Jump to content

Afdekken 'verse' veldjes

Jorieke123

Recommended Posts

Ik maak nu al heel wat vakken in mijn moestuin onkruid/groente vrij. Lekker los maken (niet spitten), en de paar kweekgras wortels verwijderen die toch steeds weer terug komen.

Zodat ik er in het voorjaar meteen mee aan de slag kan

Maar: je kunt de veldjes beter niet braak laten liggen. Nou weet ik dat je groenbemesters kunt zaaien, maar dat moet dan alsnog weer een keer omgespit/ondergewoelt.

Ik dek de veldjes liever af, met bijv. blad of gemaaid gras ofzo. Alleen blijft dat zo slecht liggen, omdat het hier vaak HARD waait, en de moestuin nou niet bepaald beschut ligt.

Kan ik blad of gras of ander materiaal (bijv. stro met stront, voor de groenten die dat in het voorjaar lekker vinden) op de veldjes leggen, en het geheel dan afdekken met antiworteldoek? Of verteerd de boel daar onder dan minder goed? Of zijn er andere nadelen?

We hebben namelijk lekker wat blad liggen hier.

Kom 15 april ook naar de Moestuinforumdag in Zelhem!

www.moestuinforum.nl/forum/50-moestuinforum-dag/

Veldvarkens.nl En: Veldvarkens-facebook

Ja, die zitten al lekker te woelen in de moestuin. Vooral onder de tegels. In zo'n vers veldje kunnen ze niets stuk maken, of denk je dat ze dan die gangen steeds weer gaan gebruiken en opnieuw gaan maken zodra ik er van de lente weer van alles in plant/zaai? En dat het er dan veel meer zijn?

Ja we hebben wel echt woelmuizen. Maar zo in de lente en in de zomer maken ze niet echt wat stuk (aan wortels en knollen dan). De aardperen zagen er nog mooi uit. Maar als ik die aardperen niet oogst, of ze pas in de winter wil oogsten, dan vreten ze ze helemaal op. Dus ik kan er wel omheen werken.

Maar als er meer van die knagers komen door een lekkere warme afdekking van blad met plastic, dan schiet dat niet echt op natuurlijk.

Je kunt er zakjes gif bij leggen..dat doet de buurvrouw in de winter. Ik ben er niet van en jij denk ik ook niet. Verder heb ik kruisbladwolfsmelk, dat schijnt giftig te zijn voor de muizen, vooral de zaden. misschien kan je die kweken en de zaden er volgend jaar ook onder gooien? Maar ja, ook niet leuk, als je in het voorjaar het doek weghaalt...

Waar de mol is is er hoop!

Ik doe iets vergelijkbaars nu met me kippen/blad compost, ook bed schoonmaken laag van die zooi erover, en dan trek ik zo'n zwart aardbei-net er strak over, ik dacht eerst ook dat de wind de boel wegwaaide maar het zijn de vogels zoals merel en houtduif die onwijs erin zitten te rootzooien nu met net wat je praktisch niet ziet en goed de boel

laat liggen is probleem over, en deze mulch is denk ik onwijs goed voor je tuin zo straks in voorjaar.

Players only love you when they're playing.

Ook ik maak mijn bedden schoon en gooi er dan compost, mest of kalk op. Naar gelang ik waar wat ga telen. Vervolgens dek ik het af met bladeren waar ik vervolgens takken overheen leg. die houden de bladeren op zijn plaats. Zodra het geregend heeft wordt het een plak die goed blijft liggen. De bladeren haal ik er in het voorjaar vanaf (doen lang over het verteren) en gaan op de composthopen. Als ik niet genoeg bladeren heb gebruik ik stro. Wel opletten dat je dan lang stro hebt en niet de korte variant met zaden anders krijg je dat weer. Ook stro blijft goed liggen op het moment dat het nat is geworden. Vervolgens is stro heel makelijk door de bodem te werken als je weer gaat planten of zaaien. De grond wordt er lekker los van. Organische materialen vindt de tuin zowiezo fijn. Maar op dat gebied vertel ik je niets nieuws. Afdekken met plastic heeft weer nadelen voor de verzuring van de grond. En sommige onkruiden houden nogal van zure grond. Dan kan je beter karton gebruiken. Tot zover mijn ervaringen.

groetjes Nicolette

• 1 month later...

Ik heb de veldjes van de aardbeien en vooral de rabarber, bedekt met stro wat de varkens tot zeer fijn materiaal hebben 'gelegen'. De onderste laag van de bedekking in hun hok hebben we er uit gehaald, en dat was al bijna vercomposteerd

De andere veldjes heb ik nog niet echt klaar en dus ook nog niet afgedekt