draadman Geplaatst: 31 januari 2012 Auteur Geplaatst: 31 januari 2012 de verse worsten in de kast de twee lange zijn voor de snert hoop met rook mot na het roken eff wellen afkoelen Quote
appelvrouw Geplaatst: 31 januari 2012 Geplaatst: 31 januari 2012 O.Dat wellen heb ik niet gehoord...even in kokend water? voor ze in de vriezer gaan, of vries jij ze niet in? Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
appelvrouw Geplaatst: 1 februari 2012 Geplaatst: 1 februari 2012 voor Jorieke: De "Rookkast", en de Worstjes! Net geproefd, heerlijk zijn ze!Op het blog nog meer foto`s Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Jorieke123 Geplaatst: 1 februari 2012 Geplaatst: 1 februari 2012 @Appelvrouw: Dank je voor de foto's! Is het voor het rookproces niet erg als er zoveel gaten in zo'n kast zitten? Ik zou denken dat de kast helemaal dicht moet zijn, zodat de rook goed blijft hangen? Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
appelvrouw Geplaatst: 1 februari 2012 Geplaatst: 1 februari 2012 @Appelvrouw: Dank je voor de foto's! Is het voor het rookproces niet erg als er zoveel gaten in zo'n kast zitten? Ik zou denken dat de kast helemaal dicht moet zijn, zodat de rook goed blijft hangen? Nee Jorieke dat valt erg mee. Ik dacht ook dat het harder moest gaan...in die wasmachineton brandde het mot heel langzaam op. Ook de hammen roken ze in deze kast. De buurman liet zijn worstjes er nog inhangen, maar die van ons heb ik er vanmorgen uit gehaald en meteen in de erwtensoep..o,echt lekker, subtiele rooksmaak, niet te veel. Alsof de worst van een dure slager komt! Ik ben dus erg tevreden, en je ziet maar weer dat je soms niet veel nodig hebt voor een mooi resultaat ( en met die kast heb ik niet overdreven..toch?) Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Jorieke123 Geplaatst: 1 februari 2012 Geplaatst: 1 februari 2012 En is dit dan de koude of de warme rook methode? Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
appelvrouw Geplaatst: 1 februari 2012 Geplaatst: 1 februari 2012 Ik denk de koude. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Kruidje Geplaatst: 2 februari 2012 Geplaatst: 2 februari 2012 Ow, ik krijg er acuut trek van... Quote Groetjes, Birgit (Soil Food Web Consultant) Meer weten over het microscopische bodemleven? https://rijkebodem.eu
jootje Geplaatst: 3 februari 2012 Geplaatst: 3 februari 2012 Oohh...kwijl, ik wil ook een:Rookkast ( liefst die franse van Jet;-)zo`n gave keuken in de schuureen worstmaakmachineeen keukenmachineeen wonderpanmegaveel zadennog meer tuinenz.Voor dat ik bij dit forum terrecht kwam, dacht ik niet eens na over al die dingen..... De keuken en rookkast zijn zowiezo niet te verwezenlijken...geen ruimte..wel een schuur, maar daar staat de tweede ( of eerste, grinnik) liefde van mijn man in, een Ford Popular uit 1955. Ach, en die wil ik ook niet kwijt. Heb wel op internet gezocht op een klein rook overntje, die komt er misschien wel....in april ben ik jarig.....leuk om te vragen. Voor de rest...ben ik happy met wat ik heb, en je moet ook nog wat te wensen houden he? Quote
draadman Geplaatst: 6 februari 2012 Auteur Geplaatst: 6 februari 2012 Een nieuwe creatie drooge worst van herten vlees jumie jumie Quote
draadman Geplaatst: 6 februari 2012 Auteur Geplaatst: 6 februari 2012 @ appelvrouw Ik vind ze gaaf kunnen we niet een proef uitje komen doen bij jou Quote
Eva Geplaatst: 6 februari 2012 Geplaatst: 6 februari 2012 Oohh...kwijl, ik wil ook een:Rookkast ( liefst die franse van Jet;-)zo`n gave keuken in de schuureen worstmaakmachineeen keukenmachineeen wonderpanmegaveel zadennog meer tuinenz.Voor dat ik bij dit forum terrecht kwam, dacht ik niet eens na over al die dingen..... haha, heel herkenbaar!ik was altijd al wat een geitenwollen sok, maar het is hier alleen maar erger geworden...ik wil nog:rookovenweckpan met sapmakerhooikistkaasmakersetbierbrouwersetwijnmakersetpastamakeretc etc... nog even een vraagje over worsten drogen/roken...zelf worsten draaien zit er voorlopig toch niet in maarkan dat ook met gewone verse worst die je in de winkel koopt? Quote
Jorieke123 Geplaatst: 6 februari 2012 Geplaatst: 6 februari 2012 @Eva: Volgens mij niet. Daar zit o.a. te weinig (en verkeerde) zout in. En ook te weinig vet denk ik. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
