advanbrunschot Posted March 28, 2021 Share Posted March 28, 2021 (edited) Ik heb een moestuin op zware rivierklei, de vorige eigenaar heeft nog nooit iets gedaan aan verbetering van de grond. Ieder voorjaar laten frezen en dat was het. Ik heb er vorig najaar champignonmest en stalmest opgedaan. Dit is nog niet opgenomen en uit elkaar gevallen. Nu wil ik er in gaan zaaien, maar waarin? Haal ik eerst alle mest weg waardoor de kleigrond weer zichtbaar is en nog nauwelijks verbeterd. Of haal ik niets weg en strooi ik het zaad gewoon tussen de mest? Of haal ik grote kluiten weg en verkruimel ik de kleinere kluiten? Of is er nog een andere goede of betere oplossing? Foto 1 is van de beginsituatie en foto 2 en 3 hoe ik de grond heb voorbereid voor het zaaien. Maar was dat de juiste manier? Edited March 28, 2021 by advanbrunschot Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
redzebra Posted March 28, 2021 Share Posted March 28, 2021 (edited) pompoenen en andere die veel mest verdragen gaan daar blij mee zijn, voor de meeste andere ga je er je de kiemen mee verbranden. Ondermengen met de laag eronder en een laagje compost/gemengd zand erover waar je dan in kan zaaien. Wel rekening mee houden dat niet alle groenten happy zijn met een hoog stikstof gehalte. Ik vind het een beetje raar dat je de combinatie champost (verteerde paardenmest) en nog stalmest hebt gebruikt. Edited March 28, 2021 by redzebra Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
advanbrunschot Posted March 28, 2021 Author Share Posted March 28, 2021 Klopt, dat is ook raar. Maar omdat de grond helemaal niet verbeterd is geworden de afgelopen jaren, heb ik even een inhaalslag gemaakt met beide soorten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
redzebra Posted March 28, 2021 Share Posted March 28, 2021 zo werkt dat helaas niet, je kan niet te snel gaan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
annaelizabeth Posted March 28, 2021 Share Posted March 28, 2021 Grelinette of spitvork, niet onderwerken maar losmaken Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
redzebra Posted March 28, 2021 Share Posted March 28, 2021 (edited) Dat was mijn idee ook met spitvork mengen (losmaken gaat niet veel uitmaken) , niet onderspitten, hij heeft klei en wil zijn grond verbeteren dus moet enige menging plaatsvinden (anders zet je er beter bakken bovenop), maar voor te zaaien zal er nog een laagje boven moeten. Edited March 28, 2021 by redzebra Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
loes Posted March 28, 2021 Share Posted March 28, 2021 Hoe lang heeft deze mest gelegen voordat je het over de tuin hebt verspreid? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
advanbrunschot Posted March 28, 2021 Author Share Posted March 28, 2021 De mest is op ons complex geleverd door een boer, maar hoe lang de mest bij hem/haar gelegen heeft, weet ik niet. Maar ik heb de mest er afgelopen november op gedaan. En ik ga het goed los maken voordat ik weer ga zaaien. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
loes Posted March 28, 2021 Share Posted March 28, 2021 Ik vroeg dat omdat ik het stro er nog zo vers uit vind zien. Als je stalmest wil opbrengen ipv ondewerken kan je het beter eerst een jaartje op een hoop laten liggen. Ik ben geen expert maar ik zou zelfs overwegen om het weer van de bedden af te halen en alsnog te composteren om eind van het jaar pas op de bedden te brengen. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
advanbrunschot Posted March 28, 2021 Author Share Posted March 28, 2021 Dat is inderdaad ook nog een mogelijkheid. Goede aanvulling voor de composthoop en gemakkelijk met het gereed maken van het zaaibed. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Spitskool Posted March 29, 2021 Share Posted March 29, 2021 Hoe dik was de laag mest die je er op hebt gedaan? Ik heb zelf ook op een stuk van mijn tuin stalmest gelegd in november, maar dat ziet er nu heel anders uit dan bij jou op de foto. Gek dat het niet meer is afgebroken. En verder: yay voor experimenteren! Ik zit dit jaar ook voor het eerst op dikke klei en heb het idee dat ik van alles vergeet of net verkeerd doe. Stapje voor stapje, right? Quote Eeuwigdurend aanrommelend moestuinier. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts