Ga naar inhoud

Featured Replies

Geplaatst:

hoi.

ben heel benieuwd hoe nu zo een rookoven juist werkt,

mot = dit zaagsel

zou graag makrelen roken die niet helemaal verschrompelt worden

zoals de voorbeelden die ik op youtube vind.

zou ze graag netjes zoals in de supermarkt hebben.

dingen roken is voor mij volledig nieuw

tips hoe zo een rookoven nu juist werkt zouden meer als welkom zijn

dan kan ik in de lente/zomer zelf eentje in elkaar knutselen

daarvoor moet ik dan wel eerst weten hoe het werkt

bij voorbaat dank.

grtz

• 3 weeks later...
Geplaatst:
  • Auteur
Wie weet waar je zo'n schone 200 liter olievat kan kopen? Gewoon bij de bouwmarkt?

Hey jelmer als je op mp rookton intikt staan ze er te kust en te keur

Geplaatst:
  • Auteur

K zie regelmatig mensen heel de ratteplan aanschaffen kast eiken mot kruiden enz enz

Dan kopen ze voor een x bedrag zalm paling makreel die mislukt en zijn ze klaar en verkopen heel de zooi weer

Met heel veel verlies.Ik wil je niet ontmoedigen Maar ! Bedenk Wel voor je eigen ga je dit af en toe voor de lol doen.

Hobby met af en toe wat verkopen? Ga je een of twee palinkjes/makreel doen of 10- 20 tegelijk.

De meest gemaakte fout met makreel/paling is niet goed pekelen spoelen cq droog stoken .

en weglopen tijdens het rook proces.Zeg je ik wil het toch wil ik je zeker helpen om een lekkere makreel of paling te roken

• 1 maand later ...
Geplaatst:

idd vestandig om voor de lol te beginnen. koop wel goed rookmot. maar de producten om te roken, begin met een paar kipfiletjes of zou. dat kost niet zo veel (voor als het mis gaat)

• 2 years later...
Geplaatst:

even uppen:

ik ben op zoek naar een rookoventje/apparaat voor buitengebruik dat weinig rook naar buiten laat komen ivm last voor de buurt

iemand tips en/of ervaring?

Geplaatst:

Begrijp ik het goed dat wat draadman doet, warm roken is? Met die grote stukken spek bijvoorbeeld.

Of doet hij het allebei?

Die kip-spek-kaasdingen zullen in elk geval wel warm gerookt zijn?

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:

De kip-spek-kaasdingen rookt hij op 60 graden staat er. Maar hij rookt vast ook veel koud. Zeker de zalm?

Buikspek en/of kinnebakspek roken we warm. Meestal ook nog met een thermometer in de kern van het vlees, zodat we zeker weten dat het gaar is. Dan kan je het daarna ook koud eten. Je moet dan wat langer roken/garen, omdat je het beste niet te warm rookt omdat het vet dan gaat druppen. Dus je moet warm, maar niet te heet

Maak ik spek om ze later uit te bakken voor stamppot enzo, dan doe ik minder precies, en rook ik dus niet tot het gaar is. Maar wel warm. Snappie?

Oh, na het warme roken (al dan niet tot het tot in de kern gaar werd), kan je stukken spek of ander vlees niet meer weghangen om te drogen. Je eet het die week op, of vriest het in.

Geplaatst:

Sjonge, 't is nog een hele wetenschap

Heb zojuist "Over Rook" besteld om het wat duidelijker te krijgen.

Mijn nieuwe kleine rookoventje van de Action stond alweer op zolder, omdat ik vergeten was wat ik er precies mee wilde doen ( heb een nogal wilde jeugd gehad --> hersenverweking ). Mijn buren zijn namelijk snel aangebrand cq doorgerookt.

Maar nu schoot me weer te binnen dat het plan was om er koud mee te gaan roken in de herfst. Nu dus!

Meteen zo'n cold smoker besteld (via Beslist of Vergelijk).

Nu alleen nog een trainingsschema opstellen om algehele vervetting te voorkomen, en dan kan het feest beginnen

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:

Je kunt ook hele magere dingen roken hoor Er hoeft niet meteen een vet stuk spek in

Neuh, dat roken is geen hele wetenschap hoor, al is dat boek dan wel weer lekker dik. Je moet gewoon wat dingen proberen, en dan wordt je er handiger in. Dan heb je wat ervaring en weet je waarover ze schrijven.

Voor het perfecte stuk vlees, wat altijd dezelfde smaak moet hebben, en aan van alles moet voldoen, komt het roken en de temperaturen enzo nogal nauw. Maar voor een lekker stukkie vlees of kaas of gerookte knoflook uit je eigen achtertuin, hoef je niet zoveel te doen/te kunnen.

Geplaatst:
  • Auteur

Hallo ben ik ook maar weer eens

spek rook ik altijd koud eerst 24 flinkin het zout zetten (en tegenwoordig trek ik alles vacuum)afspoelen droog vrijven

en iets van 8 uur in de beuken rook .Daana snij ik ze op de gewenste maat en vacuumeer ik ze weer en je kan ze dan gewoon

weer invriezen hoor jorieke. Zalm doe ik zowel warm als koud roken .en tegenwoordig maak ik ook gravlax

eerdaags weer voor de kerst maken

Geplaatst:

Moeilijke buren? Rook makreeltjes of paling en vraag ze om een paar te komen halen als ze klaar zijn.

