Jump to content

Erwtensoep!

appelvrouw

Recommended Posts

Erwtensoep! Het ultieme moestuingerecht vind ik dat..zeker als je je eigen varkentje hebt.

recept 6 personen:

500 gram spliterwten

2,5 liter water

500 gram krabbetjes, achterpoot varken, of karbonades

stukje gerookt spek

3 preien.

2 uien

4 aardappels,

1à 2 winterwortels in blokjes

halve knolselderij,

teen knoflook,

selderijblad, rookworst, zout, peper of bouillon.

Zet de spliterwten met het water, vlees en spek op en kook een uurtje totdat de erwtjes uit elkaar beginnen te vallen.

Snij ondertussen de groentes in blokjes en ringetjes.

Haal het vlees/spek uit de pan, en doe de groente erin, met een (of twee) rookworst(en) & laat dit nog een tijdje ( halfuur,drie kwartier) koken,vergeet

niet te roeren.

Snij ondertussen het vlees van de botjes af en fijn, en doe dat als alles gaar is het vlees terug met het selderijblad en het uitgeperste teentje knoflook.

Snij de worst fijn en voeg toe. Voeg er bouillonblokjes ( maggi tuinkruiden, niet meer dan 4) of zout en peper aan toe totdat het lekker smaakt .

Je kunt dit ook vegetarisch maken, en/ of met gerookte zalm, dan voeg je de zalm pas toe( fijngesneden) in de kommen, peterselie eroverheen geknipt...mmm

Edited by Guest

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Ik kook de soep altijd van te voren. Het vlees zet ik `s-avonds op, zonder de spliterwten, en dan laat ik het in de nacht afkoelen zodat ik het vet eraf kan halen ( gaat voor de vogels in een bakkie).

Krabbetjes geeft toch vaak nog wel veel vet..dan wordt de soep erg zwaar. Je kunt ook op de dag zelf ontvetten door velletjes keukenpapier vol te laten zuigen met het vet.

Dan zet ik `s-morgens de bouillon zonder het vlees ( want dat is immers al gaar) en de spliterwten op. Het kleingesneden vlees zonder de botjes gaat dan op het laatst in de soep, voor het proeven op zout of bouillon.

ik gebruik ipv varkensvlees ook nog wel eens rund

een goeie schenkel , of twee... ligt aan de hoeveelheid soep.

extra vlees wat ik dna toevoeg is een magere runderlap en de worst ook runderrookworst

maar vega maak ik hem dna weer zonder worst, want de vega rookworst is niet te eten :+

Als extra voeg ik 3 laurierblaadjes en een in blokjes gesneden winterwortel toe

Die laurierblaadjes zijn een goed idee, drie zou ik zelf niet doen..ik ben bang voor de specifieke erwtsmaak die daar misschien onder lijdt..( ik moet maar eens bij je komen proeven)

de winterwortel doe ik ook, die ben ik even vergeten in het recept, ik heb dat nog toegevoegd.

Ja runderschenkel en rookworst lijkt me ook wel wat..ga ik eens proberen als we weer een deel koe kopen..voorlopig heb ik nog wat varkentje wat ik op wil maken voor het nw komt..dus kopen we geen ander vlees.

Sonnee wat bedoel je met dna?

Ook ik maak de erwtensoep ongeveer zo! Een van de leukste/gezelligste soepen om te maken.

Maak het maar 1 x per jaar, en dan een hoop en de vriezer in.

Maar eten doe ik het niet! Vind ik zelf heel raar, ik lust alles wat erin gaat, maar de soep zelf lust ik dus niet. Misschien maar weer es proberen deze winter...

In mik altijd de hele bups in de snelkoopan Spliterwten,knolselder bladselder, zakje soepgroente,

verse worst en ribbetjes ontbijtspekjes wat boullionblokjes.

Als de pan onder druk is een half uurtje, dan gas uit en de pan van de druk af laten komen.

Niet onder de kraan zetten om de druk eraf te krijgen, spuit de soep alle kanten op.

Wordt het zo'n smeerzooi op het aanrecht,

Dan haal ik de stukjes vlees eruit en snijd ze fijn,

Ik ga er ook nog even met de stamppot stamper doorheen

ook doe ik er aan plakjes gesneden rookworst in,

als de soep dus klaar is

Dat doet me denken aan een verhaal dat ik ooit gehoord heb. het ging over mensen die verre familieleden hadden in Canada. Op een gegeven moment stuurden deze mensen hun nicht het recept van snert met het idee dat dat leuk zou zijn voor haar wat echt Hollands eten te eten.

Na een paar weken komt er een brief waarin als laatste nnog vermeld wordt: "O, en nog hartelijke bedankt voor het recept van de snert..we denken steeds aan Holland als we `s-morgens een plakje bij de koffie nemen"...

eerlijk zeggen...ik heb zelf nog nooit snert gemaakt..(ook niet voor bij de koffie )

mijn moeder had er altijd moeite mee om de snert lekker stevig te krijgen zonder dat het aanbrandde...dus in mijn herinnering heeft zelfgemaakte snert altijd een vaag aanbrandsmaakje

hoe voorkomen jullie dat het aanbrand?

Het tweede gedeelte met de groentes erbij gaat op redelijk laag vuur..af en toe controleren, want als het te dik wordt gaat het aanbranden.

De soep loopt echt gevaar als je hem gaat opwarmen..dan moet je roeren roeren roeren.

Koert en Jeanne: het is waar dat varkensvlees bij snert hoort, het geeft er een specifieke smaak aan die we kennen. Dat wil niet zeggen dat de soep met rundvlees -dat kan een stuk gezonder zijn voor hen die geen vet mogen- niet lekker is. Het zijn toch de erwtjes met de groente die een groot deel van de smaak geven. Runderworst heeft een andere consistentie toch? Droger?

Als ik soms de soep met zalm maak laat ik de knolselderij eruit trouwens..die vind ik niet bij elkaar passen, en ik ben ook geen groot liefhebben van gekookte knolselder..

ik kan idd niet zo goed tegen veel vet in mijn eten, dat waardeert mijn binnenkantje zo heel erg

dus dan maar rundvlees als, of magere worst en filetlapjes ipv vet varkensvlees

ook lekker voor de variatie vind ik blokjes aardpeer of pastinaak erdoor