appelvrouw Geplaatst: 6 februari 2012 Geplaatst: 6 februari 2012 Als je ze wilt roken en korte tijd invriezen kan het wel denk ik..als gerookte worstjes voor bij de linzen of erwtensoep. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Eva Geplaatst: 7 februari 2012 Geplaatst: 7 februari 2012 jammer!misschien kan ik bij de slager vragen of ie van dat soort worst voor me wil draaien...ik wil zelf roken!en dat is allemaal jullie schuld trouwens Quote
draadman Geplaatst: 8 februari 2012 Auteur Geplaatst: 8 februari 2012 jammer!misschien kan ik bij de slager vragen of ie van dat soort worst voor me wil draaien...ik wil zelf roken!en dat is allemaal jullie schuld trouwens Hey eva dat is geen probleem zoek een slager en vraag gewoon om rouwe drooge worst (is dus ongerookt)nu deze tijd is pervect om in de schuur te drogen .neem ze het liefst zo vers mogelijk 2-4 dagen laten drogen en dan rond de 4 uurtjes roken dan kan je ze rustig invriezen en een aantal weer uit halen wanneer je wild .nagenoeg alle slagers gebruiken een starters cultuur in hun worsten Dwz om smaak houdbaarheid ect ect caloro zout is van oudsher een ontsmettings middel met als voor deel dat je vlees rood blijft en zout concerveerd vlees.Bij ons gaat het er om om geen E n,r in de worsten te doen Maar! dan zijn de worsten wel minder lang houd baar dus maken we er niet te veel en zorgen we dat ze binnen 3 maanden opgevroten hebben. Quote
appelvrouw Geplaatst: 8 februari 2012 Geplaatst: 8 februari 2012 dus maken we er niet te veel en zorgen we dat ze binnen 3 maanden opgevroten hebben. Zelfs als je ze in de vriezer bewaard draadman? Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
draadman Geplaatst: 8 februari 2012 Auteur Geplaatst: 8 februari 2012 jubs zelfs dan het liefst wel ja .We hebben ze zelfs vacuum getrokken en dan ingevroren We hebben geen enkel E n,r of caloro zout of iets van conserveering gebruikt Ik zal niet zeggen dat het moed Maar het lijkt ons beter Maar dat is voor ieder persoonlijk Quote
Astrid Geplaatst: 8 februari 2012 Geplaatst: 8 februari 2012 Ohhhh leuk onderwerp hier, Draadman wat een prachtige keuken heb je daar, kan mij voorstellen dat je daar graag wat tijd doorbrengt.Hier is een smokehouse ook een beetje wat appelvrouw liet zien...Pete, de vriend waar wij koe en varken slachten heeft ook zoiets, alleen dan niet een wasmachine trommel, maar een oude ton.Zaterdag gaan we er weer heen ik zal als ik het niet vergeet een foto maken.Maar zijn gerookte worstjes en kazen smaken voortreffelijk...dus het werkt...wij hebben nog een huis in een ander dorp dat wij verhuren, daar staat ook een smokehouse bij..ik heb al een paar keer gevraagd aan manlief of hij dat huisje niet wil verplaatsen naar de boerderij..maar hij is niet echt enthousiast.Nou ja zolang we bij Pete slachten en hij nog fit genoeg is om de hammetjes, bacon en worstjes te smoken ..laten we het maar gewoon daar doen. Pete gebruikt heel graag appelhout en toen wij bij dat (ver)huurhuis, 2 crabapple bomen verwijderden is al dat hout naar hem gegaan..geloof niet dat ik hem blijer kon maken. Quote
appelvrouw Geplaatst: 8 februari 2012 Geplaatst: 8 februari 2012 Leuke tip van dat appelhout Astrid!Draadman, mijn worsten hebben ook niets dan gewoon keukenzout in zich.. en liggen losgevroren in de vriezer. Ik ga ze dan ook nog maar even vacuüm trekken..en deze winter nog eten Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
anitaz Geplaatst: 19 maart 2012 Geplaatst: 19 maart 2012 Ziet er lekker uit draadman, verkoop je de worsten ook ? gr Anita Quote
draadman Geplaatst: 20 maart 2012 Auteur Geplaatst: 20 maart 2012 Ziet er lekker uit draadman, verkoop je de worsten ook ? gr AnitaTsja in principe niet Maar er valt altijd wel een uitzondering te maken . Quote
draadman Geplaatst: 20 maart 2012 Auteur Geplaatst: 20 maart 2012 Zoww net twee flinke buikspekkies in de zout gezet kunnen ze uitlekken en die gaan we komende zaterdag roken Quote
Jorieke123 Geplaatst: 20 maart 2012 Geplaatst: 20 maart 2012 Jammmm! Laat ons weten hoe dat smaakte! Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
draadman Geplaatst: 20 maart 2012 Auteur Geplaatst: 20 maart 2012 Jammmm! Laat ons weten hoe dat smaakte!Ik zal zat proberen om de lucht jou kant op te blazen hahaha Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.