prinske86 Posted February 19, 2021 Share Posted February 19, 2021 (edited) Hallo allemaal, Ik heb ieder jaar moeite met de kieming van sla. Ik gebruik een mooie mix van compost, bentoniet en cocopeat om in voor te zaaien. Ik maak de grond eerst goed nat, leg de zaadjes erop, druk zachtjes aan en klaar. Het staat hier in de huiskamer, overdag 18 graden, snachts 15 graden. Ik heb 7 dagen geleden sla voorgezaaid, drie voorjaarsrassen. En weer lijkt er niks op te komen. Grond is nog vochtig. Verschillende kolenrassen gaan onder dezelfde omstandigheden als een speer. Het is wel iets ouder zaad, maar nog binnen de THT datum. Wat gaat er fout? Edited February 19, 2021 by prinske86 Spelfouten Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mdubbelm Posted February 20, 2021 Share Posted February 20, 2021 Ik heb altijd problemen met kieming van ouder slazaad, zeker als zakjes al open zijn. Ik koop dat sinds een paar jaar elk jaar nieuw. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Patrijs Posted February 20, 2021 Share Posted February 20, 2021 (edited) Met deze temperaturen kan je, zeker in Brabant, al sla buiten zaaien op een zaaibedje. Eventueel kan je er een glasplaatje over leggen bij kouder weer. Je kan beginnen met snijsla vanaf januari onder glas in bak of kas en maart buiten op de koude grond. Zaaien en daarna even de grond licht doorwerken zodat het zaad een halve tot een hele cm onder ligt. Ik ga er van uit dat je ook zandgrond hebt. Bentoniet en cocopeat ken ik niet, dat heb ik nooit gebruikt, ook compost gebruik ik niet om sla in te zaaien. Ik zaai of in zandgrond op oude kracht (bemesting van vorig seizoen) of in zaaigrond die vrij arm en fijn is. Sla binnen wil na het kiemen nogal snel fileren, de temperatuur is al snel te hoog. Ook krijg je binnen snel "kasplantjes" die buiten moeite hebben met het andere buiten klimaat en snel kunnen uitdrogen. Sla zaad is vier jaar kiemkrachtig als je het juist bewaard. Er zit altijd veel zaad in een zakje en je kan iedere twee/drie weken een beetje zaaien. Ook eet ik jonge kropjes zodat de oogst gespreid wordt. Zelf laat ik altijd een paar kroppen bloeien en zaden en deel de honderden plantjes uit aan heel de tuinvereniging. Mijn jonge plantjes hebben buiten overwinterd. Ook met de kou. Jammer dat je ver weg woont. Foto: Verschillende sla soorten onder plat glas gezaaid. Edited February 20, 2021 by Patrijs 1 Quote De moestuin van Patrijs Link to comment Share on other sites More sharing options...
prinske86 Posted February 20, 2021 Author Share Posted February 20, 2021 Hoi Patrijs bedankt voor je uitgebreide antwoord. Cocopeat en bentoniet zijn beide om water vast te houden. Misschien beter in zand zaaien inderdaad voor de sla! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Patrijs Posted February 20, 2021 Share Posted February 20, 2021 (edited) Probeer gewoon veel verschillende manieren. Met een zakje zaad heb je meer als genoeg. En mocht er toch te veel kiemen dan kan je met verschillende temperaturen de groei remmen of stimuleren. Ik geef nu bij het zaaien onder glas na het zaaien water. De lucht is daar vrij vochtig en ik heb gisteren de eerste zaaisels voor de tweede keer water gegeven. Dat had ik 23 jan gezaaid. Licht vochtige grond is prima eventueel een glasplaatje op de grond of onder plastic om uitdrogen te voorkomen. Een beetje lucht helpt tegen schimmels. Zaai je in zo'n kweekbakje met deksel? Als ik binnen voorzaai doe ik het vaak in zo'n bak. In zaaigrond eventueel met een laagje zand afgedekt. Edited February 20, 2021 by Patrijs Quote De moestuin van Patrijs Link to comment Share on other sites More sharing options...
prinske86 Posted February 20, 2021 Author Share Posted February 20, 2021 Ik gebruik een bakje en doe daar dan wat folie op. Maar ook zonder geprobeerd. Het gaat echt om het kiemen wat niet lukt. Als ze eenmaal kiemen komt het wel goed Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
speets Posted February 20, 2021 Share Posted February 20, 2021 Als het hier niet wil, zet ik het potje een paar dagen in de ijskast. Een koudeshock wil nog wel eens helpen. Of zoals al gezegd is: buiten zaaien. Sla houdt niet van warmte. Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts