Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Bonen te vroeg gezaaid

Tobias

Recommended Posts

Hoi iederen, ik ben een beetje dom geweest (zal is een keertje niet) ik heb namelijk begin maart mij snijbonen binnen gezaaid. Ik dacht dat dat op de verpakking stond maar dat was de m van mei. Ze zijn zelfs al opgekomen. Nu is mijn vraag: Kan ik hier nog iets mee of gewoon beter weggooien en later opnieuw zaaien? Alvast bedankt voor het antwoorden

Dat klopt :), dat was ook mijn eerste gedacht, maar dan moeten we een heel goed voorjaar krijgen en liefst geen nachtvorst. Maar je weet nooit, de laatste jaren begint de lente steeds vroeger. De vraag is, is het de moeite waard, je moet ze onderhouden en de  kans op falen is groot en veel verschil zal er niet zijn met later voorgezaaide,  tenzij je maar een beperkt aantal zaden had van de soort die je wil zetten lijkt opnieuw zaaien toch makkelijker. 

Edited by redzebra

Zijn het er veel? Je zou enkele kunnen houden in pot met stokken voor een raam in een koud vertrek. De rest? Weggooien stuit tegen alles in, maar gooi je het bij de GFT dan troost je je dat dat weer goed voor het nieuwe leven is. Buiten opkweken gaat nu niet lukken.

Het zijn er maar iets van 10 dus qua zaden is het zeker niet zonde ofzo. Maar zoals je zegt weggooien is altijd zo jammer. Ik ga ze gewoon binnen proberen te houden inde vensterbank. En misschien ooit nog naar buiten maar dat zie ik dan wel

Dat is wel heel vroeg voor bonen. Leermomentje! Ik zou ze op de composthoop gooien, mijn vensterbankruimte heb ik heeeeel hard nodig voor andere plantjes (paprika, tomaten, bloemen enz.) die ik ook nog heb voorgezaaid of moet voorzaaien.

De temperatuur zeker weten en ik denk ook het aantal uren daglicht, maar dat weet ik niet zeker. Ze houden echt van warmte, de bodem is de komende maanden maart en april nog te koud.

Elke keer weer zie je om je heen tuiniers die het toch willen proberen, heb ik ook vaak aan meegedaan.  Lekker weertje eind april, zomer in de kop, bonen erin. Niet dus. Hoe langer je je kunt inhouden, hoe beter de bonen aanslaan.

• Like 1

Het is nog veel te koud voor de bonen. Het gezegde "bonen mogen de meimaand niet zien" klopt, al zaai ik ze meestal al half mei voor. Gaan ze eind mei de tuin in, dat lukt wel.

Ben zelf ook vaak veel te ongeduldig, maar met bonen hou ik mij aardig in.