Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Tomaten kweken: van gekochte zaden of van verse tomaten

EvaB65

Recommended Posts

Ik heb dit jaar voor het eerste een lapje moestuin, en wil daar o.a. tomaten gaan kweken. Eerdere ervaringen in potten waren wisselend.  Er is zoveel info te vinden dat het me duizelt.   

- wat is beter: zaden kopen of kan ik verse tomaten gebruiken om mee te zaaien? of allebei proberen?   zijn er rassen die 'dummyproof' zijn? 

- is het verstandig om tomaten voor te zaaien, binnen? en wanneer begin je daarmee?

- op de moestuin mogen bouwsels, hekken en stokken niet hoger dan 80cm zijn. Voor tomaten is dat wel weinig. wie heeft er ervaring met horizontaal geleiden van tomatenn? wat je heb je daarvoor nodig? 

beginner? zaden kopen

voorzaaien in potjes binnen is prima als je genoeg warmte en vooral licht hebt; las je goed kunstlicht hebt, zaaien in begin april, uitplanten in de kas/buiten half mei wewd

80 cm is prima voor tomaat buiten. zorg dan voor genoeg zijtakken, soort van guiot bij druiven

vreemd trouwens die 80 cm? en je stokbonen dan? en je mais? en je capucijners?

Als je buiten zonder afdak tomaten wil kweken zonder chemische bestrijding tegen Phytophthora dan kan ik je deze rassen van Fruitlent aanbevelen:

https://www.fruitlent.nl/product-categorie/phytophthora-resistente-tomaten/

Als je eind maart of begin april binnen zaait dan kun je ze in mei na de ijsheiligen buiten uitplanten.

Verdiep je ook eens in de snoei van stam en struik tomaten. Misschien beter om het eerste jaar voor alleen struik of juist alleen stam tomaten te kiezen.

Je kunt ook zaden van gekochte tomaten gebruiken, alleen is het dan niet altijd zeker dat je ook dezelfde soort teelt als dat je hebt gekocht. Ik doe dat daarom dus niet. Omdat ik zowel in de kas als in de buitenlucht teel wil ik robuuste soorten. Soorten die niet zo gevoelig zijn voor phytophthora en relatief snel rijpen. Maar het moeten wel smakelijke soorten zijn.

Met voorzaaien (Deno methode, zie ook bijvoorbeeld mooiemoestuin.nl voor meer uitleg) begin ik eind maart. Tenminste zolang probeer ik te wachten, maar meestal ben ik te ongeduldig en begin ik eerder. Eind maart is het licht prima om zonder bijlichting in huis voor te zaaien. Ook worden de tomatenplanten dan niet heel erg groot. Door voor te zaaien met de Deno methode, bespaar je plek en je ziet direct welke zaden kiemkrachtig zijn en welke niet. De zaden zet ik dan (bij de Deno methode) op de verwarming en die controleer ik regelmatig. Vaak kiemen tomaten vrij snel, de kans is groot dat je binnen 1 week de gekiemde zaden moet planten in de aarde. Goed diep planten, de kiemblaadjes moeten net aan boven de grond komen. Eenmaal gekiemd is licht belangrijk en mag de temperatuur wat lager. Zet de gekiemde tomatenplantjes in kleine potjes in de vensterbank, liefst op het zuiden. Regelmatig water geven en af en toe wat draaien, zodat ze mooi recht groeien. Al snel zullen de tomaten dan te groot worden voor de potjes. Dan plant ik ze over in grote yoghurtemmers (van 1 liter) of gelijk grootte potten. Daar blijven ze dan in tot na IJsheiligen (12-15 mei). In mei zet ik de planten overdag wel al buiten als het warm genoeg is, zo kunnen ze afharden en goed aan het zonlicht wennen. Na IJsheiligen plant ik de tomaten dan in de tuin.

Soorten die ik lekker vind en goed tegen het Hollandse klimaat kunnen (wat kou en nat) zijn:

- Friesje

- Gardener's Delight

Natuurlijk komen er meerdere soorten in mijn tuin, dat wisselt elk jaar.

Ook lekker, maar wel gevoeliger zijn bijvoorbeeld Black Cherry en Black Krim. Maar er zijn zoveel soorten, het is een kwestie van proberen. De bekendste soort is Moneymaker. Is ook makkelijk te telen, maar smaakt waardeloos als je eenmaal betere soorten hebt geproefd.

Ohja, ik dief de tomaten flink en geleid de planten niet. Het kan denk ik wel, de dieven kun je makkelijker geleiden. Maar hou de plant luchtig, anders heb je ook zo phythophthora in je tomaten en dat wil je niet. Of kleinere soorten kiezen en sneller toppen.

Succes!

Ik koop al mijn zaden, zowel hier ( Vreeken, Tabernal ) als op ebay-duitsland. Ik kan dan lekker uitzoeken op smaak. Ik zaai vanaf de 3e week maart op de vensterbank dan kan ik ze rond half april in 9 cm.potjes overzetten in de kas en na de ijsheiligen naar buioten doen. Vorig jaar had ik veel phythophthora,  behalve inde Saint Pierre en in de Maja. Saint Pierre is een mooie vleestomaat en Maja is een trostomaat die niet hoger wordt dan een centimeter of 60 en niet getopt hoeft te worden. Lijkt me wel iets voor jouw moestuin.

Ricus.