Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

@Appelvrouw: Dank je voor de foto's! Is het voor het rookproces niet erg als er zoveel gaten in zo'n kast zitten? Ik zou denken dat de kast helemaal dicht moet zijn, zodat de rook goed blijft hangen?

Nee Jorieke dat valt erg mee. Ik dacht ook dat het harder moest gaan...in die wasmachineton brandde het mot heel langzaam op. Ook de hammen roken ze in deze kast. De buurman liet zijn worstjes er nog inhangen, maar die van ons heb ik er vanmorgen uit gehaald en meteen in de erwtensoep..o,echt lekker, subtiele rooksmaak, niet te veel. Alsof de worst van een dure slager komt! Ik ben dus erg tevreden, en je ziet maar weer dat je soms niet veel nodig hebt voor een mooi resultaat ( en met die kast heb ik niet overdreven..toch?)

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Oohh...kwijl, ik wil ook een:

Rookkast ( liefst die franse van Jet;-)

zo`n gave keuken in de schuur

een worstmaakmachine

een keukenmachine

een wonderpan

megaveel zaden

nog meer tuin

enz.

Voor dat ik bij dit forum terrecht kwam, dacht ik niet eens na over al die dingen.....

De keuken en rookkast zijn zowiezo niet te verwezenlijken...geen ruimte..wel een schuur, maar daar staat de tweede ( of eerste, grinnik) liefde van mijn man in, een Ford Popular uit 1955. Ach, en die wil ik ook niet kwijt. Heb wel op internet gezocht op een klein rook overntje, die komt er misschien wel....in april ben ik jarig.....leuk om te vragen. Voor de rest...ben ik happy met wat ik heb, en je moet ook nog wat te wensen houden he?

Geplaatst:
Oohh...kwijl, ik wil ook een:

Rookkast ( liefst die franse van Jet;-)

zo`n gave keuken in de schuur

een worstmaakmachine

een keukenmachine

een wonderpan

megaveel zaden

nog meer tuin

enz.

Voor dat ik bij dit forum terrecht kwam, dacht ik niet eens na over al die dingen.....

haha, heel herkenbaar!

ik was altijd al wat een geitenwollen sok, maar het is hier alleen maar erger geworden...

ik wil nog:

rookoven

weckpan met sapmaker

hooikist

kaasmakerset

bierbrouwerset

wijnmakerset

pastamaker

etc etc...

nog even een vraagje over worsten drogen/roken...

zelf worsten draaien zit er voorlopig toch niet in maar

kan dat ook met gewone verse worst die je in de winkel koopt?

Geplaatst:

jammer!

misschien kan ik bij de slager vragen of ie van dat soort worst voor me wil draaien...ik wil zelf roken!

en dat is allemaal jullie schuld trouwens

Geplaatst:
jammer!

misschien kan ik bij de slager vragen of ie van dat soort worst voor me wil draaien...ik wil zelf roken!

en dat is allemaal jullie schuld trouwens

Hey

eva dat is geen probleem zoek een slager en vraag gewoon om rouwe drooge worst (is dus ongerookt)

nu deze tijd is pervect om in de schuur te drogen .neem ze het liefst zo vers mogelijk 2-4 dagen laten drogen

en dan rond de 4 uurtjes roken dan kan je ze rustig invriezen en een aantal weer uit halen wanneer je wild .

nagenoeg alle slagers gebruiken een starters cultuur in hun worsten Dwz om smaak houdbaarheid ect ect

caloro zout is van oudsher een ontsmettings middel met als voor deel dat je vlees rood blijft

en zout concerveerd vlees.Bij ons gaat het er om om geen E n,r in de worsten te doen

Maar! dan zijn de worsten wel minder lang houd baar dus maken we er niet te veel

en zorgen we dat ze binnen 3 maanden opgevroten hebben.

Geplaatst:

jubs zelfs dan het liefst wel ja .We hebben ze zelfs vacuum getrokken en dan ingevroren

We hebben geen enkel E n,r of caloro zout of iets van conserveering gebruikt

Ik zal niet zeggen dat het moed Maar het lijkt ons beter

Maar dat is voor ieder persoonlijk

Geplaatst:

Ohhhh leuk onderwerp hier, Draadman wat een prachtige keuken heb je daar, kan mij voorstellen dat je daar graag wat tijd doorbrengt.

Hier is een smokehouse ook een beetje wat appelvrouw liet zien...Pete, de vriend waar wij koe en varken slachten heeft ook zoiets, alleen dan niet een wasmachine trommel, maar een oude ton.

Zaterdag gaan we er weer heen ik zal als ik het niet vergeet een foto maken.

Maar zijn gerookte worstjes en kazen smaken voortreffelijk...dus het werkt...wij hebben nog een huis in een ander dorp dat wij verhuren, daar staat ook een smokehouse bij..ik heb al een paar keer gevraagd aan manlief of hij dat huisje niet wil verplaatsen naar de boerderij..maar hij is niet echt enthousiast.

Nou ja zolang we bij Pete slachten en hij nog fit genoeg is om de hammetjes, bacon en worstjes te smoken ..laten we het maar gewoon daar doen.

Pete gebruikt heel graag appelhout en toen wij bij dat (ver)huurhuis, 2 crabapple bomen verwijderden is al dat hout naar hem gegaan..geloof niet dat ik hem blijer kon maken.

Geplaatst:

Leuke tip van dat appelhout Astrid!

Draadman, mijn worsten hebben ook niets dan gewoon keukenzout in zich.. en liggen losgevroren in de vriezer. Ik ga ze dan ook nog maar even vacuüm trekken..en deze winter nog eten

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

• 1 maand later ...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...