Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

bijen houden


BertM

Aanbevolen berichten

Ach wat verdrietig @BertM! En wat vreemd ook! Zomaar ineens 2 volken weg... Heb je nog wel andere volken waar je in het voorjaar weer mee verder kan? Balen zeg, sterkte ermee.

@Liekie

Heb er nog twee: 1 in de bijenstal en 1 op de moestuin.
Helaas komt dit vaker voor, een imker die ik ken was in een winter 30 van zijn 60 volken kwijt.
Ze noemen het ook wel de verdwijnziekte
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

BertM, is het voor komend jaar niet handig dat je aan koninginneteelt gaat doen met de zwermtrage Buckfastbij. Kan je hoop werk en ergenissen voorkomen. 
Afgelopen seizoen heb ik alles omgezet naar Buckfast F1. Komend jaar is de doelstelling om grotendeels over te schakkelen op zuivere Buckfast bijen. De beste F1 van dit jaar mogen dan nog een jaartje blijven. 

 

aangepast door Martijn
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Martijn
We zitten hier in een carnica regio en de mede imkers op de bijenstal hebben ook carnica’s, weet niet of het met gejuich wordt ontvangen als ik buckfast bijen er tussen ga zetten.

Koninginneteelt staat inderdaad op de planning en heb al bij de vereniging gevraagd of ze dat gaan geven komend seizoen.

Probleem met gevangen zwermen is inderdaad dat het zwermen in het DNA zit, dus de kans dat ze weer zwermen is aanwezig.

We gaan eens kijken hoe we de winter door komen met de andere volken en ga proberen volgend jaar in ieder geval een F1 erbij te krijgen

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...
Fijn dat het zo goed gaat en wat een mooie fles! Ik heb er hier precies zo een staan die in het huis van mijn grootouders stond, met het verhaal dat die afkomstig was van Engelse soldaten. Goed verhaal om er (weer) drank in te doen!

Heb er 3 staan van 5 liter, goed om kleine batches te maken.
Nadeel is dat je snel een grote ruimte hebt boven de vloeistof en dat bijvullen dus veel verdunning geeft
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Gezien het slechte weer vandaag maar eens de mede in flessen gedaan, hij leek me uitgegist dus nu is de tijd voor rijpen.
Vullen ging nog niet mooi, er kwam veel lucht mee, dus voor de volgende keer maar een vul hulpmiddel aanschaffen.
Nu bleef er natuurlijk een beetje over en dit maar eens geproefd: geur is nog niet zo, ruikt een beetje appelig… Alkohol zit er zeker in (!)
Hij is super droog en ik hoop dat hij over een paar maanden nog beter is.
Op zich niet verkeerd voor wat honing met water.
3df31b09da9a13d976570a1a6121bf44.jpg
cddf07a0050e53ca700fbc32f235eac5.jpg

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weeks later...

Muizen!
Een muizenfamilie had kans gezien om in een kast te komen en daar een nest te maken.
Helaas hebben ze de kast hiermee ook vernield
Zal ook de reden zijn dat dit volk weg is.
De redneck stoomwassmelter maar aangezwengeld om de ramen om te smelten.

9fe01e97057ea10727b8a761c2e45a2d.jpg

b1d59a284545e76f9fbd9a2f857f9e9c.jpg
fd4787f8bad202c69cad66dd30af1b23.jpg
94825e928b32af7a4a6eae5f59df38da.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...