Tja, of de relatie is al ziek en dan helpt daar geen lieve moederen/rookoventje aan...

Geplaatst:

nee, prima buren en dat willen we graag zo houden

ik ga het eens koud proberen

Geplaatst:

Hoi Rob,

aangezien ik graag buiten kook en eet (als het weer het ook maar eventjes toelaat) heb ik o.a. 3 rookovens.

Het bekende tafelmodel

rookoven-151201444245480.jpg

voor als we met z'n tweetjes een forelletje of een makreeltje willen eten

Mijn paradepaartje

rookoven-277161444245612.jpg

Als ik veel gevangen forellen wil roken (met gemak 35 stuks per keer

En lekker ambachtelijk als ik tijd heb of de familie komt langs

rookoven-380381444245740.jpg

geloof me ik woon in een rijtjeshuis en er heeft nog nooit iemand geklaagt

een barbecue geeft nog sneller overlast!

gr Adriaan

moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden

Geplaatst:

thnx!

ik probeer zo een kleintje eerst, we eten meestal met z'n tweetjes maar echtgenote geniet niet echt van rookwaar

Geplaatst:

Hoi Rob,

ik vind het grote voordeel van de kleine dat je hem (als het buiten te koud is of het regent) ook binnen kan gebruiken onder de afzuigkap. Let wel op, de temperatuur in zo'n klein oventje loopt snel op dus bijvoorbeeld 2 forelletjes zijn in ongeveer 10-12 minuutjes botergaar!

gr Adriaan

moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden

Geplaatst:

Tja, die zijn wel gaar in een kwartiertje, maar gerookt zijn die niet.

Met zo een klein plat oven is de vis te warm, dus wordt zijn vet eruit gehaald, met het gevolg harde buitenkant, waardoor de rook niet meer in de vis kan komen.

Normaal in een grote oven, 1 uur garen, niet hoger dan 70 graden, dan nog 1 uur roken met mot.

Forellen van te voren 12 uur in zoutwater, dan 12 uur drogen.

Hoe meer zout des te vlugger en kortere tijd om te drogen.

Voor zout, daar zijn tabellen voor.

Recept komt van een roker uit Zeeland.

gr Mat

Geplaatst:

Hoi Mat,

de kleine rookoventjes (platte model) worden verwarmt door 2 spiritus branders.

Deze zijn regelbaar zodat je kan spelen met de garings-tijd. Het vergt even oefenen maar dan kan je het resultaat laten variëren van licht gerookt tot zwaar gerookt.

Een harde buitenkant heb ik persoonlijk nog nooit meegemaakt, maar ik kan me het voorstellen dat dit gebeurd als je beide branders voluit er onder zet.

Het 12 uur laten drogen van de forellen zou ik voor de kleine oven ook niet aanraden (ik doe het nooit)

Na het pekelbad de forellen goed afdrogen met een schone vaatdoek (ook de binnenkant) en dan de oven in

als je houd van een zwaardere rooksmaak na het garen nog een beetje rookmot op de onderplaat en even laten opgloeien door de branders hoog te zetten, daarna de branders laag zetten en je kan ze lang in de rook laten.

gr Adriaan

Geplaatst:

Ja, zo een kleine die met spiritus werkt heb ik ook gehad, maar de smaak mist het volle, mijn broer werkt ook met die,maar er gaat niks boven een hoge, daar is de temp, te regelen onder de 75 graden.

En ja, drogen moet je goed, beste is als het vel hard aan voelt voordat het de oven ingaat.

gr Mat

Geplaatst:

@RobO: Ik vind die ProQ® Eco Smoker zo'n prachtig koud-rook DIY-ding. Dan kun je "echt" koud roken zonder te garen. Even van de site gepikt:

MediaDefaultProductEco20Smokereco20moker2042012110209124599031444317456.jpg

En het kan nog veel eenvoudiger: gewoon zo'n patroon onder een kartonnen doos. Om uit te proberen.

Dan kun je voor €30 klaar zijn, voor die houder.

aangepast door Gast

Geplaatst:

Hoi Speets

Deze was ik totaal vergeten, ik heb de plaatjes ooit gezien en het geniale van deze rookoven vond ik dat je hem zo kunt bouwen uit 2 kartonnen dozen en nooit hoeft te reinigen

een paar ijzeren staafjes van links naar rechts en je kunt de vis er aan hangen of je kunt er rekjes opleggen zonder dat de maat precies hoeft te passen...werkelijk geniaal

gr Adriaan

• 2 weeks later...
Geplaatst:
  • Auteur

alweer een paar weken terug weer makrelen en zalm gerookt

IMG518817851445281041.JPGIMG519037881445281045.JPGIMG518975691445281043.JPG

Geplaatst:

wanneer kan ik langskomen?

ziet er top uit draadman, zal ook wel top gesmaakt hebben.

gr Adriaan

• 1 maand later ...
Geplaatst:

Vanmiddag bij de kringloop een braadpannetje gescoord om kleine hoeveelheden, bijvoorbeeld paprikapoeder of een kippenpootje, koud te roken.

• 1 maand later ...
Geplaatst:

Wij zijn juist een groter (tijdelijk) rookhok aan het maken, omdat we van de week een kilo of 14 aan rookworsten gaan roken.

IMG250947511453571552.JPG

IMG251640991453718640.JPG

er hangt een stuk betonijzer-mat in, waar heel wat kilo's spek aan kunnen hangen.

IMG251553071453718632.JPG

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic