EvaB65 Posted March 16, 2021 Share Posted March 16, 2021 (edited) Ik heb dit jaar een buurttuintje, waarop ik wat groentes wil gaan kweken. Nou mogen we van de gemeente niet zelf de grond bemesten. Zij nemen af en toe monsters om te kijken wat er nodig is. Maar ja, sommige groentes hebben speciale behoeften, en nou vraag ik me af: zal ik gewoon proberen ze te kweken zonder extra supplementen? Hoe erg is het als ik bv geen kali of zand onderwerk? is het dan beter om die groente niet te kweken? Of zal ik burgerijk ongehoorzaam zijn.. Een andere tip die ik kreeg is om paardenmest op te lossen, dus vloeibaar te maken en dat te gebruiken als bijmesting. Is dat beter dan koemestkorrels? Edited March 16, 2021 by EvaB65 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobO Posted March 16, 2021 Share Posted March 16, 2021 zonder extra mest of kali of anders groeit het vast ook wel goed; mag je wel compost opbrengen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Patrijs Posted March 16, 2021 Share Posted March 16, 2021 Vloeibare mest kan je natuurlijk ongezien gebruiken om bij te mesten. Ik heb wormenpies en zelf opgeloste bio mestkorreltjes die ik daarvoor gebruik. 🤫 Ook kan je flessen vloeibare mest kopen om door het gietwater te doen. Maar misschien is het niet nodig en is de grond al erg rijk..... Quote De moestuin van Patrijs Link to comment Share on other sites More sharing options...
Plukparadijs Posted March 16, 2021 Share Posted March 16, 2021 Als de gemeente monstert zou ik vragen of die gegevens in te zien zijn. Dan weet je of je inderdaad tekorten hebt. En anders misschien eerst eens een seizoen proberen, wellicht valt het allemaal mee. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted March 16, 2021 Share Posted March 16, 2021 Ik gebruik nooit kali, en alleen mest bij bijv. mijn rabarber. Voor de rest composteer ik een boel, ook mest (in laagjes op de gemengde composthoop), en DAT gaat dan in dikke lagen op de tuin. Of in een plantgat van bijv. pompoenen enz. Dat zou toch wel gewoon mogen? Quote Giga-gaas.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
EvaB65 Posted March 16, 2021 Author Share Posted March 16, 2021 de gemeente maakt de grond klaar voor gebruikt, en ik neem aan dat ze het ook goed composteren. Zal de 'buren' eens vragen of zij iets weten, sommigen zullen al vaker dan één seizoen mee doen (je moet ingeloot worden, dus we hebben geluk gehad) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts