Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

bijen houden


BertM

Aanbevolen berichten

En er hing weer een zwerm in de appelboom bij mijn collega imker.
Om het ons wat moeilijker te maken hing deze nog wat hoger
Maar toch gevangen en in een kast gedaan.

Plotseling hoorden we de koningin “tuuten”
Dit doen ze vaak op het moment dat ze uit de dop komen en er meerdere koninginne doppen zijn.
Je hoort dan de andere reageren en dat noemen ze “kwaken”.
Op zich bijzonder dat je dit in een zwerm hoort.
We hebben het op video staan: je hoort de zwerm en plotseling hoor je de koningin “tuuten”

  • Like 7
Link naar reactie
Delen op andere sites

Nouuuuuuu wat apart joh! Echt nog nooit gehoord. Dat dit uit een bij komt zeg! Ik vind het onvoorstelbaar! Wat een mazzel dat jullie er net bij waren en het filmden. Goh. Ik ben echt in shock dat dit geluid door een bij wordt geproduceerd. Kleine voetbalhooligans zijn het

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had gister een video gezien van een 1e jaar als imker. Het gaat dan wel heel erg kriebelen hoor (op een goede manier) !!! En lijkt me minder moeilijk/omslachtig/werk dan gedacht. En nu is er ook nog eens een hele zwerm incl kast te koop (wildvang) in de buurt, omdat ze stoppen met de imkerei (en de kopers kwamen niet opdagen voor de laatste kast) 

Het lijkt me zo leuk om honing van mijn eigen bij-tjes te hebben en maken! 

Ben nu heel erg aan het twijfelen...

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb je de link nog @RedTomato? Ik heb de knoop doorgehakt en ga binnenkort beginnen met bijen. Ik mag (echt heel lief!!) meelopen bij een imker in ons dorp. En ik heb me ook aangemeld voor een nbv cursus. Helaas starten de nieuwe cursussen pas volgend jaar weer, maar dan sta ik in ieder geval vast op de wachtlijst en kijk ik dan wel of ik het tegen die tijd nog steeds wil/nodig vind.

aangepast door Liekie
  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Liekie

Ik ben ook alle online bijen-houden info aan het afstruinen op het internet (ben heel erg van het autodidaktisch leren) En weet een imker in de buurt waar ik misschien een keer langs wil gaan om gewoon te kletsen en kijken. 

Maar eerst moet ik manlief beetje masseren. Hij vind dat ik te veel hobbies heb 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dankjewel voor de link! Ik kende deze Youtuber al, hij maakt echt goede filmpjes! Hij heeft ook een filmpje waar hij een imker in de Alpen bezoekt die een heel huis heeft voor zijn bijen! Echt geweldig interessant!

 

En teveel hobby's, dat bestaat toch niet! Hier hetzelfde 'probleem' overigens... maar ik maak er gewoon geen probleem van dat dat probleem er is 😉

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 5-6-2023 om 22:18, BertM zei:

En er hing weer een zwerm in de appelboom bij mijn collega imker.
Om het ons wat moeilijker te maken hing deze nog wat hoger emoji22.png
Maar toch gevangen en in een kast gedaan.

Plotseling hoorden we de koningin “tuuten”
Dit doen ze vaak op het moment dat ze uit de dop komen en er meerdere koninginne doppen zijn.
Je hoort dan de andere reageren en dat noemen ze “kwaken”.
Op zich bijzonder dat je dit in een zwerm hoort.
We hebben het op video staan: je hoort de zwerm en plotseling hoor je de koningin “tuuten”
 

wat bijzonder, ik begrijp dat ze ook tuuten als er een een beter voerplek weet dan de ander, naast de  bumbe danst tuuten ze dan ook.

Link naar reactie
Delen op andere sites

wat bijzonder, ik begrijp dat ze ook tuuten als er een een beter voerplek weet dan de ander, naast de  bumbe danst tuuten ze dan ook.

Na mijn weten tuuten de bijen niet, dit doet alleen de eerstgeboren koningin voordat ze vertrekt met een zwerm.

Het dansen doen ze inderdaad als er een voedselbron wordt gevonden.
De ronde dans of waggeldans doen ze als er voedselbinnen 100 meter wordt gevonden en anders doen ze de kwispeldans.

