Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

bijen houden


BertM

Aanbevolen berichten

Is er hier iemand die een bijen volk kan gebruiken?

ben pas verhuist

en de oude eigenaar heeft hem laten staan

zelf geen kennis genoeg ervan om te “houden”

 

mag gratis opgehaald worden

in elst bij rhenen

aangepast door Ian
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is wel erg vreemd van de vorige eigenaar!
Behalve dat het dieronvriendelijk is, zadeld hij je ook met een probleem op.

Is me iets te ver rijden, maar als je de plaatselijke imker vereniging belt, daar is altijd wel iemand die een volk kan gebruiken

Link naar reactie
Delen op andere sites

@BertM

heb iemand gevonden

die komt vanavond.

 

vond het niet erg dat die bleef staan

 

maar wel erg laag bij de grond

dat die de laatste dag de kast eraf getrapt had, 

 

die hebben we zo goed als we konden

weer terug gezet.


dier onvriendelijker kan dan niet meer denk ik.

 

puur uit interesse,

moeten ze dagelijks verzorgt worden?

 

 

aangepast door Ian
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Ian,

Honingbijen moeten inderdaad verzorging hebben.
Helaas hebben we sinds een 20 jaar de varoamijt die ziekte in de volken brengt en dus bestreden moet worden om een volk overlevingskansen te geven.
Bijen zijn al duizenden jaren gehouden door mensen zodat de bijen eigenlijk niet meer voor zich zelf kunnen zorgen en uiteindelijk doodgaan.
Vorig jaar bijvoorbeeld was het een slecht voorjaar en heb ik de bijen moeten voeren om te voorkomen dat ze doodgingen.

Met dieronvriendelijk bedoel ik een bijenvolk aan zijn lot overlaten of achterlaten bij een niet imker.
Ook kunnen bijen aardig agressief worden als er iets mis gaat en dan wil je niet in de buurt komen dan zijn het vliegende punaises
Ook zullen je buren het niet leuk vinden als ze gaan zwermen, en die tijd gaat nu in…

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uren geleden, BertM zei:

@Ian,

Honingbijen moeten inderdaad verzorging hebben.
Helaas hebben we sinds een 20 jaar de varoamijt die ziekte in de volken brengt en dus bestreden moet worden om een volk overlevingskansen te geven.
Bijen zijn al duizenden jaren gehouden door mensen zodat de bijen eigenlijk niet meer voor zich zelf kunnen zorgen en uiteindelijk doodgaan.
Vorig jaar bijvoorbeeld was het een slecht voorjaar en heb ik de bijen moeten voeren om te voorkomen dat ze doodgingen.

Met dieronvriendelijk bedoel ik een bijenvolk aan zijn lot overlaten of achterlaten bij een niet imker.
Ook kunnen bijen aardig agressief worden als er iets mis gaat en dan wil je niet in de buurt komen dan zijn het vliegende punaises emoji22.png
Ook zullen je buren het niet leuk vinden als ze gaan zwermen, en die tijd gaat nu in…


we hadden ze wel wat honing gegeven

toen we ze zagen, (dit omdat de oude eigenaar alle voedsel weg gehaald had)

omdat we gelukkig wisten dat ze dat wel nodig hebben

 

en wat ik zelf vermoede was

dat dit wel erg rustige bijen waren,

 

werd vanavond ook bevestigt door de imker

 

volgends hem hadden we het goed gedaan met de nood oplossing

en met de weinige kennis die we er van hadden.

 

hij heeft ze zonder problemen allemaal terug in de kast gekregen

door er een bodem en deksel op te doen

 

en na een bak koffie en zeer veel info over de bijen,

heeft die ze meegenomen

hij leek er blij mee te zijn

 

en ik was blij met een pot honing

en de wetenschap dat ze nu wel een kans hebben
 

snap wat je zegt over achterlaten bij een niet imker

maar als die ze netjes achtergelaten had was dit geen enkel probleem

geweest.

aangezien ik ze toch op laat halen door iemand die dat wel snapt

2 dagen zouden ze wel zonder verzorging moeten kunnen

 

 

 

  • Like 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...
Op 21-4-2022 om 18:47, BertM zei:

Dit hoort er ook bij: honingramen maken.emoji6.png9549497a1e359451fc1a24b83738cfa7.jpg

Leuk dat je ze zelf maakt Bert!

