cedricm Posted January 18, 2021 Share Posted January 18, 2021 Goeienavond Ik had graag wat nieuw tomatenzaad aangekocht via het internet om te experimenteren naar smaken. Ik vind heel weinig ervaringen over Blumen tomatenzaad. Heeft er iemand ervaring met die rassen? Alvast bedankt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Patrijs Posted January 18, 2021 Share Posted January 18, 2021 Ik denk dat het merk zaad er niet veel toe doet, maar als je bijv. zoek op ribelleF1 krijg je veel hits. Wel even Google translate gebruiken want veel is Italiaans. pomodoro ribelle f1 - Google zoeken Quote De moestuin van Patrijs Link to comment Share on other sites More sharing options...
weknow Posted January 19, 2021 Share Posted January 19, 2021 Verwacht van F1 GEEN betere smaken!! F1 wordt alleen maar ontwikkeld voor kenmerken die voor de handel of voor industriele toepassingen interessant zijn. Dit komt zelden overeen met wat liefhebbers belangrijk vinden. Mijn tip: Kies voor goede zaadvaste rassen. Er zijn ook daarin dozijnen met dit soort tomaatjes te koop. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Waaslander Posted January 19, 2021 Share Posted January 19, 2021 4 uren geleden, weknow zei: Verwacht van F1 GEEN betere smaken!! F1 wordt alleen maar ontwikkeld voor kenmerken die voor de handel of voor industriele toepassingen interessant zijn Tot enkele jaren geleden moesten tomaten vooral rond en rood zijn voor de handel , lijkt me laatste jaren wel verandering in te komen in groenten afdeling supermarkten . Vermoed dat dit ook in F1 zaden voor beperkingen zorgt . F1 zaden bewust om hun F1 zijn kopen zou ik enkel doen voor resistente rassen tegen aardappelziekte . Maar in serre en geen tomaten en aardappelen in de buurt heb ik er geen last van normaal . Heirloom soorten veel meer keuze in soorten en selectie meer op wat interessant is voor de moestuinder . 17 uren geleden, cedricm zei: k had graag wat nieuw tomatenzaad aangekocht via het internet om te experimenteren naar smaken. Onderaan foto zie ik 45 en 65 staan vermoed aantal zaden . Wat doe je met zoveel zaden zeker als experiment . Enkel deze soort kweken en valt smaak tegen wat dan? En je heb dan nog zaden over. En zaden zijn ook nogal prijzig vind ik . Heirloom soorten vind je op internet ook door liefhebbers kwekers per 5 of 10 zaden voor 1 euro of zo . Meer soorten om mee te experimenteren voor zelfde geld . En door zaadvastheid en redelijke kleine kans op kruisbestuiving kunt je zelf zaden oogsten voor de volgende jaren als een soort u bevalt . Het hangt natuurlijk ook af wat je zelf het belangrijkste vind . Heb zo ook eens een F1 aperitief tomaat staan gehad op hoeveelheid kon er geen een heirloom soort aan . Maar op smaak gingen er in mijn ogen veel heirloom soorten boven . Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EvaB65 Posted February 7, 2021 Share Posted February 7, 2021 Op 19-1-2021 om 11:46, weknow zei: Verwacht van F1 GEEN betere smaken!! F1 wordt alleen maar ontwikkeld voor kenmerken die voor de handel of voor industriele toepassingen interessant zijn. Dit komt zelden overeen met wat liefhebbers belangrijk vinden. Mijn tip: Kies voor goede zaadvaste rassen. Er zijn ook daarin dozijnen met dit soort tomaatjes te koop. wat zijn dan zaadvaste rassen? kun je een voorbeeld geven? en hoe kom ik daar aan? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
weknow Posted February 7, 2021 Share Posted February 7, 2021 (edited) 4 uren geleden, EvaB65 zei: wat zijn dan zaadvaste rassen? 1. Eerst even een algemeen antwoord op deze vraag...voor zowat alle groenten en bloemen (maar tomaten zijn de uitzondering...dus daarover achteraan aparte uitleg!) Bij een zaadvast ras: Als planten van dat ras elkaar bestuiven (en dus met elkaar kruisen) komen er kind-planten met dezelfde eigenschappen van dat ras. Dat wordt bereikt door vele generaties lang steeds vanuit heel veel ouderplanten die te selecteren, die de kenmerken hebben die men wenst. Op die manier is er een zekere variatie in de genen waardoor er geen inteelt (want dan gaan je inboeten op kwaliteit) ontstaat, maar toch de belangrijke kenmerken van dat ras worden behouden. Het verschil tussen het vakman/vrouw-schap van uitstekende zaadbedrijven en slechte zaadwinners is dat er bij het kweken van zaden van zo een zaadvast ras, steeds zeer streng wordt geselecteerd en dat het aantal planten waarmee gekweekt en dus gekruist wordt behoorlijk groot blijft. Dat is een reden waarom kwaliteitszaad relatief duur is (hetgeen lang niet altijd wil zeggen dat duur zaad dus goed zou zijn 😉) 2. Bij tomaten is het nog wat simpeler. Dat komt doordat tomaten - in tegenstelling tot bijna alle groenten en bloemen - vooral zelfbestuivend zijn. De meeldraden van een tomatenbloem zitten heel kort boven de stamper. Daardoor zorgt een beetje wind of een invliegend insect bijna altijd dat die bloem zichzelf bevrucht. Daardoor zijn bijna alle tomatenrassen zaadvast. Tomaten zijn planten waarvan je poepgemakkelijk goed zaad met precies dezelfde eigenschappen als de moederplant kunt oogsten. (Dit dus in tegenstelling tot bijna alle andere groentenrasse en bloemenrassen.) De dure F1-soorten, daar staat het altijd wel bij bij tomaten. Daar is dus geen sprake van zelfbevruchting, maar worden bepaalde soorten een aantal generaties lang met elkaar gekruist om een bepaalde eigenschap te verkrijgen (zoals die dubbele resistentie tegen phytophtera die er alleen is als zeer bepaalde genen in een bepaalde combinatie voorkomen). 3. Als je zaden koopt van gekende goede zaadbedrijven die hun eigen zaden kweken (bijvoorbeeld De Bolster) dan zullen dat - niet alleen voor tomaten - altijd zaadvaste rassen zijn, tenzij enkele waar F1 duidelijk bij wordt vermeld. Wil je meer weten over het winnen van zaden van zowat ale moestuingewassen, hoe je dat doet en hoe je daarbij zorgt voor goede kwaliteit dan kan ik je het uitstekende (want diepgaand, praktisch en toch eenvoudig geschreven) boek van VELT hierover aanbevelen: https://winkel.velt.nu/product/zelf-zaden-telen Edited February 7, 2021 by weknow 1 Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts