Kevin96 Posted January 13, 2021 Share Posted January 13, 2021 Goeiedag, Een beetje een rare vraag, maar in de zomer van 2019 heb ik op een stuk grond brandnetels verdelgd met pesticiden. Kan ik er dit jaar groenten op verbouwen? Of is dat niet verstandig? Alvast bedankt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Patrijs Posted January 13, 2021 Share Posted January 13, 2021 (edited) Welkom, Het is maar net de vraag wat je gebruikt hebt..... Hier waren vroeger moestuinders die vertelden: "ik heb alles platgespoten met een middeltje dat al lang verboden is maar dat bij mij nog in de schuur stond." Of er verband is weet ik niet, maar al die tuinders zijn nu dood.😇 Edited January 13, 2021 by Patrijs 1 Quote De moestuin van Patrijs Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kevin96 Posted January 13, 2021 Author Share Posted January 13, 2021 Ik ga in het weekend even kijken wat het was, misschien dat het dan wellicht wat duidelijker is. Dood wil ik nog niet haha. Alvast bedankt voor uw moeite. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Flup Posted January 13, 2021 Share Posted January 13, 2021 Denk dat het wel kan, maar zou in het vervolg bij brandnetels toch ervoor kiezen om die met wortel en al uit te graven. Heb ik het verleden ook gif gespoten om de brandnetels weg te krijgen (hielp niet, kwam het volgende jaar weer gewoon op) en heb 7 jaar later op dat stuk moestuinplanten gezet (en de oogst gegeten). Ben geen fan van gif, maar ik wilde destijds een snelle oplossing. Nu zou ik daar zeker niet voor kiezen. Heel veel groente en fruit in de winkel is ook bespoten (of de grond waarop het groeit). Daar hoor je ook niemand over en de mensen die dat jarenlang eten, leven ook nog steeds. Ik denk dat het niet zo'n vaart zal lopen, tenzij je ergens pesticiden hebt gebruikt die destijds allang verboden waren. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kevin96 Posted January 13, 2021 Author Share Posted January 13, 2021 Hartstikke bedankt Flup. Het was ook gif die niet heel erg werkte. Daarna heb ik nooit meer gif gespoten. Ben ook meer een voorstander van het omspitten en de wortel eruit trekken. Heb op het stuk grond afgelopen jaar pompoenen gezet, dus hoop dat deze pompoenen het gif grotendeels hebben opgenomen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobO Posted January 15, 2021 Share Posted January 15, 2021 als je weet wat er gespoten is kun je zoeken op de halfwaardetijd en toxiciteit bijvoorbeeld mcpa heeft een halfwaardetijd van 15 dagen dus na 15, 30, 45 .... is er nog 1/2, 1/4. 1/8 .... over in de praktijk kun je na twee jaar idd gewoon door tenzij het heel giftig is. dus een klein restje nog schade kan aanrichten, mcpa is dan weer bijvoorbeeld geen probleem in de grond, wel in het slootwater trouwens kortom het is van belang wat je gespoten hebt... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
donaldk Posted January 18, 2021 Share Posted January 18, 2021 (edited) Op 13-1-2021 om 15:47, Patrijs zei: Welkom, Het is maar net de vraag wat je gebruikt hebt..... Hier waren vroeger moestuinders die vertelden: "ik heb alles platgespoten met een middeltje dat al lang verboden is maar dat bij mij nog in de schuur stond." Of er verband is weet ik niet, maar al die tuinders zijn nu dood.😇 Nee joh, gewoon kijken of iemand nog wat Chloor IPC 40 overheeft daar gaan brandnetels wel van weg. Dit verloor toelating pas per 1 juli en op gebruiken tot en met september, j.l. Dus daar heb je niet van ouderdom gestorven ouwe tuinders/boeren voor nodig. Kom er zat tegen van dik in de 80. Dus allemaal nog uit de DDT tijd, lol. Chloor IPC is ook zo'n beetje het enige dat werkt tegen mos (op bestrating/asfalt) is dus heel wat milieuvriendelijker dan de asfaltcentrale bellen. ik heb helaas weinig contacten. Bio zegt grond verdicht en veel nitraat, dus groeit er brandnetel die grond losser maakt door taproot de diepte in te duwen en de stikstof bindt, dergelijk herstel duurt heeeel lang. Edited January 18, 2021 by donaldk Quote https://www.chillipepers.nl Home of the Turbo. De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts