Jump to content

Knolvenkel recepten

Arja

Recommended Posts

Omdat de teeltwedstrijd van dit jaar de knolvenkel is, is het misschien leuk een speciaal draadje met recepten aan te maken voor deze groente. Ik vond knolvenkel zelf nooit echt lekker, tot ik onlangs een ZALIGE risotto met knolvenkel ontdekte. Op verzoek van @Jorg hier het recept.

Groene deel van de venkel in stukken snijden en koken in water met laurierblad, rozemarijn, gedroogde paddenstoelen en peperkorrels. 

Witte deel van de venkel en een ui in kleine stukjes snijden en fruiten in boter. Risottorijst toevoegen en even glazig laten worden. Dan de bouillon die je zojuist maakte beetje bij beetje hieraan toevoegen door een zeef. Bouillon in laten trekken tot rijst voldoende gaar is / eigen inzicht / kooktijd en hoeveelheden vind je misschien op de verpakking van de rijst, ik doe dit altijd op gevoel. Parmezaanse kaas erdoor raspen, eventueel een klont boter erdoor doen, 2 minuten met deksel laten staan, klaar.

Ik serveer het met tomaten en knoflook uit de oven: hele tomaten in schaal met hele bol knoflook met schil, olijfolie, peper, takjes verse tijm, dit geheel 1 uur op 180C. Knoflook even uit z'n jasje knijpen voor het serveren. 

(foto is een variatie met geitenkaas, omdat ik vergeten was parmezaan te kopen)

Screenshot_20210404-232655_Photos.jpg

Edited by Arja
  • Like 5

Mmm dol op venkel.

In de Italiaanse keuken heb je ontzettend veel venkelrecepten, dus Google vooral daar eens op.

Paar lekkere dingen:

Salade met venkel:

Heel dun schaven van de venkel, met ijsbergsla aanmaken. Goede, grassige olijfolie, halve citroen en voila. Klaar is je supersnelle smakelijke salade.

All time favorite is venkel uit de oven.

Venkel snijden, hart verwijderen, blancheren. Kerstomaatjes inprikken, blancheren, vel eraf. In een ovenschaal met scheutje olijfolie, kleine klontjes roomboter, heel veel thijm en knof en een flinke scheut witte wijn waar de boel net niet in onder staat. In de oven, half uurtje, 180 graden.

En dan, oooghhh jongens toch, zaaaaalig!

Waanzinnig bijgerecht of saus voor bv je pasta

Venkelgratin

Ook dol op

Venkelknol hart verwijderen (dat doe ik altijd, want dat hart is te hard )

Venkel in reepjes snijden, opzetten in een hapjespan met goedsluitende deksel en laagje witte wijn of vermouth. Laten stoven, kwartiertje zou genoeg moeten zijn. Ui bakken. Paar tenen knoflook uitpersen en in de slagroom doen. Peper en zout en lepeltje mosterd erbij. Goed roeren. Alles excl resterende kookvocht in een ovenschaal scheppen. Slagroom en geraspte kaas (parmezaan, gruyere, belegen, kan allemaal, maar elke kaas heeft een ander resultaat uiteraard) erbij met het kookvocht. Wel even kijken of het niet een plas kookvocht is! Liever iets te weinig dan te veel in dit geval.

Alles goed doorroeren. Dan over de venkel scheppen.

Zorg dat alles goed bedekt is. Uur in de oven op 200 graden.

Mmmm, ik krijg honger. Ik ben dól op venkel. Mijn kinderen vinden de knol niet zo, maar eten de planten buiten altijd klaar. Moet ze dat toch eens afleren met het oog op de grootste knol

Ps: Snijresten van venkel zijn uitstekend voor in de bouillon. Gewoon in de vriezer gooien en eruit halen als je het nodig hebt.

Venkelgroen is overigens verrukkelijk over gekookte aardappels met een slokje olijfolie.

Ow en vergeet de vis niet. Hele vis uit de oven met venkelgroen. Jummm

• Like 1

Grappig Mellie, ik eet juist ook het hart van de venkel. Gelukkig kan je het hier vaak kopen en is de venkel lekker knapperig.

Als je het koopt moeten de knollen goed fris en stevig zijn, wit van kleur. Als ik de venkel schoonmaak komt het er eigenlijk op neer dat is van de buitenste schil de helft eraf schil met een scherp mesje, van boven naar beneden, dat is meestal wat vezeliger en ietsje smoezelig, eventueel de randjes van de buitenste schil ook. Heel soms gaat de hele buitenste schil weg.

*Voor salade, net als Mellie, heel dun snijden, en die schijven dan nog in drieën. met hart en al. 
Een vinegraitte maken van bv 3 e.l. olijfolie, de helft minder citroensap of appelazijn, een dikke theelepel mosterd en idem honing. Wat dragon of Provençaalse kruiden erbij, goed door elkaar kloppen. 2 sjalotjes zeer fijn snijden en deze samen met enkele eetlepels van de dressing door de venkel mengen, een kwartiertje voor het eten.

*Venkelpasta: snij de venkel in iets dikkere schijven. Wokken met een uitje, knoflook, scheutje water erbij en even gaar laten worden. Tonijn uit blik uitlekken en samen met pesto of tomatensaus door de venkel en dan door de pasta mengen( pasta na t afgieten even overgieten met een scheut olijfolie en een uitgeknepen teen knoflook erdoor.) 

* Venkel als groente wokken, in een pietsje bouillon nagaren en dan een dikke theelepel mosterd erbij. Heerlijk bij vis.

* Quiche met venkel en tonijn, venkel in grove stukken en een paar minuutjes koken. 

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Een toetje met venkel, aardbeien, peper, citroenschil en ijs, dat ik heerlijk vind (gescand uit de krant en naar tekst omgezet en toen Hertog Jan ijs als eigen aanbeveling erbij gezet :)

IMG_20210405_181149.thumb.jpg.40401a6428bdd4e69c542fd5c4fa7cf5.jpg

Edited by fre3ke
  • Like 1

Gesmoorde venkel. Ik smoor met wijn ipv water. Hart en kontje snijd ik pas op mijn bord uit de venkel.

Favoriet bij spaghetti. (ooit uit kookboek gekopieerd, beetje rommelig, het gaat eigenlijk alleen om stap 1, 2, 3)

IMG_20210405_181339.jpg

• 4 weeks later...
  • 2 months later...

Vissoep

Basisbouillon van olijfolie en daarin gesmoorde ui, ansjovis uit een potje, wortel, bleekselder, tomaat en gesnipperde knolvenkel.

Smaakmakers: knof, laurierblad, chilipeper. Eventueel tomatenpuree. Eventueel citroensap.

Water er op. Alles net beetgaar koken.

Hier op de Drentse zandgronden is geen fatsoenlijke verse vis te koop, dus we doen het met diepgevroren witvis uit de supermarkt, met ansjovis uit een potje, en met blokjes visbouillon.

Vis niet koken doch onder de 100 graden laten garen.

Om de soep body te geven en lobbiger te maken: geprakte aardappels toevoegen.

Tot slot, van de kook af, veel peterselie toevoegen – want p’selie kan de smaak van vis enorm ophemelen.

Yummoo 😋

• Like 1