Tobias Posted March 10, 2021 Share Posted March 10, 2021 Hoi iederen, ik ben een beetje dom geweest (zal is een keertje niet) ik heb namelijk begin maart mij snijbonen binnen gezaaid. Ik dacht dat dat op de verpakking stond maar dat was de m van mei. Ze zijn zelfs al opgekomen. Nu is mijn vraag: Kan ik hier nog iets mee of gewoon beter weggooien en later opnieuw zaaien? Alvast bedankt voor het antwoorden Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
redzebra Posted March 10, 2021 Share Posted March 10, 2021 Beter opnieuw zaaien, ze groeien vrij snel en buiten zetten is geen optie nu, voorzaaien kan vanaf eind april. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Goudsbloempje2 Posted March 10, 2021 Share Posted March 10, 2021 Ik verwacht er ook weinig van in deze periode. Maar ja weggooien kan altijd nog... ik zou ze nu zo koel mogelijk (maar vorstvrij) wegzetten. En dan maar hopen op een heel mooi voorjaar! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
redzebra Posted March 10, 2021 Share Posted March 10, 2021 (edited) Dat klopt , dat was ook mijn eerste gedacht, maar dan moeten we een heel goed voorjaar krijgen en liefst geen nachtvorst. Maar je weet nooit, de laatste jaren begint de lente steeds vroeger. De vraag is, is het de moeite waard, je moet ze onderhouden en de kans op falen is groot en veel verschil zal er niet zijn met later voorgezaaide, tenzij je maar een beperkt aantal zaden had van de soort die je wil zetten lijkt opnieuw zaaien toch makkelijker. Edited March 10, 2021 by redzebra Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tobias Posted March 11, 2021 Author Share Posted March 11, 2021 Oke dankjewel. Ik ga ze toch maar bewaren onder het motto weggooien kan altijd nog. Laat het voorjaar maar komen hahaha Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HuubvG Posted March 11, 2021 Share Posted March 11, 2021 Zijn het er veel? Je zou enkele kunnen houden in pot met stokken voor een raam in een koud vertrek. De rest? Weggooien stuit tegen alles in, maar gooi je het bij de GFT dan troost je je dat dat weer goed voor het nieuwe leven is. Buiten opkweken gaat nu niet lukken. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tobias Posted March 11, 2021 Author Share Posted March 11, 2021 Het zijn er maar iets van 10 dus qua zaden is het zeker niet zonde ofzo. Maar zoals je zegt weggooien is altijd zo jammer. Ik ga ze gewoon binnen proberen te houden inde vensterbank. En misschien ooit nog naar buiten maar dat zie ik dan wel Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Flup Posted March 11, 2021 Share Posted March 11, 2021 Dat is wel heel vroeg voor bonen. Leermomentje! Ik zou ze op de composthoop gooien, mijn vensterbankruimte heb ik heeeeel hard nodig voor andere plantjes (paprika, tomaten, bloemen enz.) die ik ook nog heb voorgezaaid of moet voorzaaien. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tobias Posted March 11, 2021 Author Share Posted March 11, 2021 Wat is eigenlijk de reden dat ze nog niet naar buiten kunnen, is dat alleen het vriezen of ook gewoon de kou zelf? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HuubvG Posted March 11, 2021 Share Posted March 11, 2021 De temperatuur zeker weten en ik denk ook het aantal uren daglicht, maar dat weet ik niet zeker. Ze houden echt van warmte, de bodem is de komende maanden maart en april nog te koud. Elke keer weer zie je om je heen tuiniers die het toch willen proberen, heb ik ook vaak aan meegedaan. Lekker weertje eind april, zomer in de kop, bonen erin. Niet dus. Hoe langer je je kunt inhouden, hoe beter de bonen aanslaan. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Patrijs Posted March 11, 2021 Share Posted March 11, 2021 Een bekende spreuk uit de klassieke moestuin oudheid: "Bonen mogen de meimaand niet zien". 1 Quote De moestuin van Patrijs Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tobias Posted March 11, 2021 Author Share Posted March 11, 2021 Oh nou ik ga gewoon kijken wat er in de vensterbank mee gebeurd Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Flup Posted March 11, 2021 Share Posted March 11, 2021 Het is nog veel te koud voor de bonen. Het gezegde "bonen mogen de meimaand niet zien" klopt, al zaai ik ze meestal al half mei voor. Gaan ze eind mei de tuin in, dat lukt wel. Ben zelf ook vaak veel te ongeduldig, maar met bonen hou ik mij aardig in. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tobias Posted March 11, 2021 Author Share Posted March 11, 2021 Op mijn pakje zaad staat trouwens wel dat het een vroege soort is een dat je ze al begin mei buiten kan zaaien. Maar maart is dan misschien toch een beetje te vroeg hahaha Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jane Doe Posted March 11, 2021 Share Posted March 11, 2021 Zijn het stam/struik of stok/klim snijbonen? Als ze gaan klimmen kan het nog leuk worden in huis Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tobias Posted March 11, 2021 Author Share Posted March 11, 2021 Het zijn klimsnijbonen😅😅 Dus dat gaat inderdaad nog leuk worden. Ik zie het wel ik kan ze altijd nog weg knikkeren. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts