Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

bijen houden


BertM

Aanbevolen berichten

Gister even in mijn broedkast gekeken. De koningin had een succesvolle vlucht en ze legt goed! De bijen lijken tevreden met de koningin.En ik heb gelijk haar maar gevangen (eerst met zo'n pijpje, wat niet werkte, daarna met een soort haarklem voor bijen) en haar een kleurtje gegeven. 

De bijen waren wel aardig knorrig. Na er 3 van mijn arm afgeblazen te hebben, heb ik maar een jas, handschoenen en hoed opgezet. Zo kon ik rustig op zoek naar de koningin. Ze heeft wel een verticaal nest gemaakt ipv  horizontaal. Dus ze zullen op 2 verdiepingen gaan overwinteren denk ik. Ik moet ze wel blijven bijvoeren aangezien ze weinig honingvoorraad hebben. 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb gisteren ook (weer) kennis gemaakt met een angel.
De bijen van een collega imker moet ik bijvoeren aangezien hij met vakantie is en de eerste die buiten kwam vond het nodig deze achter te laten in mijn arm.
Een vreemd jaar en ik zag dat sommige kasten al een heel deel van hun voorraad hadden aangesproken. Ik hoor dit ook van collega’s, dus opletten dus.
Ze zijn ook erg opvliegerig bij controles, en 1 kast is moerloos.
Nu gaat bovengenoemde imker 2 zwermpjes samen voegen, dus we gaan 1 van de chefinnen overzeten en hopen dat ze die accepteren. Zo niet is dit volk gedoemd om te sterven
Het is nu tijd voor de varoa behandeling en voeren en dan zien we in het voorjaar weer. Nieuwe ronden, nieuwe kansen.

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Interessant om jullie aanpak te lezen! Ik heb mijn 2 kleine volkjes (inmiddels op zes broedramen en 6 honingramen door bovenop) juist doorlopend gevoerd waardoor ze nu een redelijke voorraad hebben aangelegd. Ik heb natuurlijk geen honing van deze volkjes dus dat is misschien het verschil in aanpak? 

 

En samenvoegen lijkt me echt heel spannend!!! Succes @BertM!! Ga je dan 1 van de koninginnen eruit nemen, of hoe pak jij zoiets aan?

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik hoef mijn 2 oude volken niet bij te voeren. Die hebben misschien zelfs te veel honing . 

En inderdaad het 3e volk moet ik ook bijvoeren wat die hebben geen honing opgebouwd/kunnen bouwen. 

Ben ook wel benieuwd hoe jij dat gaat doen. Ik wil vanavond mijn andere 2 volken checken. Ze klinken (met de kloptest) goed. Maar 1 van de 2 had een trage "leg" startup nadat ik de broed had weggehaald. Dus ik moet even kijken hoe veel bijen het nu zijn. Als ze nog steeds achterlopen moet ik ook misschien wat gaan samenvoegen. 
 

Link naar reactie
Delen op andere sites


 
En samenvoegen lijkt me echt heel spannend!!! Succes @BertM!! Ga je dan 1 van de koninginnen eruit nemen, of hoe pak jij zoiets aan?


Zo spannend is dat niet hoor.
We zoeken 1 van de koninginnen van beide zwermen, deze gaat in een kooitje in het volk zonder koningin. Na goed een uur weet de zwerm zonder koningin dat ze er niet meer is. We leggen een krant op de eerste zwerm zetten de andere er boven op. De volgende dag heb je een groter volk dat hopelijk de winter doorkomt
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later ...