 

Heb jij of iemand anders kennis van de 20-30minuten bedrijfsmethode?

Ik droom er al sinds kinds af van om hobby imker te worden, maar vrees dat ik er op bepaalde momenten door werk/prive weinig tijd aan kan besteden. Honingbijen zijn echt fascinerend, ik wil ze ook niet verwaarlozen.

 

Ik las over het concept "weekendimkers" en nog beter de 30-minuten methode, waarmee je in totaal 30 minuten kwijt zou zijn per bijenvolk per jaar.. kan er verder eigenlijk niet veel over vinden.

 

Nu vind ik 30 minuten ook wel weinig klinken voor een hobby. Het mag wat mij betreft 10 tot 20 keer meer zijn, maar het geeft wel een veilig gevoel dat het met 'minder' kan, en dat je dan zelf extra tijd en liefde erin kan stoppen als je kan. Ik weet niet of ik het goed verwoord.

 

En ik weet ook niet of de methode geschikt is voor beginners en hoeveel jaren ervaring je met een 'gewone methode' zoals Aalsteren nodig hebt alvoren je efficienter kan imkeren.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Van de week nog een leuk stukje gelezen over hommels, wilde bijen, honingbijen en aardbeien. Ik weet alleen niet meer waar ergens. 🤷🏻‍♀️

Ik meen me te herinneren dat t zo was: Aardbeien die worden bevrucht door hommels worden onvolkomen, rare gedrochten. Bevrucht door wilde  bijen, dan krijgen ze een mooie dikke basis en een dunne punt. Bevrucht door honingbijen krijgen ze een mooie punt met een smalle basis. Zijn er zowel wilde als honingbijen dan krijg je perfecte aardbeien 🍓 . ;). 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

In de middag rond 3 uur is het altijd druk rond de kasten: de jonge bijen “ vliegen zich in”.
Ze vliegen met hun kop richting de kasten maken steeds grotere cirkels om zich te oriënteren.

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weeks later...
  • 4 weeks later...

Drukke tijden voor de imker: zwermen vangen, honing oogsten en deze weer zien te verkopen.
Helaas wat problemen met de bijen want op één of andere manier lijken ze allemaal zonder koningin te zitten.
Zaterdag bij de opening van het eco park samen met een mede imker voorlichting gegeven en natuurlijk mijn voorjaarshoning aan de man (en vrouw) brengen.
Nu nog even zien dat ik mijn volkjes klaar krijg voor de linde dracht.eefad671dbfcdbb848a68de29071a56f.jpg
93d28eb68337a0d9431cda3923d4c159.jpg
968a031ab7bd871b73256d20eed96ddc.jpg
6623b807896697a577e5c3b087ec97e3.jpg
0c8b575441531f854e069d603dc2e0f3.jpg

  • Like 5
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier ook een begin gemaakt met bijen houden. 1 groot volk en 2 afleggers. 1 afleggen staat elders. 1/2 uur tijd per week voor een groot volk is voldoende. Honing slingeren niet meegerekend. 

D0A9C3C4-E0E6-48AE-A949-A7E3D96928AF.jpeg

aangepast door Martijn
  • Like 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weeks later...
  • 3 weeks later...

Jazeker!
Vanmiddag met dit warme weer de afvul emmer even buiten zetten zodat het weer vloeibaar is en dan kan ik het in potjes doen.
De dracht is ook voorbij dit jaar dus de zomerhoning kan ook geslingerd worden.

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 5 weeks later...

De dames hebben het ook warm, dus zitten ze te chillen op het terras.

Helaas door de droogte is er geen nectar binnen gekomen, dus geen zomerhoning hier
Dus ben de dames nu al aan het bijvoeren met suikerwater aangezien enkele volken geen eten meer hadden

1cd84f2a5094156ff27e613f2911d7a7.jpg
9bda4db0930752c9cfd541af6d6c8d24.jpg

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later ...
  • 4 maanden later ...

De temperatuur is in de twee cijfers dus de bijen laten zich zien. Even poepen na zo een lange winter.
Op de moestuin zijn ze al druk met stuifmeel binnen halen, dus er is kennelijk al een broednest.
In de bijenstal wordt er nog nauwelijks gevlogen.
Daar zijn ze bezig de dode bijen uit de kast te ruimen.
Het lijkt erop dat alle volken de winter hebben overleeft

  • Like 5
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...