kustlijn Posted November 11, 2011 Share Posted November 11, 2011 Mijn Laurier is aangetast door schildluizen.Ik heb de Laurier nog altijd buiten staan en ik ontdekte dat hij behoorlijk onder de schildluizen zit. Is er een goede remedie tegen schildluis? Quote Onze nieuwe habitat : https://youtu.be/BapOVa6jPgg Zittauer Gebirge ( Natur, Wandern, Entspannung, Ruhe ) Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansm Posted November 11, 2011 Share Posted November 11, 2011 Erg moeilijk weg krijgen bij laulier, ik zou alleen een spuitbus weten geen biologische manier.Meestal tocht als de plant in pot staat zou ik een tochtvrij plekje geven. Quote Players only love you when they're playing. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kustlijn Posted November 15, 2011 Author Share Posted November 15, 2011 Bedankt hansm voor het antwoord.Met gif wilde ik nu juist niet aan de gang gaan.Vooral omdat ik de laurier wil gebruiken voor in het eten.De laurier staat inderdaad in een pot op de tocht. Quote Onze nieuwe habitat : https://youtu.be/BapOVa6jPgg Zittauer Gebirge ( Natur, Wandern, Entspannung, Ruhe ) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marinus Ros Posted December 26, 2011 Share Posted December 26, 2011 Heb precies hetzelfde probleem met onze laurier. Hij staat bijna noodgedwongen in de wind als hij buiten staat. Het waait hier bijna het hele jaar flink. De enige oplossing om op min of meer natuurlijke wijze de laurier van schild- dopluizen te ontdoen die ik gevonden heb op de site van een grote belgische laurierkwekerij gaat als volgt: -emmer water met een oplossing van natuurlijke zeep in gemengd. (de zeep is er vooral om de suikerachtige afscheiding van de luizen op het blad te verwijderen) -nagelborsteltje (handborsteltje waarmee je hardnekkig vuil van je afschrobt) - je legt de plant op zijn kant en dan schrob je alles af, ook de onderzijde van de bladeren en de stengels. - herhalen tot je geen luisje meer kan bespeuren. - de plant goed afsproeien tot er geen zeep meer op zit. - Indien nodig de behandeling bij hardnekkigheid herhalen. Als je plant binnenhaalt voor overwintering (en da's haast noodzakelijk), zet je hem op een koele plaats. Minder licht is niet erg. Zelf ben ik toch overgestapt naar een chemische behandeling omdat het me een nagenoeg hopeloze zaak leek om elk bladje schoon te gaan schrobben.Het is een produkt van Bayer dat je in het gietwater oplost en aldus in de sapstroom wordt opgenomen.Van onze laurier plukken we toch het komende jaar niet en als we er toch zin in krijgen schaffen we wel een nieuwe plant aan. Ah, voor ik het vergeet, liever 's morgens begieten in de zomer en niet met natte voeten laten staan (sclerotienrot). De aardkluit bewateren en dus liever niet de bladeren en dat vooral niet 's avonds. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts