Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

bijen houden


BertM

Aanbevolen berichten


Maar... wow... is dat je stoomwassmelter? Van een kliko? Te gek!!! 

Yep, hij had even een vestje nodig met dit weer, maar werkt goed.
Kunnen 15 ramen in één keer in.
Probeer altijd dingen zo goedkoop mogelijk te maken, vind ik een uitdaging.
Totaal heeft deze me €40,- gekost, de behangafstomer voor €35,00 en een afwasbak waar ik gaten in heb gemaakt en wat los materiaal.
Was kan ik onderaan aftappen.
Volgende update is een rvs rooster ipv de afwasbak.
  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is jammer. Heb je de kast op de grond staan of op hoogte?. hoe groot heb je de vliegopening?

Op hoogte, vliegopeniing was een vinger dat maar dat heeft ze niet tegengehouden.
Lekker beschut en uit de wind: muizen hilton
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ondanks de kou zijn een aantal kasten/bijen toch een reinigingsvlucht aan het uitvoeren. Het lijkt erop dat 9 van de 9 kasten de winter doorkomen . 

De winter is nog niet voorbij …
En ik kan me nog van 2 jaar geleden herinneren dat door het slechte voorjaar verschillende volken bijna de hongerdood stierven.

Mijn ene overgebleven volkje krijgt de volle aandacht in ieder geval
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Het was inderdaad een interessant congres. Ook het gedeelte van Beebreed aan het eind van de dag was zeer informatief. Op de stand van Buckfast heb ik het boekje van Broeder Adam gekocht. Onze bedrijfsmethode op de Buckfast abdij. Leerzaam en brengt veel nieuwe inzichten op de verschillende rassen en kruisingen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het was inderdaad een interessant congres. Ook het gedeelte van Beebreed aan het eind van de dag was zeer informatief. Op de stand van Buckfast heb ik het boekje van Broeder Adam gekocht. Onze bedrijfsmethode op de Buckfast abdij. Leerzaam en brengt veel nieuwe inzichten op de verschillende rassen en kruisingen. 

Alleen heb ik me (en meerderen) zich geergerd aan de congresleider.
Geen tijd voor de vragen en sommige sprekers werden bijna het podium afgejaagd.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is dat ik geen tijd heb voor nog een hobby, maar wat zou ik graag nog eens met bijen aan de slag gaan. Toch maar eens informeren bij de lokale imkersvereniging.

@MSDG: Nog eens.. heb je bijen gehad?

Misschien eens aan een lokale imker vragen of je af en toe mee kan kijken/ helpen.

Onze stal staat midden in de wijk en krijg af en toe nieuwsgierige mensen. Die laat ik dan natuurlijk even meekijken, en aan het eind zijn ze meestal verrast hoe een kolonie werkt en kijken ze veel positiever tegen bijen en andere insecten aan.
Link naar reactie
Delen op andere sites

45 minuten geleden, BertM zei:


Alleen heb ik me (en meerderen) zich geergerd aan de congresleider.
Geen tijd voor de vragen en sommige sprekers werden bijna het podium afgejaagd.

De planning was strak. Dan dien je wel een strak schema aan te houden. Op zich was er in de middagpauze ruim gelegenheid om de sprekers persoonlijk te spreken. Ben je ook na 15:30 uur bij het Beebreed programma geweest?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank voor jullie tips! Dit jaar met onze jonge dochter van 3 maanden is het me iets te veel om 14 zaterdagen tijd vrij te maken. 😊 

 

Ik ga eerdaags de lokale imkervereniging eens een mailtje sturen of ik met iemand kan meelopen om eens te kijken of ik het wat vind. Mocht ik dan ooit verhuizen naar een huis in een rustige wijk met ruime tuin, dan ga ik misschien bij huis een kast plaatsen. Al zal ik me dan ook in de regels moeten verdiepen of dat zomaar mag. 😅

Link naar reactie
Delen op andere sites

Via Facebook heb ik de hand kunnen leggen op een watergekoelde waswafelpers.
Dus vanaf vandaag kunnen we onze eigen wasplaten maken en dus een waskringloop van onze eigen bijenwas opzetten.
Zal er wel een filmpje van maken als ik er mee bezig ben.

Hier is wel een mooi overzicht hoe dit allemaal in zijn werk gaat.

https://www.honeybeevalley.eu/doit/de-gesloten-waskringloop

  • Like 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weeks later...

Oh, als ik dan weer zo’n topic zie dan gaan mijn handen wel jeuken. Ik heb helaas zelf echt echt echt geen plek. Maar wat zou ik me hier graag wat meer in verdiepen en wie weer tzt een eigen volk opstarten! 

  • Like 1

* er komt altijd weer een nieuwe lente *

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...