) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erny Posted March 31, 2014 Share Posted March 31, 2014 Eh... ik had er 10 op een halve vierkante meter staan geloof ik... Mooie plantjes, ongeveer 40 cm hoog.Was een verhoogde bak met losse aarde. Knolletjes zijn goed gegroeid en heb er ongeveer 25 kunnen oogsten (januari) en heb er een stuk of 15 teruggestopt. Maar geen mega-oogst dus. Aardperen leveren meer op. Oca-oogst is wel veel mooier. foto-s-van-je-oogst-t2305-820.html Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted November 2, 2017 Author Share Posted November 2, 2017 Nog maar even terug naar dit topic voor de Oca ervaringen. Heeft er iemand al geoogst? IK heb twee potten staan die lichte vorstschade aan de plant vertonen..de potten heb ik daarom snel in de kas gezet. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hermen Posted November 2, 2017 Share Posted November 2, 2017 Ik heb er vorig weekend een handjevol opgegraven, vooral uit nieuwsgierigheid, het is mijn eerste jaar Oca. Er zaten al aardige knolletjes aan. De planten zien er nog goed uit, dus ik denk dat ik de rest van de knolletjes nog even laat zitten. Ze staan bij mij in de volle grond, in combinatie met (de inmiddels geoogste aardappelen), Mashua, Ulluco en Yacon. Ook die laat ik allemaal nog even zitten totdat het hier gaat vriezen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted November 2, 2017 Author Share Posted November 2, 2017 Dank Hermen. Ik laat ze ook nog maar even in de potten. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Spitskool Posted January 18, 2018 Share Posted January 18, 2018 Ik las dat je de oca en de mashua in september af moet dekken. En wel hier: http://www.noordwijkbuiten.nl/?page=producten&product_id=35. (Geweldige plek om thee te drinken of platjes te scoren, maar dat ter zijde.) Mijn mashua heeft dit jaar overvloedig gebloeid en groeide ook op een prachtige wijze. Maar bij het oogsten in november vond ik werkelijk niet een knolletje terug. Ik heb ook niks afgedekt dat seizoen, had geen idee dat het moest. Gelukkig heb ik voor komend seizoen zowel oca als mashua knolletjes gekregen. Ik ga een poging wagen om ze in september af te dekken, eens kijken wat dat oplevert. De mashua vind ik wel een van de mooiere planten in mijn tuin; geweldig boe die overal overhaan of doorheen groeit en bloeit. Quote Eeuwigdurend aanrommelend moestuinier. Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted January 18, 2018 Author Share Posted January 18, 2018 Ok dank je wel, dat geld dan voor de mashua, niet voor de oca toch? Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Spitskool Posted January 18, 2018 Share Posted January 18, 2018 Ook voor de oca: http://www.noordwijkbuiten.nl/?page=producten&cat=4&product_id=36. (Ik heb zelf nog nooit oca geprobeerd, maar lees hier weer hetzelfde.) Quote Eeuwigdurend aanrommelend moestuinier. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cupcakeje Posted March 17, 2019 Share Posted March 17, 2019 Ik ben benieuwd net op de groenmoes ook 3 knolletjes gekocht! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
acpronk Posted November 3, 2024 Share Posted November 3, 2024 Nog maar een keer proberen. Wie heeft er al geoogst en gegeten? Zowel de knollen als het jonge blad/jonge takken kunnen gegeten worden. Ik heb de planten al 3 jaar, maar nog niet gegeten 😓 Mashua wel, maar dat is een ander topic. Dit zijn planten van knolletjes die ik vorig jaar heb laten zitten (per ongeluk, niet gezien). Heb ook nog wat in kuipen geplant, want de woelmuizen zijn er ook gek op. Deze staan niet op de foto. Zijn iets minder mooi, deels overgroeid door andere planten. Ik ga deze binnenkort oogsten. Die in de kuipen zijn beschermd, die kunnen wel tot de vorst wachten. Wil ook wel het jonge blad proberen. Iemand daar al ervaring mee? En recept / wijze van klaarmaken? Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arja Posted November 3, 2024 Share Posted November 3, 2024 Partner eet ze wel, meestal in een stoofschotel. Zelf eet ik ze niet want te veel oxaalzuur. De onze zitten nog in de grond, ik lees even mee. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
