RobO Geplaatst: 22 april 2021 Geplaatst: 22 april 2021 een kennis heeft haar tuin achter gelaten met daarin een 6 jarige kweepeer waar ze bijzondere herinneringen aan heeft zou het mogelijk zin van deze kwee enten te nemen ? welke onderstam zou daarvoor nodig zijn? of hem evt te stekken? Quote
Yuras Geplaatst: 22 april 2021 Geplaatst: 22 april 2021 Nu niet. In de zomer of in de winter enthout snoeien. Nu is te laat of te vroeg., afhankelijk van entmethode. Als onderstam wordt kweepeer gebruikt, mag gewone peer of meidoorn of lijsterbes, maar dan komt verwantschap in beeld - niet alle peren/meidoorn/lijsterbes verwant met alle kweeperen. Goede onderstam is Kwee A of Adams. Stekken kweeperen vaak lukt wel, maar ook niet de beste tijd nu... Voor winterstek is te laat, voor zomerstek te vroeg Quote
RobO Geplaatst: 23 april 2021 Auteur Geplaatst: 23 april 2021 ah Roland, dank je, maar met de airlayer heeft de nieuwe dus geen onderstam, is dat ok? Quote
weknow Geplaatst: 23 april 2021 Geplaatst: 23 april 2021 3 uren geleden, RobO zei: maar met de airlayer heeft de nieuwe dus geen onderstam, is dat ok? Dat klopt, Robo. Maar met een stek ook niet. 😉 (En daarnaar vroeg je zelf....😁) Of dat okay is?......Ja...dat kan prima ......maar nadelen zullen zijn dat bloei langer duurt (kan soms 5 jaar schelen) en dat - afhankelijk van de groeiwijze en groeikracht van het ras dat je wilt enten - de boom vaak erg groot gaat worden. Als forse boom en wat langer wachten voor fruit niets uitmaken....is het perfect om een vegetatieve vermeerdering te maken. Groeiremming (en daarmee vroegere bloei) is een van de redenen om bepaalde onderstammen, zoals de kwee-onderstammen die Yuras noemt - te kiezen. Aanpassen aan kwaliteit en eigenschappen van de bodem en soms betere verdraagzaamheid voor ziektes en gebreken kunnen ook de reden zijn om voor een bepaalde onderstam te kiezen. Overigens is dat bij kwee allemaal niet zo kritisch als bijvoorbeeld bij sommige Prunus-soorten. Dit is de eenvoudigste oplossing meestal: Enten op onderstam kwee-adams of kwee-C (beide vrij sterke groeibeperking) is het makkelijkste rond maart van 1-jarig hout in rust dat rond dec.-jan. daarvoor is gesnoeid en koel bewaard. Die onderstammen zijn makkelijk te krijgen, niet duur of ook makkelijk zelf een jaar eerder daarvoor te stekken. Een verbeterde plakent of spleetenting pakken dan zeer makkelijk. Maar er zijn meer mogelijkheden als je wat ervring hebt en wat je nodig hebt kunt vinden, zoals Yuras terecht beschrijft. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
tielse flipje Geplaatst: 23 april 2021 Geplaatst: 23 april 2021 Dus wat @Roland zegt; airlayering als je toegang tot de boom hebt en houd. Deze kloon heb je dan in veiligheid gebracht en kun je dan op het geschikte moment als enthout gebruiken. 2 Quote
RobO Geplaatst: 23 april 2021 Auteur Geplaatst: 23 april 2021 dank allen, ik ga de kloon proberen te bewaren voor een ent volgend jaar Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.