Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Wie heeft dit seizoen Yacon gehad?

Featured Replies

Geplaatst:
Dezen heb ik allemaal opgepot maar had die hele grote dan in stukken gemoeten?

De eetknollen zijn langwerpig en de uitplantknollen rondig met wortels toch?

je kunt m helemaal planten zoals avrouw zegt maar als je ze in stukken snijdt met elk 3-5 ogen krijg je ook al hele grote planten;

wij hebben stukjes met 3 ogen genomen en kregen uiteindelijk planten van 1 m hoog, 2-3 kg knollen per plant en ook een broedknol met minimaal 25 ogen per plant;

ik weet t niet zeker maar ik denk dat als je de eetknollen opeet, je dus ook al het reserve voedsel voor de plant wegneemt, dan lijkt het me logisch om ook met een klein broedstukje te beginnen

onze eetknollen zijn geel en langwerpig en ook wel rond, de broedknollen zijn rood en zitten vol met groeipuntjes

Geplaatst:

Dan heb ik de goeie opgepot!!

Ze liggen nu zoet te worden, de langen.

Ben heel benieuwd. .

http://www.buitenthuis.blogspot.com

Rien de plus simple, ni de plus beau, qu'un potager.

( St. Ignatus 1491-1556 )

• 2 weken later...
Geplaatst:

Gisteren de kapotte yacon's (met het uit halen uit de grond) ingemaakt met sinasappelsap.

7 flessen van een liter =2 liter sinasappelsap =2 liter suiker siroop (2 liter water en 500 gr suiker opgekookt met 5 gram citroenzuur) =klein stukje vanille.

Yacon schillen en in stukken snijden en meteen in de sinasappelsap leggen.

Pot vullen met yacon en de half met de sinasappelsap vullen en dan bij vullen met suiker siroop en een stukje vanille.

bij 80 graden en 30 min wecken.

Had nog wat over deze gecombineerd met zwarte bessen en siroop van 500 gram suiker.

P1060074a84061385541359.jpg

Overnachten nabij het Lauwersmeer.

Geplaatst:

Dat ziet er mooi en lekker uit. Bij mij staat het ook op de lijst van in te maken zaken..ik ga jouw recept volgen!

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

de goeien staan nu te zoeten in het licht.

Ze blijven lekker knapperig ook lekker met pruimen op sap.

Geplaatst:

Ik vond de yacon niet zo bijzonder om eerlijk te zijn en ik weet niet zo goed wat ik ermee moet, het is een beetje zoetig, maar ik vind het vooral op rettich lijken qua smaak en die vind ik persoonlijk lekkerder want die is minder zoetig en wat scherper. Over een tijdje nog eens proberen of ze dan nog zoeter zijn geworden.

Geplaatst:

Mijne staan ook te zoeten maar worden wat slappig..

Trekt dat weer bij zodra ze in vocht komen??

Geplaatst:

Ja hoor heb je in turf of houtwol neer gelegt?

Heb al jaren turf alleen voor het bedje Yacon.

De knollen zijn vochtig even dat af aan het turf,en die droog van zomer weer enz

• 2 weken later...
Geplaatst:

In mijn toetje van Bulgaarse yoghurt met voorgeweekte Chileense rozijnen heb ik wat blokjes yakon gedaan, die nu al twee weken bij het licht liggen. Knapperig, sappig maar weinig smaak nog, ook nog niet echt zoet of zo, niet genoeg althans om de yoghurt mee te zoeten. Liggen nu twee a drie weken te rijpen, maar worden al slap. Moet gauw achter turf aan.

Geplaatst:

Ik heb die van mij vanmorgen ingemaakt met sinaasappelsap, suikersiroop en stukje vanille stokje.

• 4 jaar later...
Geplaatst:

Hoi

bijna oogsttijd. Ik vroeg me af wat er eigenlijk gebeurd met de Yacoon als ik die gewoon in de grond laat zitten, en goed afdek. Iemand enig idee, of ben ik bij voorbaat kansloos?

Geplaatst:

De kans dat ze verrotten van de kou is aanwezig, maar stel de proef eens op de som door een gedeelte wel te oogsten, maar ook een gedeelte te laten zitten, af te dekken enzovoorts. En in het voorjaar zien wat er van gekomen is.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.