Frans Posted March 8, 2021 Share Posted March 8, 2021 Perzikboompje van de buurman. Het ras is Benedicte en hij staat er nu 3 jaar. Ziet er van dichtbij niet zo best uit. Wat is dit en is er nog wat aan te doen. Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. -- Link to comment Share on other sites More sharing options...
redzebra Posted March 8, 2021 Share Posted March 8, 2021 https://nl.wikipedia.org/wiki/Bacteriekanker ?, Ik heb het bij een pruimenboompje gehad, zorgvuldig telkens aantasting weggesneden maar het boompje heeft het uiteindelijk na 6 jaar toch begeven. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dréke Posted March 8, 2021 Share Posted March 8, 2021 Vooreerst de wonden van de afgezaagde of gesnoeide takken mooi proper maken en een gladde wond maken , daarna met wondafdekmiddel goed insmeren. Het lijkt me op het,eerste gezicht een bloeiende wond, waaruit hars of gom komt. Als deze behandeld wordt zal deze dichtgroeien en geen probleem vormen , anders zal het boompje afsterven. veel geluk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fre3ke Posted March 8, 2021 Share Posted March 8, 2021 Is dit soms waarom jonge fruitbomen in het najaar witgekalkt moeten worden? Ik las dat ze anders op zonnige winterdagen aan de zuidkant opwarmen, en aan de noordkant koud blijven, en dan door zettingsverschillen gaan scheuren. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
rorror Posted March 8, 2021 Share Posted March 8, 2021 Weet de oorzaak niet, maar mocht je iets met die wonden gaan doen. Altijd je gereedschap ontsmetten voor/na gebruik. Als het een kanker achtig iets is, dan is het zoals @redzebra zegt bacterie en/of schimmel. Dus dat kan verspreiden als je niet goed handeld. Maar als de wonden geen kanker is, dan heb je wel een kans dat dit ooit wel kanker wordt. Aangezien de boom een beschadiging heeft, waar dus infectie kan optreden. Quote Gebreksverschijnselen in paprika of pepers 18 gewassen gebreksverschijnselen (english only) Link to comment Share on other sites More sharing options...
weknow Posted March 8, 2021 Share Posted March 8, 2021 46 minuten geleden, fre3ke zei: Is dit soms waarom jonge fruitbomen in het najaar witgekalkt moeten worden? Ik las dat ze anders op zonnige winterdagen aan de zuidkant opwarmen, en aan de noordkant koud blijven, en dan door zettingsverschillen gaan scheuren. Nee. Dat ziet er anders uit. Een lange barst in de lengterichting van de stam aan ongeveer de zuidkant. 1 Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
redzebra Posted March 8, 2021 Share Posted March 8, 2021 @rorrorHet is ook maar een gokje, maar lijkt toch meer op een kanker al dan niet bacterieel dan vorstschade (het is niet echt een scheur), rond de oksels laat de bast ook los en er komt vocht uit de wonden, nu als het een ziekte is zal het ook merkbaar zijn later dit seizoen aan de groei van de nieuwe bladeren op sommige takken. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
weknow Posted March 9, 2021 Share Posted March 9, 2021 12 uren geleden, redzebra zei: maar lijkt toch meer op een kanker al dan niet bacterieel dan vorstschade Deze bacteriekanker is typisch een ziekte die bij prunus-soorten hoort (perzik, pruim, abrikoos, kers). Kan best dat de foto kankerplekken laat zien (plekken die het gevolg zijn van kleinere infecties, op zichzelf niet fataal...maar....!) De vochtigheid (mogelijk "gommen"....een soort bloeden...op zichzelf geen ziekte (hoewel soms zo genoemd) maar een symptoom van dat de boom niet lekker gaat en kwijnt, kan erbij horen. Echt behandelen kan niet....hoe meer je gaat snoeien en wegsnijden hoe meer infectiebronnen je maakt (prunus altijd zo weinig mogelijk snoeien en als toch nodig of gewenst...dan best in de zomer rond juli/augustis) . Nu ken ik weinig bomen niet toch niet ergens van llerlei plekjes hebben en ook weinig Prunus die in de loop van de jaren toch wel wat van deze bacteriele infecties of schimmelinfecties (tak en bloesemsterfte = een vorm van monillia, soms hagelschot e.d.) krijgen. De rimpelloze boom is een illusie. Voor mij geen reden om in te grijpen....wel om rekening ermee te houden dat de boom...soms plots en ineens soms langzaam afstervend....een keer kan uitvallen. Eigenlijk heel gewoon voor Prunus dat je hoe dan ook uitval hebt. Zorgen voor een open en luchtige standplaats helpt al veel, een diepe (goed doorlaatbaar) en niet te natte bodem en terughoudendheid met snoeien (beter wat buigen) kunnen de algemene conditie veel helpen...maar dan nog. Een zieke en kwijnende Prunus kan zelfs nog een aantal jaren goed dragen....soms lijkt het alsof zo een boom extra inzet op vruchten om zichzelf via nakomelingen te overleven. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
redzebra Posted March 9, 2021 Share Posted March 9, 2021 Klopt @weknow de ziekte komt veel voor, en het bloeden is een gevolg maar zorgt daarbij voor een vochtige ingangspoort voor andere problemen. Een oudere boom heeft er meestal ook weinig last van en groeit er wel door, esthetisch misschien iets minder mooi, maar er is een grote kans dat een volwassen prunus de bacterie draagt. Bij een jonge aanplant kan dit wel leiden tot volledige sterfte in de eerste 5 jaren en wil je toch verdere verspreiding vermijden door soms een deel in te snoeien waarbij een gezond stuk overblijft. Het wordt doorgegeven door aanwezigheid op bladeren, besmette takken enz. Daarom wordt aangeraden een nieuwe aanplant niet in de nabijheid van een oude te doen, zorgvuldig alle snoeisel te verwijderen en deze niet zelf te composteren, dit geldt trouwens ook voor de andere oorzaken van kanker. Wat informatie over percentage uitval/ voorkomen in Nederland https://edepot.wur.nl/283953, bepaalde onderstammen kunnen ook voor meer gevoeligheid zorgen. (zelfde worden o.a ook soms voor perziken gebruikt) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
weknow Posted March 9, 2021 Share Posted March 9, 2021 21 minuten geleden, redzebra zei: Daarom wordt aangeraden een nieuwe aanplant niet in de nabijheid van een oude te doen, zorgvuldig alle snoeisel te verwijderen en deze niet zelf te composteren, dit geldt trouwens ook voor de andere oorzaken van kanker. Pas op Redzebra. De kern van deze informatie die je zo maar overneemt is natuurlijk heel juist. De Universiteit van Wageningen is een goede bron en wetenschappelijk van hoog niveau. MAAR...dit is geschreven voor de intensieve professionele telers en dat is een heel andere situatie dan een liefhebber met een of enkele Prunusboompjes in de tuin. Daar zijn andere omstandigheden en een heel andere manier van telen. Je kunt deze maatregelen dus niet een op een overnemen als een advies aan een liefhebber, zoals je in je verhaal hierboven doet. Hou daar rekening mee als je bronnen gebruikt. Mijn tekst schreef ik als liefhebber voor liefhebbers met het doel om hen van een goed advies te voorzien. Dat Wur/rapport kende ik al lang. Ik hou dat informatiebronnen zorgvuldig bij en combineer dit soort kennis met de inzichten en ervaringen van anderen en mezelf voordat ik zo een tekst schrijf. 😉 Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frans Posted March 9, 2021 Author Share Posted March 9, 2021 Iedereen bedankt, ook namens de buurman, voor de nuttige en interessante info. 1 Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. -- Link to comment Share on other sites More sharing options...
redzebra Posted March 9, 2021 Share Posted March 9, 2021 (edited) @weknow, het was alleen bedoeld als duiding hoe wijd verspreid dit is en ik besef ook wel dat men vooral monocultuur doet bij de intensieve teelt waardoor de infectiedruk een pak groter zal zijn. De vatbaarheid verschilt ook van ras tot ras en daar hebben wij als liefhebber toch een voordeel, we gaan niet voor uniform/opbrengst, niettemin zijn sommige adviezen voor ons ook soms nuttig. En niks in de tekst is zomaar overgenomen, alleen de verwijzing naar het artikel als situering, je zal zien dat de tekst niet overeenkomt. Over snoeien aantal jaar enzo wordt niks gerept, dat komt zoals jij uit eigen ervaring en op advies van vrienden. Het boeit mij enorm en ook al wordt zo'n boompje professioneel als verloren beschouwd, probeer je alle pogingen en informatie te vinden om het goed te krijgen. De pruimelaar, waarvan eerder sprake was 1 geënt op stam 1.5m, De infectie zat maar op de helft van de gesteltakken, met uitdroging van een halve kroon tot gevolg. In dat opzicht vind ik een poging tot snoeien beter dan het boompje als verloren beschouwen, en dat leek ook te lukken in het begin, maar het bleef zwak en zat de aantasting al te ver. De situatie bij de buurman van Frans is heel anders, het zit verspreid over het hele boompje, in dat opzicht is afwachten beter, wel met het idee in het achterhoofd dat het boompje een grotere kans heeft op een korte levensduur, gaan dit jaar sommige perziken of bladeren al vervroegd afvallen of uitdrogen, dan is het misschien beter om voor een nieuwe te opteren. Wat je ook benadrukt en heel belangrijk is, snoei alleen in warme en droge perioden, (kijk even naar de weervoorspelling), en snoeiafval laten liggen is geen goed idee. Edited March 9, 2021 by redzebra Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts