Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Mij lijkt het leuk om naast een stukje moestuin, een kleine kas en wat kruiden ook wat te doen met vaste planten die (deels) eetbaar zijn. Idealiter ooit een stukje voedselbos, maar voorlopig in de borders van de achtertuin. Helaas zijn er geen sites zo uitgebreid over dat onderwerp als de site van Diana over de moestuin, en aangezien ik een boek ook wel fijn vind wil ik daarvoor gaan.

Nu is mijn oog gevallen op "Een kleine eetbare tuin met vaste planten" van Madelon Oostwoud, en zou graag horen of jullie daar ervaring mee hebben. Of misschien wel een ander boek aanraden?

Geplaatst:

Voor de eetbare (sier)tuin doe ik wel eens inspiratie op uit wildplukboekken, waarin je vaak tips vindt over eetbare planten die niet direct in de reguliere moestuin staan, laat staan bij de appie in de groenteschappen. Zelf vind ik The Worldwide Forager van Roger Philips wel tof om af en toe door te bladeren en te bedenken welke vaste eetbare planten ik nog niet heb en graag zou willen als ik nog meer ruimte tevoorschijn kan toveren. :) 

Eeuwigdurend aanrommelend moestuinier.

Geplaatst:

Bedankt voor je reactie Spitskool. Ik ben eerlijk gezegd wel op zoek naar een Nederlandstalig boek, dat vind ik toch een stuk fijner lezen. 

Geplaatst:

Bedankt voor jullie reacties @Mellie en @Spitskool . Verbeter mij wanneer ik er naast zit, maar dit is de indruk die ik van de inleidingen krijg:

De groene heks van Barbara Griggs ; 208 pagina's voor €35,-. Zeer interessant boek, met ook veel informatie over waar planten en kruiden allemaal voor gebruikt kunnen worden buiten de keuken. Een goede om in de gaten te houden voor de toekomst, maar niet wat ik nu zoek. Het gaat nu echt over consumptie. 

De eetbare stad ; 160 pagina's voor €15,48 (tweedehands). Informatie over wat in stedelijk gebied voor eten te vinden is, inclusief vis en vlees. Aangezien ik eetbare planten in de tuin wil hebben, ook niet wat ik zoek. Neemt niet weg dat het boek er in de toekomst ooit zal komen, als ik het ergens voordelig op de kop kan tikken.

De eetbare siertuin van M. weijzen ; 120 pagina's voor €16,89. Een boek over het aanleggen van een siertuin met eetbare planten. Klinkt precies wat ik zoek, al is het wel wat dunner dan het boek dat ik zelf voorstelde. Ik zou graag weten hoe dit boek zich verhoud tot "Een kleine eetbare tuin met vaste planten" van Madelon Oostwoud ; 184 pagina's voor 24,95. Al kan ik mij ook goed voor stellen dat er maar weinig mensen zijn die beide boeken op de plank hebben staan.

Indien iemand nog aanvullingen heeft hoor ik het graag. 

• 4 weeks later...
Geplaatst:

Of je blijft twijfelen, en komt ook het praktisch handboek voedselbossen tegen van Martin Crawford. Niet gelijk gericht op het inrichten van de achtertuin, maar wel erg dik en erg goed geprezen. In ieder geval de Engelstalige versie: Creating a forest garden. Wie kan daar iets meer over zeggen, en misschien ook zeggen om juist net voor de Nederlandstalige of Engelstalige versie te gaan? De prijs is uiteraard een groot voordeel van de Engelstalige versie, nadeel daarvan is dat er geen Nederlandse plantennamen bij staan. 

Geplaatst:

Bedankt, maar ik heb geen e-reader en digitale boeken op de telefoon lezen ben ik geen liefhebber van. Maar het Nederlandstalige boek is binnen gekomen en ik ben er ontzettend blij mee. Eerste indruk is zeer positief, ik weet zeker dat ik er blij mee ga zijn.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...