Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst: (aangepast)

Hallo allen,

Ik lees al een tijdje mee op het forum maar nu ik wat problemen krijg met mijn zaailingen is het maar tijd om een account aan te maken. Een aantal hebben nu dus luizen, zie onderstaande foto's. Het zit op de paksoi, komkommer, courgette, zinia en paprika.

Zo snel ben ik nog geen goede bestrijding tegengekomen. Ik wil het in ieder geval biologisch houden en het liefst niks spuiten maar ik weet niet hoe ik hier van af zou moeten komen dan. 

Wie kan mij helpen mijn probleempje op te lossen? :)

IMAG0026.jpg

IMAG0028.jpg

IMAG0029.jpg

IMAG0030.jpg

aangepast door Florian
Geplaatst:

De overwinteringsplaats van lieveheersbeestjes is erg verschillend van soort tot soort. De meeste inheemse lieveheersbeestjes overwinteren buiten in de natuur in de strooisellaag, tussen afgestorven plantendelen, in groenblijvende heesters (vb brem, conifeer, skimmia,..) of in spleten in de schors van loofbomen of coniferen, in de bodem, in dood hout, in mos of graspollen, afhankelijk van de soort.

Geleend van de site biogroei.be

Als het goed is gaan ze nu los met het komende mooie weer.

Je kan ook de plantjes voorzichtig afspoelen onder de kraan of in een emmer water.

Geplaatst:

Dank Patrijs! Ik woon in een nieuwbouwwijk waar nog veel werkverkeer is groen nog in aanplant is dus heb hier ook nog niet enorm veel insecten. Insectenhotels gaan uiteraard geplaatst worden!

Afspoelen is in ieder geval een goed idee!

Geplaatst:

Ik heb nu luis in mijn munt onder glas zitten. 

Voor het in de thee gaat spoel ik de topjes even.

De meeste luis spoelt er dan wel af, maar er blijven er ook wel wat achter.

Het is dan wel beheersbaar. Straks gaan de ramen van de bak en komen de roofinsecten vanzelf naar hun feestdis.

Je planten zijn wel koukleumen maar zo snel mogelijk naar buiten als het kan wil ook helpen.

Daar zitten de natuurlijke verdelgers en liefhebbers van luizen.

Wil je ze echt uitroeien dan zal je denk ik voor een middeltje moeten kiezen, maar daar weet ik niets van af.

Geplaatst: (aangepast)

Een middeltje is bv, Bio pyretrex en werkt uitstekend selectief voor zuigende/plantetende insecten, het is op basis van extracten uit een afrikaanse magriet en toegelaten in de bio landbouw, Het wordt snel afgebroken door zonlicht.

edit:

Je moet wel het volgende afwegen of het echt noodzakelijk is, voor mij:

soms bij jonge zaailingen binnen wel bij een grote plaag als je het op geen andere manier weg krijgt, je kan binnen ook geen ecosysteem verstoren (buiten dan de manier waar en hoe het product geproduceerd wordt),

maar buiten meestal niet omdat je dan toch een evenwicht krijgt tussen aanvallers en belagers.

bv standpunt Velt over deze bio middelen:

https://www.velt.nu/wat-met-biopesticiden

aangepast door redzebra

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...