Waar je naar refereert is het stopsignaal:
De bijendans wordt ook gedaan door de “speurbijen” die op zoek gaan naar een nieuwe nestplaats als ze gezwermd zijn.
Op het moment dat speurbijen een mogelijke nestplaats hebben gevonden doen ze ook een dans op de buitenkant van de zwerm om aan te geven dat ze een nestplaats hebben gevonden. Andere bijen gaan deze plaats ook bekijken en wanneer er een meerderheid is gaan ze deze plaats bevolken. Wanneer een Bij een dans doet en er is al een betere plaaats gevonden dan wordt de Bij in de dans gestopt met het stop signaal.

Dit kun je in dit filmpje zien en horen.

https://www.imkerpedia.nl/wiki/index.php/Stopsignaal

Ik ben momenteel een boek aan het lezen van Professor Thomas Seeley genaamd “Honeybee Democracy” waarin wordt uitgelegd hoe het proces van zwermen werkt. Dit werkt demoncratisch en de meeste stemmen gelden. Bijen zijn facinerende wezens.
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Het is gelukt!! Sinds gisteren ben ik de gloednieuwe verzorger van een klein volkje op 3 ramen. Ik heb eigenhandig en succesvol de koningin mogen zoeken en markeren. Echt zo leuk!! Ze worden nu nog even bijgevoerd omdat het zo droog is, maar hopelijk als het wat gaat regenen kunnen ze binnenkort op eigen benen/pootjes staan. Ze waren al druk aan het bouwen en er worden eitjes gelegd. De imker waar ik veel van leer zei dat gezien de hoeveelheid broed, het bij dit volkje wel hard kan gaan en dat ze binnenkort al naar 6 ramen kunnen. Dat was slechts een kwestie van weken. Echt machtig interessant die beestjes en wat een harde werkers! Blij mee!

Gisteren ook meteen van de afgesneden/gebroken raat de was gesmolten. Ik moet nog even op zoek naar een goede methode/tools want die was is er echt niet meer af te krijgen als het erin/erop zit behalve met kokend water wat ik dan vervolgens niet meer door de gootsteen durf te kiepen ivm verstopping. Tips iemand?

  • Like 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Lieke
Gefeliciteerd met je eerste volkje!
Als je geluk hebt kunnen ze net nog van de Linde dracht profiteren
Voor het smelten van was kun je, zeker in het begin, een ontsapper gebruiken. Op de eerste pagina staat een foto van die van mij.
Ik heb er ondertussen ook een zonnewassmelter bij ( werkt super met dit weer) en ik heb een stoomwassmelter gemaakt voor de winter.

Was NIET in de gootsteen gooien! Dat krijg je nooit meer uit

Was verzamelen, dit is namelijk geld waard!
je kunt er het volgende mee doen:
- hergebruiken voor wasplaten of verkopen per kilo. (Bijenhuis)
- kaarsen maken
- samen met de propolis propolis zalf van maken.
- samen met olie gebruiken om de giet ijzeren pannen te seasonen.

Veel plezier metje eerste volkje.

  • Thanks 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb sinds gister ook 2 volken! 

Een imker om de hoek is ermee gestopt en, aangezien een koper niet kwam opdagen, had ik geluk en kon ik 2 volken inclusief kast overnemen! 

Zoals je kunt zien zijn ze al aardig groot (ze bestrijken 2 broedkamers)
photo_2023-06-26_18-36-01.thumb.jpg.3a03c34e9da57610b87784bee0b2900b.jpg

Ik laat ze nu nog even wennen. In een paar dagen duik ik een keer de kast in. Ze zijn nu vooral aan het oriënteren.  


Ik heb mijn eerste prik al... maar geheel mijn fout. Moet ik maar niet per ongeluk een bij vastpakken :classic_sleep: 

  • Like 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zit ik ik vrijdag achter mijn computer op het werk…. Bert! Bijen!