De bijen zitten in de tros, dus het is rustig met de klusjes.
Nu had ik wat honing van vorig jaar over dat ik niet meer wil verkopen en vond het zonde om weg te gooien…
Heb er dit weekend mede van gemaakt: water, honing en gist.
Mijn droogkast leeggeruimd en op 20 graden gezet: Na een dag bubbelde het al als een gek in het waterslot.
Nu maar even uit laten fermenteren en dan rijpen.
Volgens de berichten moet dat laatste zeker 9 maanden

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik mede maak, vul ik de fles de eerste keer nooit helemaal vol, dan komt het door het waterslot. Na 2 weken hevel ik het over en vul de fles helemaal af. Dan na 2 weken nog een keer over hevelen en dan zeker 6 maanden laten staan. Maar vaak heb ik toch nog mede die blijft gisten, ik wil geen spul gebruiken om het gisten te stoppen. Je hebt dan een bruisende mede, erg lekker. Wel goed in de gaten houden of de mede de fles niet uit wil, maar dat had ik maar 1 keer met een fles gehad.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Nu had ik nog nooit van mede gehoord, maar Wikipedia en andere sites hebben me nu veel geleerd! Wat leuk dat jullie dat zelf maken. Welke gist gebruiken jullie?

Nee?
Is al een heel oud drankje.
Ik neem hem altijd mee uit slovenie, maar die is aardig hoog in alkohol percentage.
Ik heb gist speciaal voor mede gebruikt, maar kennelijk gaat het met champagne gistook.
Bakkersgist geeft kennelijk een bijsmaak, maar zie dat sommige mensen dat ook gebruiken, misschien bij melomel gaat dat wel goed.
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb champagnegist gebruikt, nu ik dit schrijf was dat misschien het probleem van blijven gisten. Ik ben kwijt welke gist ik nu heb, kan speciaal voor mede zijn, maar zou ook iets anders kunnen zijn. Ik maak altijd een giststarter van pure appelsap. Ik zou geen broodgist gebruiken, of als je het gebruikt, maar minimaal. Ik maak mijn mede altijd droog, dus dan laag in alcohol 8-12% alcohol. Volgens mij kom je zonder stoken niet boven de 15% alcohol.

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Als hobby vruchtenwijnmaker kan ik nog het volgende toevoegen: het soort gist is in combinatie met de hoeveelheid suikers bepalend voor het alcoholpercentage.

Bakkersgist is voor brood, biergist voor bier. Niet dat er geen alcohol ontstaat, maar hoe hoog die wordt is dan van tevoren een gokje (wel te meten nadien).

Er zijn snelle gisten (handig voor ongekookte pulp die snel bederft) en langzame en gisten die een hoog alcoholpercentage verdragen. Rond de 16 procent leggen alle gisten het loodje. De restsuiker bepaald dan hoe zoet je eindprodukt is. Je kunt daarna de wijn nog versterken met gedestilleerde alcohol.

 

Honing bestaat vooral uit suikers, dus hoe goed de mede smaakt is ook afhankelijk van de verdunning. Heel zoet of wat droger.

 

Er zijn behoorlijk wat goede gisten online te koop en ook niet erg duur. Een zakje is even duur als een pak goedkope wijn en je kunt er liters mee maken 😀

 

@MH95 Champagnegist is op zich niet verantwoordelijk voor nagistende flessen. Koolzuur ontstaat door restsuikers in combinatie met nog levende gistcellen. Kan bij allerlei soorten gist voorkomen.Daarom zit champagne ook in speciale flessen (hoge druk) met speciale kurken. Zodat er heel veel bubbels ontstaan op het moment dat de druk eraf gaat. Want dat is de bedoeling van champagne.

Dus eerst de mede goed uit laten gisten voor je het in flessen doet. Of doodmaken bij het gewenste alcoholpercentage.

Soms kan na het overhevelen en kurken nog wel eens een kurkje ploppen bij temperatuur verandering 🍾

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat is de oorzaak Bert?.
Varoa?. of moerloos het najaar in gegaan?. Wat heb je wanneer aan Varoa bestrijding gedaan?. 

Geen idee.
1 was een zwerm die ik in september geschept heb, dusik verwacht ik geen grote varoa besmetting. Na de tijd broed gezien.
Ander volk gaf al langer problemen, verschillende moerwisselingen dit jaar. Hier zag ik wel schade door een muis
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...