Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Aardappel pootgoed volgend seizoen?

Featured Replies

Geplaatst:

Ik heb de volgende rassen in gedachte voor volgend seizoen:

'Casablanca' (vroeg)

'Agria' (middellaat)

'Corne de gatte' (notensmaak)

'Vitelotte' (misschien)

Heeft iemand deze al geplant en wat zijn je bevindingen hierover?

En wat met aardappelen zoals vitelotte of aardperen dat goedkoper zijn in de Delhaize winkel (Vitelotte 7,5€/kg bij VlaamsZaadhuis), mag je die planten in je tuin? Het zijn niet echt pootaardappelen maar toch...

Mijn tuinavonturen op http://www.dedolletuinder.be/

Geplaatst:

aardperen volgens mij geen probleem, dat kun je nu ook nog doen zijn winterhard.

aardappelen uit de handel zijn soms behandeld met rem stoffen tegen uitlopen en worden daardoor afgeraden, of dat echt probleem geeft weet ik niet volgens mij kun je rustig kijken of ze spruiten en als ze spruiten zijn ze vast goed genoeg om te planten.

Players only love you when they're playing.

Geplaatst:

Agria: Onze favoriete friet aardappel, naar onze mening minder wat betreft koken. Groeit in ieder geval goed met een mooi formaat knollen.

Ik ben van mening dat je beter geen aardapelen uit de supermarkt plant. Aardappels uit de supermarkt kunnen schimmels bevatten en zijn behandeld met een anti-spruitmiddel. Ook wat betreft de preventie van phytopthora koop je daarom (NAK) gecertificeerd pootgoed bij de zaadhandel, tuincentrum of op de markt. Op die manier kan je er bijna zeker van zijn dat je gezond pootgoed gekocht hebt. Overigens zullen ze prima groeien hoor (zelfs als ze behandeld zijn met anti-spruit middel, het punt van ziektes en schimmels blijft wel staan).

Geplaatst:
  • Auteur

Ja dat vreesde ik dus. Dat het 'pootgoed' niet als zeker beschouwd kan worden. (ziekten en schimmels)

Ik zal die soorten behouden en enkel die aardperen planten (nu nog) als ik ze in de winkel koop.

Geplaatst:

2 Jaar geleden had ik ook Agria, dit jaar Allegria en Beluga als frietaardappelen.

Agria was ik niet tevreden over.

Beluga was de lekkerste 10/10 en egaal mooi bruin, zoals in de betere klassefrituren

Allegria gaf de meeste opbrengst en is ook supperlekker 9.5/10.

Volgend jaar zet ik enkel nog Allegria als frieters, en uiteraard Challenger als bewaaraardappel, is ook een goede frieter.

Geplaatst:

De vriend van mijn lieftallige (ge weet nooit waar het goed voor is) schoonmoeder had Corne di Gatte staan.

Hij zet ze niet meer, hij had zich vergist en moesten Ratte zijn.

Zeer grillige vorm en moeilijk te schillen.

Heb ze van mijn Ratte wat gegeven en die vinden ze lekkerder.

Geplaatst:
  • Auteur

Ik zal eens kijken waar ik de Beluga en Allegria kan kopen. Challenger heeft een verre buurman gezet en sindsdien elk jaar die soort geplant. Ik twijfelde tussen de ratte en de corne di gatte. Nu nog even zien voor de tijden, dat ze niet te neig overlappen.

Geplaatst:

Ik koop ze bij Vlaams Zaadhuis.

Geplaatst:

Nog vergeten te vermelden, Allegria geeft dubbel zoveel opbrengst dan Beluga.

Beluga daarentegen heeft allemaal grote patatten.

Geplaatst:

Ik heb nog totaal geen verstand van poot aardappelen, maar heb bij van der wal. rosevelt [vroege besteld] en charlotte [middenvroeg] Eind februari worden ze bezorgd, dan laten kiemen, en dan kunnen ze de specie kuip in.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.