Wat is er aan de hand: staat een medewerker van de bouwmaterialen groothandel een breakdance te doen midden op straat.
is er een zwerm geland in de heg bij de buren op 30 cm van de grond.
“Ach die vang ik wel even” roep ik, “ heb mijn pak in de auto”.
Maar waarin? Haal 2 bakken en een stuk karton uit het magazijn. Bak onder de zwerm, schud de zwerm erin en karton erop. Even later lopen ze al naar binnen.. succes!!
Na een uurtje of 2 de andere bak erop, plakband er om heen, in de auto en op een draf naar de bijenstal.
In de bijenstal snel de bak open, ze zijn al versuft, dus net op tijd: schud ze in een de gele kast die ik heb staan…. Passen ze helemaal niet in 1 broedkamer
Gelukkig heb ik nog een broedkamer dus die erbij op en ze passen erin
Wat een monsterzwerm!
Paar ramen voer en wat lege ramen en nu maar hopen dat de nieuwe woning de dames bevalt.
Over een weekje maar eens kijken.

aa0bf71e1fc045ae80ed838575a6ea7c.jpg
048f23f5272be94c2c38bc4604a6dbf0.jpg


406da1eb2ad1add6e1512134b54a0a4a.jpg

  • Like 6
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wauw wat een goed verhaal! Ik denk nu meteen, zou ik ook m'n pak in de auto moeten leggen als ik ergens heen ga...? 😀 Ik dacht trouwens dat het zwermen wel een beetje voorbij was nu, maar toch niet blijkbaar! Gefeliciteerd met je nieuwe volk! Hoe zie je dat ze niet passen trouwens? Als ze er van alle kanten uit lopen ofzo?

 

@RedTomato Gefeliciteerd!! Mooie grote volken al! Jij hebt al een dikke kans op honing! Echt leuk om te zien dat meerdere mensen de stap maken. Het lijkt al bijna hip dat imkeren 😉

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe zie je dat ze niet passen trouwens? Als ze er van alle kanten uit lopen ofzo?


Ze lopen normaal tussen de ramen en er lag na een uur nog een cm aan bijen bovenop.

Vandaag even stiekem boven in de kast gekeken en ze zijn al lekker bezig de ramen uit te bouwen, dus het ziet er goed uit.
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Vandaag broed splitsing gedaan. Geen idee hoe dat op zijn Nederlands heet. Is een methode waarbij je de broed weghaalt bij bestaande volken en in een andere kast plaatst. Waardoor je de Varroa besmetting verlaagt. 

Het was flink zoeken naar de koninginnen. Die waren niet gekleurd en met 20 ramen is dat dan flink zoeken. Ik heb de moeren in een eetkamertje gezet (geen idee wat de Nederlandse term is) zodat ze niet naar de missende bijen gaan roepen. En in een dag of 3 zijn ze vrij en kunnen ze opnieuw gaan leggen. 

Over 24 dagen kan ik dan de nieuwe kast gaan behandelen omdat ze dan broedvrij zijn. (oude broed is uitgekomen en koningin is dan net bevrucht) 

Met een beetje geluk ga ik dan met 3 goede volken de herfst in. 

 

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik twijfel, maar het wordt denk ik Oxaalzuur als alle broed is uitgekomen en de nieuwe koningin nog niet legt. 

Ik ga bij de 2 "oude" kasten eerst even controleren wat de besmetting is. Als deze meer dan minimaal is, ga ik deze twee behandelen met Thymovar (heb ik van de vorige imker gekregen) Eigenlijk zou de besmetting praktisch niet aanwezig moeten zijn omdat alle kraamdames en broed weggehaald is.  

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gister even een hele korte check gedaan bij de broedkast (waar dus al het broed heen is en geen koningin was) ik zag in ieder geval 1 mooie (nog open) koninginnendop. Dus over een kleine 2 weken gaat hopelijk de 1e koningin op bruidsvlucht!

Ze hadden ook nog open honing en verzegende honing langs de randen. Dus voor alsnog hoef ik niet bij te voeren. Maar zodra al het broed uit is gekomen moet ik wel lege raampjes gaan weghalen en bij gaan voeren. Ze hebben niet de voorraad (en krijgen dat ook niet meer voor elkaar) om zelf hun winter voorraad te maken. 

Bij mijn 2 andere kasten heb ik de varroa lade erin geschoven nu het niet meer zo warm is. Dus even checken wat de besmetting is. 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...