Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:
4 geldlopers

Wat bedoel je?

Mooi dat het zo goed is gegaan

Die leghorn had natuurlijk geen energie meer over om ook nog mooie boutjes te fabriceren

Als je denkt dat een kip niet legt, moet je even naar de legbeentjes voelen (zeg maar de 'bekkenuitgang').

Normaal moet daar een ei doorheen kunnen. Als een kip niet legt, wordt die ruimte (tijdelijk) nauwer.

De poten zijn ook een indicatie: die worden geler als ze van de leg zijn.

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:

Oh dat van de bekken wist ik niet, thnx voor de tip.

Hahaha geldlopers die autocorrectie .... moest natuurlijk eierdooier zijn.

Zo de klus is geklaard.2018042913511167801525003857.jpg2018042913403558231525003876.jpg

I kip staat de hele dag al op vuurtje bouillon te trekken.

2 gaan de vriezer in.

En een heb ik vanmorgen nog geslacht. , die kreeg ik gisteren niet te pakken.

Die hangt nog te besterven.en gaat morgen de vriezer in.

Geplaatst:

Het zal nooit mijn hobby worden, het is ook wel een moment van bezinning en relativeren.

Het is een hele bewuste keus, ik kijk zo'n beestje ook even recht in zijn ogen aan en bedank hem.

Dan is het effe een innerlijke strijd en gaat de knop om.

Al snel wordt het een proces en het plukken heeft iets rustgevens. Kortom het is te doen.

Ook een onzuivere ayam cemani haan ( die hier als kuiken kwam) geslacht met semi grijs vlees. Ben benieuwd.( woog 1.3 kg ).

2018042921552656551525039922.jpg

Geplaatst:

Mooi gebaar dat bedanken Nas. Klinkt heel respectvol.

Het resultaat mag er wezen: je kippen zien er super profi uit. Keurig geplukt ook! Dompel jij ze ook in water van 65 graden?

Dat van die eieren zo in de buik had ik nog nooit gezien en maakte me een beetje queasy. Maar goed. Dan weet ik iig wat ons te wachten staat als we eens een kip ipv haan onder handen nemen.

Dat grijze vlees is trouwens maar een raar gezicht hoor. Soort zombi-kip! Maar het is vast lekker. En wel heel bijzonder!

wees bevriend met kleine dingen

Geplaatst:

Ziet er goed uit idd.

Oh en volgens mij heet die soep in Colombia sancocho. Kan dat? Lekker iig. Ook weer es op mijn lijstje zetten....

• 1 maand later ...
Geplaatst:

Nou als het ook naar biefstuk smaakt, Nas, dan wil ik ook wel een paar Ayams !

Je wordt er steeds handiger in he, in het slachten? Knap hoor!

Waarom had je deze zo jong geslacht?

Geplaatst:

Ik ben makkelijk met slachten, maar laat niet zo vaak/graag foto's zien van hoe ze er bij hangen. Maar nu Nasuada dat zo vaak ( ) doet, heb ik ook een foto:

We hadden deze keer vaste touwtjes, in een lus, die je zo om de poten kan draaien. Geen geknoop dus meer. En ik hield de poten plus touw vast, en Joep de rest. En dan met 1 hak de kop er af en in 1 beweging hing ik de eend aan de schommelhaak. Daar flappert ie nog aardig na, en bloed flink. Dan pakken we rustig de volgende, mijn zusje hing de uitgeflapperde eend aan een andere haak die minder flapper-geweld hoeft aan te kunnen. En we hakken weer.

Het 'uitkleden' gaat bij eenden echt wat lastiger dan bij kippen, dus dat was aan die haak ook nog wel even een gepruts. Maar wel beter dan op een werkblad, wat we met kippen doen.

IMG482284251528611370.JPG

• 1 year later...
Geplaatst:

Gisteren kwam onverwachts het geitje al. Er werden twee complete schouders, 2 bouten, een rug met nek eraan. Wat ribbetjes en orgaan vlees geleverd. Weet iemand toevallig hoe je een geitensxhouder /bout uit beend? Want ik kan alleen filmpjes over schapen lam vinden. Is dat vergelijkbaar ? Ik heb gister avond de helft vacuum verpakt maar moet vandaag nog aan de slag met 1 bout, 1 schouder, de nek en de rug

Geplaatst:

Ik heb de geit verwerkt zoals op het lam filmpje. Werkt idd. Het is alleen niet zo makkelijk als dat die man dat doet alleen ook niet zo moeilijk als ik dacht voordat ik begon.

Geplaatst:

He. Had deze gemist!

Wat stoer van je.

Ja helemaal eens met je conclusie mbt uitbenen etc: lastiger dan op de filmpjes, maar zeker niet zo onoverkomelijk moeilijk als je denkt voordat je het ooit gedaan hebt.

Wat had je uiteindelijk gemaakt, Cupje?

En vond je het lekker?

Geplaatst:

Wat stoer, volgens mij heb je wel veel spierballen nodig of gaat het op techniek?

Hier 1 muskus en 2 fles eenden en 2 eigen eenden mix van fles/Peking geslacht, wat een werk wat een werk.

Eenden zou je gewoon max 2 moeten doen ivm akelige plukken.

Het is gelukt, maar fles eenden ga ik niet meer slachten, te veel werk en te weinig vlees.

Geplaatst:
He. Had deze gemist!

Wat stoer van je.

Ja helemaal eens met je conclusie mbt uitbenen etc: lastiger dan op de filmpjes, maar zeker niet zo onoverkomelijk moeilijk als je denkt voordat je het ooit gedaan hebt.

Wat had je uiteindelijk gemaakt, Cupje?

En vond je het lekker?

Ik had een hele geit besteld. En ik kreeg twee achterpoten, twee voorpoten en een rug met nek eraan en een zakje orgaan vlees. Ik heb er voor gekozen om ene schouder en een bout heel te laten. De rest heb ik uitgebeend.

Ik heb het volgende uit de geit gehaald. Had beter gekund want mijn uitbeen skills zijn slecht(eerste keer) en mijn messen bot

2x zakken met bot voor boullion

3 geiten satetjes

1 geiten rack vlees . Ik had de racks verknald

Geiten schouder filet voor 1 maaltijd

Een geitenbout met bot

2 keer bout zonder bot

1x geitenhaas

3x stoofvlees

3x geiten spareribs

1 rollade

2x geiten rug

2 zakjes orgaan vlees.

1x geiten snitzels

Dan nog 1 hele bout inclusief achterpoot

En 1 hele schouder inclusief voorpoot.

Ik heb dit vlees meteen ingevroren ik kreeg het savonds laat. Ik heb wel eens eerder geiten bout gemaakt. Ik vind het heel lekker vlees heel zacht van smaak en enorm mals vlees.

@nashueda voor het uitbenen heb je niet specifiek kracht nodig. Ookal is een zaag wel handig of een bijl als je echt door bepaalde botten heen wilt. Verder gaat het vooral om mee gevoel zoals die slager zo mooi zegt in het filmpje. ik heb redelijk mee gevoel maar nog geen skills.. die helpen toch ook wel daar wordt nog aan gewerkt dus

• 2 maanden later ...
Geplaatst:

736c6475fc6903388ff7e746cfd15a31.jpg

Wat ligt ze er knap bij he. Zo bloot. Is overigens een 10-l pan. Even voor de verhoudingen

De kip van vandaag hebben we dus niet geplukt maar gevild. Ging alleraardigst - nou ja. Niet voor de kip.

Je hangt haar (eenmaal dood en uitgebloed) op aan de achterpoten en snijdt in het gewricht tussen poot en dij de huid voorzichtig los.

Snijd niet in je duim.

Dan is het een kwestie van je vingers onder de huid wurmen en trekken. Grofweg. Zie anders dit filmpje, daar wordt het vil-proces prima uitgelegd.

(Let op, je moet ingelogd zijn op YouTube om dit te kunnen bekijken. Vanwege de gevoelige content.)

Gaat vele malen sneller dan als je de kip moet plukken. Maar je kunt toch het hele karkas gebruiken (anders dan wanneer je pootjes en filetjes uitsnijdt - die methode is ongetwijfeld nog veel sneller. )

We eten vanavond arroz con pollo.

https://www.mycolombianrecipes.com/chicken-and-rice-arroz-con-pollo

• 4 weeks later...
Geplaatst:

Datum voor de 2 kalkoenen staat op 28/12.

Mijn vader komt om te helpen. Ik heb me vooral ‘ingelezen’ door YouTube filmpjes te kijken. Ook wat doorgestuurd naar mijn vader en hij vond zo’n kalkoen door een pion heen echt briljant. Vraag me af hoe het in het echt zal gaan. Mijn vader vindt de warmwaterduik om de veren los te laten niet zo geslaagd. Hij zegt dat het vlees altijd wat gaart. Dus ik twijfel nog een beetje. Wij zijn dol op het velletje, dus eigenlijk wil ik ze niet villen... maar goed. Wordt vervolgd.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...