woldistel Posted November 3, 2024 Share Posted November 3, 2024 Hmmm, kweek ze al sinds ik een volkstuin heb, ik denk al iets van tien jaar, toen ik gegrepen werd door de Andes-knollen (yacon, oca, mashua en nog een die ik even vergeten ben). Mashua vind ik rauw heerlijk, maar veel moeilijker dan oca, want vorstgevoeliger. Oca komt bij mij overal op. Ooit had ik een vijftal soorten/ kleuren. Ik verplant ze en soms nog niet eens, maar ze komen dus her en der weer op. Eerder liet ik ze een paar dagen in zonlicht liggen om de smaak te verbeteren. Maar ik heb ze nooit " eigen" kunnen maken. Net als Yacon. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
acpronk Posted November 3, 2024 Share Posted November 3, 2024 11 minuten geleden, woldistel zei: nog een die ik even vergeten ben Ulluco toevallig? 2 jaar geleden (3 seizoenen geleden) was ik ook into de Andes knollen. Yakon, ulluco, mashua en dus ook oca. Liet me overvallen door de nachtvorst, en alles was snot. Ulluco kon ik niet meer vinden, oca een niet zo grote oogst (vorig jaar dan weer beter) en mashua wel grote oogst (vorig jaar dan weer bijna niks). Als test ga ik wat oca knollen tussen de knoflook planten. Allemaal in de loop van de maand de grond in. De oca komt relatief laat op (mei denk ik), groeit niet geweldig snel, en houdt hopelijk wat onkruid tegen. Tegen de tijd dat de knoflook geoogst moet worden (2 maanden later), zullen de oca planten de grond een beetje gaan bedekken. 3 Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
woldistel Posted November 3, 2024 Share Posted November 3, 2024 4 minuten geleden, acpronk zei: Ulluco toevallig? Nee die niet ? 🤷? Ik heb van de overblijvende en her en der Oca best wel wat oogst, maar ik weet eigenlijk niet zo goed wat ik ermee wil. Maar het komt elk jaar weer op, dus die zijn dan wel het meest geschikt voor de Nederlandse temperatuur. Mashua vind ik rauw echt lekker, doet me denken aan wasabi, maar dan anders. Misschien moet ik inderdaad eens iets met recepten met stengels en bladeren gaan zoeken. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mellie Posted November 3, 2024 Share Posted November 3, 2024 @acpronk ik had dezelfde combi! Ook ten val gekomen door meneer vorst. Ulluco nooit terug gezien. Maahua en oca zelfde verhaal. Yacon jaren lang kunnen eten, die zijn pas dit jaar spoorloos. Moet komend jaar weer nieuwe kopen. Vind yacon heerlijk rauw. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
acpronk Posted November 9, 2024 Share Posted November 9, 2024 Ik kon geen oca blad recept vinden. Eerst even gewassen. Blad is inderdaad flink zuur. Daarna gebakken met wat zout en peper. Geen succes. Toen wat oestersaus toegevoegd. Ook geen succes. Ook gebakken blijft het zuur. En met oestersaus ook wat zout, met een licht zoet smaakje. En gebakken wordt het bovendien vies bruin, de textuur is zoals gebakken spinazie. Het is niet voor herhaling vatbaar, de huisgenoten (ik moest vandaag alleen eten, tenminste de baby eet nog niet met de pot mee) zullen het niet in dank afnemen. Wellicht is een oca-blad-compote wel een goed recept, maar weet niet of ik me daar aan wil wagen. 1 Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
SebastiaanB Posted November 12, 2024 Share Posted November 12, 2024 Dit jaar heb ik voor het eerst oca geplant. In maart binnen in potjes aan de groei gekregen en in april en mei in speciekuipen buiten geplant. De planten zien er nog prima uit, maar ik zie nog weinig dat op knolvorming lijkt. Wel een enkel knolletje bovenop de aarde en eentje zomaar aan een geknakte tak. Ik denk dat deze zomer zonder extreme hitte en nu deze zachte herfst perfect zijn. Mijn handen jeuken om te gaan graven, maar ik wacht toch maar tot de plant afsterft. Of als de grond zo nat blijft dat tot dreigt. Denk aan vorige herfst... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts